Citat:
Ursprungligen postat av
Thelonegunman
Ok. Det står dig fritt att göra en Bagdad-Bob. Ingen mening i att diskutera om jorden är rund eller platt med någon som bestämt hävdar att den är platt.
Du framstår som väldigt oseriös som försöker hävda att den ekonomiska lilleputten Ryssland på något vis skulle kunna störa västs ekonomier på allvar. Väst har totalt övertag vad gäller teknisk innovation på allt som en framstående nation behöver. Ryssland kan inte ens producera sin Lada utan komponenter från väst. Ryssland har faktiskt ingenting förutom naturtillgångar precis som Kongo.
Vad skulle det vara för banbrytande handel man skulle börja bedriva? Ska man bygga en pipeline till Brasilien? Importera valnötter från Argentina? Exportera rödbetor till Egypten? Importera kikärtor från Syrien? Du är mer än lovligt naiv om du tror att det går att bygga en högre levnadsstandard på en snäv marknad.
Så man ska ge Ryssland Carte blanche att invadera forna Sovjetstater och inlemma dessa i Storryssland? Tycker du att Putin borde annektera Gotland för att ön utgör ett "existensiellt hot" och att det möjligtvis finns nazister på ön?
Du anser alltså att du vet hur saken ligger till på fronten. Det vet inte jag. Jag skrev att man får en annan bild om man tar sig lite djupare ned i rapporteringen än om man bara tittar på ytan. Jag skrev också att man får se hur det slutar, att det är det som är facit.
Jag vet att Rysslands ekonomi är betydligt mindre än västvärldens. Och du skriver "Du framstår som väldigt oseriös som försöker hävda att den ekonomiska lilleputten Ryssland på något vis skulle kunna störa västs ekonomier på allvar." Och det är klart att den kan. Du medgav ju själv att sanktioner mot Ryssland kommer att leda till högre priser här hos oss. Det är väl en störning om något. Att Ryssland inte har den främsta tekniken, men däremot mat och energi, gör att vårt energiberoende gör oss mer sårbara än Rysslands behov av teknisk krimskrams.
Indien, Kina och andra länder i världen kan ersätta de konsumtionsprylar som Ryssland behöver importera, de kan även bygga upp en egen industri. Men vi har inga energitillgångar och Sverige importerar redan i dag hälften av den mat vi äter.
Vad gäller invasioner så önskade Ryssland att Ukraina skulle avstå från Natomedlemsskap, ja krävde. Varför inte bara gå med på det?