2022-03-26, 00:08
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Du skrev att det mest är västvärlden som tagit avstånd och det stämmer inte.

I reella handelssanktioner av betydelse så absolut.
Citera
2022-03-26, 00:10
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Varför väljer du inte att bo i det landet du hela tiden förhärligar förstår jag inte.

Du verkar inte heller förstå vad jag skriver med ledning av din fråga.
Citera
2022-03-26, 00:11
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad

Ekonomi är absolut intressant, inte minst Kinas och Indiens reaktioner på Putins krig. Men internationell rätt är kanske den viktigaste aspekten att komma ihåg. Ekonomi påverkar, men inget kan försvara Rysslands invasion av Ukraina.
Citera
2022-03-26, 00:12
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag trodde till för kanske en vecka sedan att Putin skulle införa krigslagar och kalla in värnpliktiga från reserven. Men om man ställer säg 500.00 man på krigsfot, hur ska man få dem att fungera som stridande förband?

500.000 man ska inte bara ha vapen och ammunition och handgranater och fältspadar och bajonetter etc.

De ska ha 1 500 000 fältportioner om dagen. De ska ha fordon (med däck som inte exploderar). Fordonen ska ha miljontals liter diesel och bensin varje dag, trupperna ska ha tandborstar, regnkläder, tält, dasspapper, fotogen till tältkaminerna ja du förstår.

Ryssland har inte de resurserna. Det vet vi nu givet hur illa det gått för de första förbanden som skickades fram. Så jag tror inte på någon mobilisering längre. De där reservdivisionerna finns bara på papperet, det har decennier av inkompetens och gränslös korruption sett till.

Jo.., och det kan jag köpa. Kan även vara att Putin själv har insett det i.o.m att man säger att man "nu" fokuserar på "frigöringen" utav Donbas.

Det i sak.., gör ju inte att Putin har ångrat sig, utan att anser att den militära ledningen har svikit honom och fosterlandet (som ju Putin styr).

Kan bli (tyvärr) instabilt i Ryssland i framtiden. Tyvärr säger jag för att en nukleär stat.., är det bäst att förblir stabil, för allas bästa.

Ta det jag skriver på rätt sätt.
Citera
2022-03-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
så det är inte så roligt när anra gör som du, boo hoo.

din världsbild är lika överförenklad som barnprogrammen, tror du att världsledarnas närmsta rådgivare ger sina ledare så imbicillt enbenta sitautionsbeskrivningar...

ta åtminstonde efter steve bannon och sätt hans ribba för vad som är dugliga bidrag när du går in i debatten...

jag antar att allt som är mer komplicerat att beskriva än ingredienserna i en kopp mjölkchoklad är en konspirationsteori för dej

jag tror du kan bidra med något, men då måste du höja dej över den nivå din uppfostran placerade dej på som barn lycka till...

Det sägs att Putlers troll numer får betalt i vodka istället för SEK, USD, EUR.. är det någonting du kan bekräfta?

Det går uppenbarligen snabbt utför för Ryssland efter att dom valde att invadera Ukraina.
Citera
2022-03-26, 00:14
Medlem
Termos99s avatar
Han fortsätter att vara stark.

Zelensky calls again for peace talks, but says Ukraine won’t give up any territory

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/zelensky-calls-again-for-peace-talks-but-says-ukraine-wont-give-up-any-territory/
Citera
2022-03-26, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han borde också mobiliserat redan nu om han planerar det. Nu känns det lite för sent? Det tar antagligen veckor att genomföra och hur är situationen i Ukraina då?
Det finns berättelser om att mobiliseringen av reservister pågår för fullt: (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han borde också mobiliserat redan nu om han planerar det. Nu känns det lite för sent? Det tar antagligen veckor att genomföra och hur är situationen i Ukraina då?

Det som finns gripbart är årets värnpliktskull i armén dvs runt 150 000 19-åringar som muckar om några veckor/månader. Det sagt så ska dessa fortfarande ställas i förband och utrustas.

Givet att de har bara har upp till 10-12 månaders års bristfällig utbildning bakom sig och inte har hunnit med några krigsförbandsövningar så skulle de förmodligen göra mer skada än nytta om de tvingas iväg för att delta i en ihoprafsad offensiv i Donbass.
Citera
Medlem
Salorms avatar
Citat:

Citat:
Du verkar inte heller förstå vad jag skriver med ledning av din fråga.

