2022-03-25, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Bild från den påstådda båtsänkningen.

https://postimg.cc/WDmvnGmt

Ser det inte ut som att röken kommer från piren?

Most likely a fuel or oil deposit, probably caused by secondary explosions.
Citera
Medlem
Det kan vara så att baslägret slogs ut och att ryska 49:e armén var tvunget att retirera från Cherson. Det gick ju oväntat "lätt". Om dessa nyheter stämmer är det ju ett mycket stort bakslag som ytterligare sänker moralen i den ryska krigsmakten.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av SS70
En av oljecisternerna började brinna strax efter attacken.

Vet du om det finns det några närbilder/filmer på båten när den är sänkt?

Jag letar men hittar bara den filmen som är filmad på ett mycket långt avstånd så det är svårt att se vad som händer.
Citera
2022-03-25, 20:34
Medlem
anvadreren2323s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
"Tar Ukraina".. Vad fan dillar du om? Ukraina är ett fritt land, de bestämmer själva.

Aldrig någonsin skulle Nato få för sig att invadera Ryssland. Det är riktigt efterblivet om du tror att NATO 2022 aspirerar på att ta över Ryssland militärt. Det enda västländerna vill är att ha skapliga handelsförbindelser med Ryssland, i övrigt är det allas önskan att detta skitland håller sig på sin egen kant. Ju mindre samröre desto bättre.

Geopolitik fungerar inte så att ett land är fritt och agera hur de vill. Man måste kompromissa. Om det mindre landet vägrar kompromissa så blir det det gamla hederliga "big fuck small". Sedan lipar ni muppar.
Citera
2022-03-25, 20:35
Medlem
Visst är Lavrov en gammal man men ändå. Hans senaste framträdande visar ju upp en magrande man vars ansikte nu ser ut som en topografisk karta över Norges fjordar och fjäll. Sanktionerna och dess förödande verkan finns utan tvivel med i han mardrömmar om Ukraina var så säkra på det.
Allt skulle ju gå som på räls men t,om rälsen verkar var ett problem då tydligen civila vitryssar saboterar den tillsammans med sina ukrainska bröder.
Citera
2022-03-25, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det kan ju också ha varit den vita fosforgranaterna de lagrade på skeppet som tog eld? Då blir såklart metallen gärna utmattad… Dvs, det är ju fullt möjligt (om än inte särskilt troligt) att skeppet sänktes av ren inkompetens. De lyckades ju sätta eld på ryska flottans flaggskepp tillika hangarfartyg när det låg i docka för reparationer för några år sen. Vet inte om de har lagat det sen dess.
Senast Admiral Flota Sovetskogo Soyuza Kuznetsov majestätiskt flöt runt med slagsida krävdes bogserbåtar eftersom fartygets egna motorkraft med nöd och näppe orkade hålla länspumparna körande.
Citera
2022-03-25, 20:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Man ser på denna video att både båten och något på piren (=oljecisternen) brinner:

https://www.youtube.com/watch?v=FXSPLmB87Dk

Det är två kraftiga bränder där. Det syns ganska tydligt efter ca 2:20 och framåt.
Citera
2022-03-25, 20:39
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provia100
Enligt Expressen så påstår Putin att rysk kultur är under attack. Då detta är en av anledningarna till kriget så ställer jag mig frågan ...

Vad exakt består rysk kultur av ?

Vi har förmodligen lite småryssar här som säkert kan ge ett svar.

Demokrati säger trollen.

Annars är väl livegenskap det man först kommer att tänka på angående rysk kultur. En slav och offermentalitet där individen har 0 värde.
Citera
2022-03-25, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Putin hyr in Hizbollah för att gå in och mörda ukrainier

https://twitter.com/nexta_tv/status/1507429304430432256?s=21

Alltså. Han är verkligen helt bottenlöst vidrig.
Jag längtar sååå mycket tills när han får snaran runt halsen precis som Saddam.

Vilken hemsk diktator han är. Kalla in ett islamistiskt jävla pack för att slakta oskyldiga europeer. Han verkar ju vilka provocera fram WW3.
Hur gick det med alla syrier och afrikaner som skulle kämpa för putler? Tror inte det blev något av det.
Citera
2022-03-25, 20:41
Medlem
Upperkutts avatar
Jag ser bara rök. Finns det närbilder eller filmer som kan bekräfta att båten har brunnit och sjunkit till botten?

Jag säger inte att det inte har hänt. Jag är intresserad av att se närbilder. Vilket inte verkar existera.

Citat:
Vet du om det finns det några närbilder/filmer på båten när den är sänkt?

Jag letar men hittar bara den filmen som är filmad på ett mycket långt avstånd så det är svårt att se vad som händer.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man ser på denna video att både båten och något på piren (=oljecisternen) brinner:

https://www.youtube.com/watch?v=FXSPLmB87Dk

Det är två kraftiga bränder där. Det syns ganska tydligt efter ca 2:20 och framåt.
Senast redigerad av Upperkutt 2022-03-25 kl. 20:43.
Citera
2022-03-25, 20:41
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Geopolitik fungerar inte så att ett land är fritt och agera hur de vill. Man måste kompromissa. Om det mindre landet vägrar kompromissar så blir det det gamla hederliga "big fuck small". Sedan lipar ni muppar.

Tycker att det är du som lipar över att "small" vägrar att låta sig fuckas av "big".

Anledningen till att Nato finns och breder ut sig i Europa är: Ryssland. Det är det enda reella hotet mot i princip alla länder. Sverige börjar ju för fan fundera på att gå med, och nu ska det rustas upp.

Dags att sätta ner foten nu mot Putin och hans Adolferi. En månads förödmjukelse i Ukraina (jodå) har garanterat börjat tvinga fram svettpärlor i mången Kreml-panna, och snart kokar det nog över. Att Putin börjar rensa ut i den innersta kretsen är ett tecken på det.

Jag gissar att Putin ryker innan den "särskilda militära operationen" i Ukraina slutat i seger.
100 rubel. Sätter du emot?
Citera
2022-03-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Att t ex Liechtenstein fördömer Ryssland i FN har inte direkt samma tyngd som att Kina inte gör det. Det krävs t ex 140 länder av Sveriges storlek för att väga upp den tyngd som Kina motsvarar i världssamfundet

Västvärlden är litet och mindre blir det. Kolonialismens och imperilaismens tid rinner ut.

Och? Att resten av världen fördömer det? Är det västvärlden enbart? Kina är stort men de gillar inte detta heller. Därför la de ner sin röst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in