Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Du anser alltså att du vet hur saken ligger till på fronten. Det vet inte jag. Jag skrev att man får en annan bild om man tar sig lite djupare ned i rapporteringen än om man bara tittar på ytan. Jag skrev också att man får se hur det slutar, att det är det som är facit.
Jag vet givetvis inte allt om utspelar sig på fronten men entydiga rapporter som når oss visar att den ryska offensiven har stannat av och att det istället är Ukraina som går till motangrepp.
Vi vet också att Ryssland inte förmått att inta några större städer och att de lider stora förluster.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Jag vet att Rysslands ekonomi är betydligt mindre än västvärldens. Och du skriver "Du framstår som väldigt oseriös som försöker hävda att den ekonomiska lilleputten Ryssland på något vis skulle kunna störa västs ekonomier på allvar." Och det är klart att den kan. Du medgav ju själv att sanktioner mot Ryssland kommer att leda till högre priser här hos oss.
Ja, tillfälligt kan vi drabbas, eftersom stora delar av EU just nu är beroende av Rysslands gas men det går ju att rätta till allteftersom. Ryssland däremot kan inte undvara teknologi från väst om de vill vara ett någorlunda ett modernt samhälle. Men de verkar få mycket större problem än så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Att Ryssland inte har den främsta tekniken, men däremot mat och energi, gör att vårt energiberoende gör oss mer sårbara än Rysslands behov av teknisk krimskrams.
Är flygplan, moderna vapen och industrikomponenter som de behöver för att utvinna sina naturresurser "krims-krams"?
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Indien, Kina och andra länder i världen kan ersätta de konsumtionsprylar som Ryssland behöver importera, de kan även bygga upp en egen industri. Men vi har inga energitillgångar och Sverige importerar redan i dag hälften av den mat vi äter.
Indien och Kina kan knappast ersätta den moderna teknik som bara återfinns i västländer. Du verkar ha en otroligt naiv förståelse för hur styrkeförhållandena ser ut på den fronten.
Vi behöver inte heller Ryssland för att få mat på bordet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Vad gäller invasioner så önskade Ryssland att Ukraina skulle avstå från Natomedlemsskap, ja krävde. Varför inte bara gå med på det?
Ja, eller hur. Blev Ukraina ens erbjudna av Nato att ansöka? Vad skulle bli despotens nästa krav på sina mindre grannländer?