Citat:
Ursprungligen postat av
OlleLiss
Spelar väl egentligen ingen roll vad du tror. Jag och många med mig har hela tiden sagt att detta inte var någon fullskalig invasion av hela Ukraina, det är ju bara absurt att tro det. Men att man hävdar att det handlar om det och sedan kallar det fiasko visar ju bara vilken smutskastning man bedriver. Att hålla de södra och Östra delarna kommer gå bra tror jag, för om Ukraina ska ta tillbaka områdena så kommer de få kämpa mot en kraftsamlad rysk armé och dessutom många ryskspråkiga separatister

Att kalla en spade för en spade är knappast smutskastning. Men visst. Tro på Pappa Putin: "allt väst påstår om oss som skiljer sig från det jag säger till er är falsk propaganda".
Ryssland har få vänner (och färre blir det), och har lidit oerhörda förluster. Dessutom är dom utsatta för
en särskild ekonomisk operation, vilket innebär att deras ekonomi drabbas fruktansvärt hårt. Kriget har redan nu kostat oerhörda summor, och sparbössan töms fort.
Att Ryssland i det läget skulle kunna "kraftsamla" och få fram nytt materiel och trupper
samtidigt som den egna befolkningen i rask takt slungas tillbaka till en 1800-talsekonomi är hyfsat naivt.
Ukraina å sin sida har direkt stöd av hela Europa och USA. Dom har tillgång till överlägsen underrättelseinformation och kartläggning av dom ryska styrkorna. Utrustning, hjälp och vapen strömmar in. Hatet mot Putin och hans invasionsarmé är enormt, och i ett land med över 40 miljoner invånare lär det inte uppstå brist på folk som vill driva ryssen ur landet.
Det har gått en dryg månad nu, och har allt flutit på "enligt plan" kan man ju bara spekulera i vad som skulle hända om ryssen plötsligt råkar ut för någon form av bakslag. Spontan explosion av alla militärfordon?
Den här invasionen är ett gigantiskt misslyckande, oavsett hur Pappa Putin försöker bortförklara det. Tiden rinner ut. Hur länge tror du att det funkar att hålla dödssiffrorna på löjligt låga nivåer utan att familjerna till dom stupade ryssarna inser att dom blivit lurade? Och vad händer när dom inser det?