2022-03-26, 08:24
Medlem
Får se om dom andra delarna av ryssland gör uppror snart då det inte finns lojala kvar i byn.
Senast redigerad av corv1 2022-03-26 kl. 08:26.
Citera
2022-03-26, 08:25
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Jag tror inte man ska ha överdriven tilltro till nationalstaten och vad statsmän säger. Kanske därför Sverige tappat i välståndsligan sedan 1970-talet eftersom man göder svenska broilerpolitiker, byråkrater och slänger massivs av skattepengar till tutten staten utan reflektion. Det är en tradition inom svensk politik att man har övertro på nationalstaten som koncept och på en stark centralmakt i synnerhet. Om man ska ha demokrati varför satsar man inte på ett starkare civilsamhälle och en demokrati som är förankrad hos folket som exempelvis Schweiz?

Här kommer nästa steg i rysstrollens försvar när du attackerar Sverige. Det där är helt bortslösat på mig för här pratar vi Ryssland och Rysslands anfall på ett grannland.

Det är förstås ett bevis på att du inte hade något att säga om vad jag skrev.
Citera
2022-03-26, 08:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Som man är på väg att tappa, om 30 dagar så kommer man att börja ta tillbaka Krim.

Precis. Om man tappar kommer Ukraina inte vara skraja att ta tillbaka även Krim. Där har ryssen då inga förstärkningar kvar om de inte vill mobilisera. Sedan av bara farten kan tex Polen ta tillbaka Königsberg också. Putins dröm om Storryssland kanske blir raka motsatsen.
Citera
2022-03-26, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Som man är på väg att tappa, om 30 dagar så kommer man att börja ta tillbaka Krim.

Krim tillhör Ukraina,liksom Donbass samt Luhansk..så att dessa landområden skall återbördas till Ukraina är ett naturligt krav att ha på de fallerande ryska ockupanterna.
Putin tillsammans med hela ryska statsledningen skall väck och de skall lagföras och därefter straffas i laga ordning.
Separatistkräken i Donbass och Luhansk skall förfaras med på samma sätt.
Finns ingen som helst anledning att ge ryssjävlarna ens en liten tummetott.
De förlorar och det var alltid ristat i sten att de skulle göra det.

På medel och lång sikt finns det bara en väg framåt för Ryssland.
De måste omgående kamma sig och komma in i matchen anno 2022.
Jag vidhåller att Ryssland på lite sikt måste demilitariseras...om inte så är det samma trista visa igen om 20-30 år.
Inga tjänar för övrigt mera på detta än den vanlige ryske medborgaren.
Citera
2022-03-26, 08:29
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Rent tekniskt måste det vara möjligt.

Men av det man vanligen ser är det så att en människa talar om för en robot vad den skall sikta på.

Man behöver egentligen inte fundera så mycket över hur det går till. Det räcker med att man uppenbarligen kan uppfatta fiender och bekämpa dem på långt avstånd.

Det är samma sak som det svensken sade i dagens artikel i Aftonbladet. De jobbade mest som jägarförband, och talade om för Ukraina vad de skulle skjuta på.
Fascinerande teknik, som söker geometri bland naturens organiska former. Nästa generation stridsvagnar ser ut som ett buskage.
Citera
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det blir dock genast lite ointressant när NATO säger att man inte kan lita på uppgifterna och att deras bedömning svänger mellan 7000-15000(enligt deras anonyma källa). Dessutom har man ingenting att jämföra med när det gäller Ukrainska förluster, för dessa publiceras inte. Att anfallande part i regel har större förluster, det är jag enig om. Detta gäller framförallt i städer.

Att ryssarna förlorar soldater vilket gör att de får ompröva sin strategi är inte en fråga om de har förlorat x eller y antal soldater.

Ukraina har givetvis förluster som vi inte vet hur stora dessa är, skillnaden är att de försvarar sig i sitt eget land vilket ger dem en ordentlig fördel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Precis. Om man tappar kommer Ukraina inte vara skraja att ta tillbaka även Krim. Där har ryssen då inga förstärkningar kvar om de inte vill mobilisera. Sedan av bara farten kan tex Polen ta tillbaka Königsberg också. Putins dröm om Storryssland kanske blir raka motsatsen.
Tror inte man går in på ryskt territorium.
Tror snarare att det blir fred när ukrainska soldater står vid gränsen in till Krim.
Sen kommer folket där att vilja bli en del av Ukraina och bedriva demonstrationer
Citera
2022-03-26, 08:30
Medlem
Oligarkerna tkr det är orättvist.