Du verkar ha en släng av add.. Du vet säkerligen inte ens vad höger och vänster är så lägg bara ner. Det blir pinsamt.
Citera
2022-03-26, 00:16
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Hur det slutar på slagfältet har rätt lite med huruvida folk skrattar åt den förvridna bild som presenteras i massmedierna. Jag säger inte att jag vet hur det kommer att sluta, men med ledning av kartor och rapporter från fronterna och med beaktande av hur försörjningläget ser ut för de ukrainska trupperna så förefaller ryssarna ha ett absolut övertag. Men som sagt. Jag vet inte. Vi vet först när saken är klar.

Ok. Det står dig fritt att göra en Bagdad-Bob. Ingen mening i att diskutera om jorden är rund eller platt med någon som bestämt hävdar att den är platt.

Citat:
Den ekonomiska sidan är viktig. Visst Rysslands ekonomi är relativt liten, men det är en ekonomi med realvärden. Mycket naturtillgångar och matproduktion, dessutom en framstående industri, kanske inte den absoluta spetsen, men absolut med förmåga att bygga flygplan, bilar och annat. Svaga på konsumtionsprylar. Totalt sett en ekonomi som kan klara sig på egen hand om det kniper. Ställer man detta mot den västerländska ekonomin så handlar den mycket mer om kapitalmarknad och finans, vilket betyder mycket mer luft och sämre självförsörjningsförmåga. Detta ska man ha i åtanke när man jämför.
Du framstår som väldigt oseriös som försöker hävda att den ekonomiska lilleputten Ryssland på något vis skulle kunna störa västs ekonomier på allvar. Väst har totalt övertag vad gäller teknisk innovation på allt som en framstående nation behöver. Ryssland kan inte ens producera sin Lada utan komponenter från väst. Ryssland har faktiskt ingenting förutom naturtillgångar precis som Kongo.

Citat:
Vad gäller övriga möjliga handelspartner så finns som jag skrev möjligheter via Kina och Indien och i en förlängning Latnamerika och Afrika.

Vad skulle det vara för banbrytande handel man skulle börja bedriva? Ska man bygga en pipeline till Brasilien? Importera valnötter från Argentina? Exportera rödbetor till Egypten? Importera kikärtor från Syrien? Du är mer än lovligt naiv om du tror att det går att bygga en högre levnadsstandard på en snäv marknad.
Citat:
Våra egna kostnader kan säkert öka utan att det blir katastrof, men varför dra på sig ökade kostnader i onödan? Jag vet att det finns de som vill göra det som någon sorts botgöring för någon oklar skuld. Jamen betala mer då om du tycker det känns bra. Men låt mig slippa.
Så man ska ge Ryssland Carte blanche att invadera forna Sovjetstater och inlemma dessa i Storryssland? Tycker du att Putin borde annektera Gotland för att ön utgör ett "existensiellt hot" och att det möjligtvis finns nazister på ön?
Citera
2022-03-26, 00:17
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag trodde till för kanske en vecka sedan att Putin skulle införa krigslagar och kalla in värnpliktiga från reserven. Men om man ställer säg 500.00 man på krigsfot, hur ska man få dem att fungera som stridande förband?

500.000 man ska inte bara ha vapen och ammunition och handgranater och fältspadar och bajonetter etc.

De ska ha 1 500 000 fältportioner om dagen. De ska ha fordon (med däck som inte exploderar). Fordonen ska ha miljontals liter diesel och bensin varje dag, trupperna ska ha tandborstar, regnkläder, tält, dasspapper, fotogen till tältkaminerna ja du förstår.

Ryssland har inte de resurserna. Det vet vi nu givet hur illa det gått för de första förbanden som skickades fram. Så jag tror inte på någon mobilisering längre. De där reservdivisionerna finns bara på papperet, det har decennier av inkompetens och gränslös korruption sett till.

Det här är intressant, i all fattigdom och djävulskap den ryska befolkningen har genomlidit så har dom alltid sagt, vi befinner ju oss inte i krig i alla fall. Det är därför Putin inte vill kalla det krig och han kan inte kalla in allmänheten för då faller hans lögner om en specialoperation.

Det visar att han aldrig kommer försöka trycka på kärnvapenknappen, om han nu ens har någon sådan som fungerar. Han hotar och försöker skrämmas så som Jeltsin gjorde mot Göran Person för att vi i Sverige skulle köpa gas. Man kan ju tro att hota är deras viktigaste vapen.

Putin och hans krigsmakt är ett skämt!
Citera
2022-03-26, 00:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Han fortsätter att vara stark.
Zelensky calls again for peace talks, but says Ukraine won’t give up any territory
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/zelensky-calls-again-for-peace-talks-but-says-ukraine-wont-give-up-any-territory/

Han vet nog hur snabbt nya ukrainska trupper är färdigrustande och kan förflyttas österut till fronterna. Kanske kommer det mycket trupper nu så att offensiverna kommer öka ännu mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in