2022-03-25, 19:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Det verkar åtminstone som att ryska flottan helt har lämnat Berdyansk nu (dvs med de fartyg som KAN lämna hamnen…); enligt satellitbilder som postade nyss i tråden.

Ja det var helt tomt i hamnen så nu kan inte ryssarna använda den för att ta in sina stridsvagnar och annat.
Citera
2022-03-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Det vore det största misstaget de gjort hittills och det säger ganska mycket. Såvida inte Putin gjort ett 4D chess-drag och planerar att kärnvapenbomba Kiev om några veckor. För det vore det enda sättet jag ser att Ryssland hanterar detta. Jag ser inte att Ryssland bara ger upp, det ligger inte i deras DNA.

Vad de kan göra däremot är att fejka att de drar tillbaka för att sedan kärnvapenbomba Kiev. Sanna mina ord.

Egentligen berättar de vad vi kunnat observera de två senaste veckorna: De avancerar enbart i Donbass.

Om deras övergripande mål förändrats vet vi inget om. Är ju också en lågoddsare att Kherson kommer bli en tredje utbrytarrepublik.
Citera
2022-03-25, 19:45
Medlem
raskenss avatar
Ukrainska bönder i fart igen:

https://twitter.com/UAWeapons/status/1507388218538397702?t=Rhzo-ulBHFWq-MuSKlW_8w&s=19
Citera
2022-03-25, 19:46
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Jag hoppas att så många läser detta som möjligt.

Anledningen till varför ryssen drar sig tillbaka är för att de kommer att släppa en kärnvapenbomb över Kiev. Ni får alla säga hur fel jag hade, men historien ljuger inte.

Ryssland har aldrig gett sig i krig tidigare, oavsett hur många människoliv som krävdes. Den största anledningen till denna reträtt är för att de har några andra planer, därav kärnvapen av Kiev.

Hade jag känt någon som bodde i Kiev-området så hade jag omedelbart evakuerat dem några veckor. För detta är oundvikligt.

Ännu en kille som kommer in och ljuger i tråden, ingenting av det ni påstår ska ske har inträffat.

Du skriver motvalls i din egen text, läs åtminstone igenom det du skriver innan du lägger in det. .
Anledningen till varför ryssen drar sig tillbaka är för att de kommer att släppa en kärnvapenbomb över Kiev
Ryssland har aldrig gett sig i krig tidigare, oavsett hur många människoliv som krävdes.
Citera
2022-03-25, 19:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Namnet är åtminstone likt men i den första notisen jag såg var han överstelöjtnant som förts till Belarus för vård, och i denna nyare notisen är han brigadgeneral som dött. Det första är väl närmare sanningen men oavsett är det helt klart anmärkningsvärt. Överstelöjtnanten är väl någonstans chef på regementnivå så det är ju några puttar han för befäl över.
”Förd till Belarus för vård” = rysk eufemism för stendöd
Citera
2022-03-25, 19:49
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ja, för att bomba Kiev med kärnvapen. Det är den enda rationella lösningen jag kan komma på med detta tillbakadragande. För ryssar må vara mycket, men de ger fan aldrig upp oavsett hur många människoliv som krävs.

Ryssarna kommer inte atombomba den viktigaste staden i rysk historia. Putin har själv uttryckt sin kärlek till staden. Kiev är Rysslands vagga. Det är den ryskortodoxa kyrkans vagga. Kiev kommer pga detta inte ens att bombas eller beskjutas särskilt kraftigt. Att ödelägga Kiev skulle vara rent självskadebeteende och göra de flesta ryssar extremt upprörda.

Ryssarna norr om Kiev drar sig tillbaka därför att de besegrats militärt och därför att Ryssland tvingats ändra sina mål med kriget.
Senast redigerad av fernebo 2022-03-25 kl. 19:51.
Citera
2022-03-25, 19:49
Medlem
Det här var intressant. Den vitryska militären vaktar tågspåren i Vitryssland. Vanligt folk och järnvägsarbetare förstör.

https://www.railtech.com/infrastructure/2022/03/24/belarusian-special-forces-guarding-railways-following-sabotage/?gdpr=accept
Citera
2022-03-25, 19:52
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
”Förd till Belarus för vård” = rysk eufemism för stendöd

Han levde tydligen åtminstone en stund efter att han blev överkörd enligt denna artikeln som sammanfattar ungefär det jag själv skrev. Den ryska militära vården verkar ju dock vara lika slipad som deras militära förmågor i övrigt så det är väl inte omöjligt att han drabbats av sepsis eller något annat på vägen till Belarus.

https://www.theguardian.com/world/2022/mar/25/russian-troops-mutiny-commander-ukraine-report-western-officials
Citera
2022-03-25, 19:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Kan du definiera vad ett "existentiellt hot" innebär?
Det är något som uppenbarligen står i skolboken hur man ska uttrycka sig som Putinvän, eftersom detta uttryck återkommer gång på gång. Nästan som enligt manus
Citera
2022-03-25, 19:54
Medlem
raskenss avatar
Kanonen nerkörd rakt i backen. Måste varut en rejäl smäll.

https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1507422853368528923?t=tEZV3NhmVKAv9dgP_Djhyw&s=19
Citera
2022-03-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Diktaturanhängarna här i tråden antyder att det var en olycka, det ukrainska försvaret har alltså ingenting med sänkningen att göra.
Det finns förmodligen säkra Telegramkällor som kan verifiera det.
Från ryskt håll hänvisade man till utmattning av metallen eller något liknande. En torpedering är väl en form av "utmattning av metallen" av lite snabbare typ. Eller så var det bara ett utslag av rysk korruption när en snubbe på kajen ville köpa bottenpluggen för $100 kontant och för det dubbla skulle de grilla korv tillsammans ombord.
Citera
2022-03-25, 19:58
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kanonen nerkörd rakt i backen. Måste varut en rejäl smäll.

https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1507422853368528923?t=tEZV3NhmVKAv9dgP_Djhyw&s=19

Eller så försökte de bara bromsa in och tornet gled av
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in