Precis som lavrov å Putin
Men enligt Putins lakejer i denna tråd så biter ej santkionerna på ryssar...

https://www.expressen.se/nyheter/oligarken-pjotr-aven-efter-sanktionerna-far-jag-ha-stadare/
Citera
2022-03-26, 08:34
Medlem
OlleLisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Här kommer nästa steg i rysstrollens försvar när du attackerar Sverige. Det där är helt bortslösat på mig för här pratar vi Ryssland och Rysslands anfall på ett grannland.

Det är förstås ett bevis på att du inte hade något att säga om vad jag skrev.

Jag bemötte ditt påstående om påhittade landgränser med nationalstaten som bärande argument. Ukrainas landgränser har alltid varit omdiskuterade. Innan sovjet tillhörde exempelvis Krim Ryssland och Ukraina gjorde inga anspråk på denna region. Att Ukraina gör anspråk som självständig stat är något nytt sedan de ärvt Ukrainska SSRs gränser.
Citera
2022-03-26, 08:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det lär väl driva Ukraina ännu mer mot väst, motsatsen mot vad Putin ville uppnå. Nato lär inte vara aktuellt men EU kan bli nästa steg för Ukraina. Fiendskapen och misstron mot Ryssland lär vara kompakt men jag tror mer att det blir iskyla från Ukrainas sida än att de skulle gå till attack mot ryssen. Även om de skulle behöva avstå landområden t ex Krim.

Uppbyggnaden lär stöttas massivt från väst. En fråga kan vara hur många som flytt som flyttar hem. Får de smak för välfärden i väst eller vill de vara med och återuppbygga? Hoppas det senare men om man är ung och vill bygga upp sitt liv, vill man göra det på en så osäker plats som Ukraina? Man kan jobba i 30 år o skaffa tillgångar i Ukraina, som bara försvinner om ryssarna går till ny attack i framtiden.
Så låg är inte standarden i Ukraina, om korruptionen kan fortsätta att tryckas tillbaka så har Ukraina goda chanser till många år av kraftig ekonomisk tillväxt.
Citera
2022-03-26, 08:36
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Jag bemötte ditt påstående om påhittade landgränser. Ukrainas landgränser har alltid varit omdiskuterade. Innan sovjet tillhörde exempelvis Krim Ryssland och Ukraina gjorde inga anspråk på denna region. Att Ukraina gör anspråk som självständig stat är något nytt sedan de ärvt Ukrainska SSRs gränser.

Som sagt, ni rysstroll är väldigt selektiva över vilka landsgränser som ska gälla. Det är bara Rysslands version som gäller och aldrig någon annans. Krim är krimtatarernas hemland. St Petersburg är byggt på svensk/finsk mark. Stora delar av västra Ryssland tillhör Litauen och/eller Polen.
Citera
2022-03-26, 08:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Verkar som att den är från 5e mars om man ser kommentar på twitter. Själv har jag inte sett den innan, och jag har sett det mesta.

Något jag reagerat på är att näst intill ingen verkar använda något sikte förutom järnsiktet. Genom att utrusta med detta hade effektiviteten ökat markant. T.ex. räknar man att under ww1 och ww2 hade soldater en effektivt räckvidd på 75-100m avstånd då de enbart hade järnsikten (förutom krypskyttar då). Idag i amerikanska armén har detta avståndet ökat till 300m om inte mer (minns inte riktigt). Som exempel när USA stred mot talibaner trodde man att folk hade blivit avrättade då antalet huvudskott var något de inte sett tidigare. Senare krediterades detta till det faktum att vanligt infanteri använde nya sikten. Talibanerna surnade och anklagade jänkarna för fusk.
Om väst skulle skicka mer sikten, skydd och hjälmar hade det kunnat öka effektiviteten avsevärt.
En kostnadsfråga, det är nästan bara SOF styrkor som har rödpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in