2022-03-25, 19:08
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpels99
Jag trodde kroppen gav fan i att plocka upp saker som plast.
Så om jag äter sågspån/grus kommer det gå att hitta det i mitt blod?

Restprodukter tas upp ja, det är därför du inte ska äta saker som innehåller ämnen som kroppen inte behöver.
Citera
2022-03-25, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du äter mat som innehåller plast, kroppen bryter ner plasten i mindre delar, en del av delarna tas upp med maten på samma sätt som mineraler tas upp.

Källa på det
Citera
2022-03-25, 19:13
Medlem
MrMadoffs avatar
Här är en jätteintressant dokumentär i ämnet som handlar om hur jorden och mänskligheten ser ut och lever år 2050. Den tar bland annat upp detta med mikroplast och hur det ansamlats i kroppen hos människorna i decennier och att alla haven kommer vara förstörda år 2050 och det går ej längre att äta någon fisk från haven. https://youtu.be/o8YomEOExkc

Datan som samlats in till den här dokumentären är mycket hämtade ifrån World Economic Forum och om detta är framtiden dom ser så kan man nästan förstå varför dom planerar The Great Reset!

Edit: I dokumentären så säger dom att dom redan hittat mikroplaster i blodet hos alla européer redan när den spelades in, så det kan inte vara en jättenyhet.
Senast redigerad av MrMadoff 2022-03-25 kl. 19:27.
Citera
2022-03-25, 21:00
Medlem
Citat:
Kroppen plockar ofta upp sånt som inte är bra för oss.

Mikro/nanoplasten kan säkert orsaka alzheimers och massa annan skit.
Citera
2022-03-25, 21:06
Medlem
Citat:
Nej, sågspånet kommer de hitta i hjärnan
Sorry, kunde inte låta bli att smasha på den fint upplagda bollen.

Finns det några studier gjorda på hur mikroplaster påverkar eller antas påverka människan eller djur?
Senast redigerad av Goran-Ekbrandt 2022-03-25 kl. 21:08.
Citera
2022-03-25, 21:12
Medlem
Citat:
För första gången har mikroplaster hittats i blodet från donatorer.
Nästan 80% av dom hade plast i blodet.

Forskarna vet till exempel inte om mikroplasterna stannar kvar i kroppen, om de riskerar att ansamlas i vissa särskilda organ eller om de kan ta sig igenom blod-hjärnbarriären.

https://www.svd.se/a/y4M0ge/studie-fann-mikroplaster-i-manniskoblod

Vad säger ni? Det kan ju inte vara allt för bra för hälsan.

Härligt Mikroplaster och en gnutta PFAS-ämnen på det. Och sedan denna förundran varför cancer, allergier och andra sjukdomar som tidigare varit ovanliga bara smäller till i samhället. Mänskligheten i sitt esse!

Avråder dock att läsa vidare om PFAS! Efter det blir synen på mänskligheten annorlunda och svår att hantera.
Citera
2022-03-25, 21:26
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt

Finns det några studier gjorda på hur mikroplaster påverkar eller antas påverka människan eller djur?

Det är just det man inte vet för det är så pass nytt material i den moderna världen. Men det kan ju knappast vara något positivt, eller hur?
Citera
2022-03-25, 22:00
Medlem
Japp vi håller på att förstöra vår hälsa, vår jord och andra djurs liv totalt. Det är allvarligt men ingen bryr sig. Miljögifterna är det största hotet vi står inför nu. Vi kommer att se stora problem med cancer, medfödda defekter, fertilitetsproblem, lågt testosteron och allt möjligt skit pga cocktaileffekt mm.
Citera
2022-03-25, 22:45
Medlem
Homo Sapiens = skapelsens krona...

Lösningen på i stort sett alla problem vi står inför och som djur och växtliv står inför, heter minskad population.

Tyvärr är vi människor så egenkära och godhetsknarkande att vi hellre tar till krumbuktande med teknologi och massa annan konstgjord andning istället i hopp om att det löser problemen.

Jorden behöver inte fler än ca 4 miljarder människor max.

Om dessutom moder jord kunde lansera ett RIKTIGT virus som gör alla individer sterila som har en IQ under 100, så får vi kraftig reduktion av konflikter och krig. En mänsklighet som har andrum och som går framåt utan fotbojor som till exempel religioner av olika slag.

Jag får nog fortsätta drömma...
Citera
2022-03-26, 00:03
Avslutad
Mikroplaster rubbar även hormonerna och blir som östrogen i kroppen:
https://www.npr.org/2011/03/02/134196209/study-most-plastics-leach-hormone-like-chemicals?t=1648249234241

Finns en väldigt bra artikel gällande plast och hur det hör ihop med sjunkade spermieproduktion:
https://www.gq.com/story/sperm-count-zero

Plasten gör oss alltså sterila. Och mer kvinnliga. Det sabbar i DNAt såpass mycket att det följer med till våra barn, som i sin tur för det vidare till generationen efter dem.
Citera
2022-03-26, 02:15
Medlem
hennevilljagknullas avatar
OM plast finns i många havslevande djur, så varför skulle inte människorna också få i sig det och att de stannar i kroppen?
Fisk har ju microplast i sig, det har man vetat länge.
https://www.nyteknik.se/miljo/mikroplast-kan-gora-fisken-giftig-6777871
Citera
2022-03-26, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt

Ja en massa på djur och de är inte positiva.

Svårare på människor för det är för många parametrar som spelar in och det hade varit oetiskt att mata folk med microplast i forskningssyfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in