• 1
  • 2
2022-03-25, 17:39
Medlem
För första gången har mikroplaster hittats i blodet från donatorer.
Nästan 80% av dom hade plast i blodet.

Forskarna vet till exempel inte om mikroplasterna stannar kvar i kroppen, om de riskerar att ansamlas i vissa särskilda organ eller om de kan ta sig igenom blod-hjärnbarriären.

https://www.svd.se/a/y4M0ge/studie-f...i-manniskoblod

Vad säger ni? Det kan ju inte vara allt för bra för hälsan.
Citera
2022-03-25, 17:40
Medlem
Melange5738s avatar
Nej vi kommer få stora problem med det här tror jag nu när plastföroreningarna ser ut att öka lavinartat i minst 20 år till. Vi får i oss rätt mycket plast varje vecka.
Citera
2022-03-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svinpels99
För första gången har mikroplaster hittats i blodet från donatorer.
Nästan 80% av dom hade plast i blodet.

https://www.svd.se/a/y4M0ge/studie-f...i-manniskoblod

Vad säger ni? Det kan ju inte vara allt för bra för hälsan.
ja det är slutet på mänskligheten ty detta material finns ej i naturen då har naturen ingen användning för sådana varelser
Citera
2022-03-25, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej vi kommer få stora problem med det här tror jag nu när plastföroreningarna ser ut att öka lavinartat i minst 20 år till. Vi får i oss rätt mycket plast varje vecka.

Vi äter plast det kan jag förstå, men vi skiter ju ut det. Så hur kan det ha hamnat i blodet?
Citera
2022-03-25, 17:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vi äter plast det kan jag förstå, men vi skiter ju ut det. Så hur kan det ha hamnat i blodet?

Det tas upp i kroppen, bara en del kommer ut.
Citera
2022-03-25, 17:45
Medlem
Hazizas avatar
Tänk all mikroplast/gummi från däcken på bilar och lastbilar som rör sig ute intill åkrar och vattendrag skrämmande när man tänker på det!
Citera
2022-03-25, 17:45
Medlem
de stora skräpkedjorna som ikea,rusta,jysk osv är giriga och köper billigaste skiten som innehåller mikroplaster.

tilexemple mattor,täcken,kuddar,bäddsoffor,soffor och mycket mer som är tillverkat av plast.

dessa blir sen til mikroplaster och blir omöjliga att skilja åt när de går in i vattnet osv.

lägg sen till varenda matförpackning och plastflaska osv i matvarubutikerna så har vi en katastrof för framtiden.

Tillåme juiceförpackningarna i butiken byts ut till plast bara för att lura konsumentens sinnen att köpa juice då man ser färgerna.

h&m försöker få deras äckliga plastkläder att framstå som bra för miljön i deras reklam när det blir miljontals partiklar av mikroplaster som går ut i vattnet vid varje tvätt och användning av kläderna.
Senast redigerad av Blatteman 2022-03-25 kl. 18:11.
Citera
2022-03-25, 18:06
Medlem
Jag är intresserad exakt hur plasten tar sig hela vägen till blodomloppet
Citera
2022-03-25, 18:12
Medlem
sommarlovs avatar
Vi måste identifiera de stora spridarna, de länderna som slänger allt skit i haven!
Citera
2022-03-25, 18:44
Medlem
Mikroplaster har hittats i råttfoster, mänskliga livmödrar och i moderkaka.

https://supermiljobloggen.se/nyheter...iga-livmodrar/

https://tidningensyre.se/2020/23-dec...-skada-foster/
Citera
2022-03-25, 18:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag är intresserad exakt hur plasten tar sig hela vägen till blodomloppet

Du äter mat som innehåller plast, kroppen bryter ner plasten i mindre delar, en del av delarna tas upp med maten på samma sätt som mineraler tas upp.
Citera
2022-03-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du äter mat som innehåller plast, kroppen bryter ner plasten i mindre delar, en del av delarna tas upp med maten på samma sätt som mineraler tas upp.

Jag trodde kroppen gav fan i att plocka upp saker som plast.
Så om jag äter sågspån/grus kommer det gå att hitta det i mitt blod?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in