2022-03-25, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Man ser också att hamnen är tom på andra båtar, ryssarna vågar alltså inte använda den för att ta in materiel. Det är också den typ av båt Ryssland behöver för att invadera Sverige.

Måste som sagt svida för ryssen. Kommer nog fler obehagliga nyheter för dem då ukrainska vapenlagren fylls på.
Citera
2022-03-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anvadreren2323
Jag hoppas att så många läser detta som möjligt.

Anledningen till varför ryssen drar sig tillbaka är för att de kommer att släppa en kärnvapenbomb över Kiev. Ni får alla säga hur fel jag hade, men historien ljuger inte.

Ryssland har aldrig gett sig i krig tidigare, oavsett hur många människoliv som krävdes. Den största anledningen till denna reträtt är för att de har några andra planer, därav kärnvapen av Kiev.

Hade jag känt någon som bodde i Kiev-området så hade jag omedelbart evakuerat dem några veckor. För detta är oundvikligt.

Ja det kan vara så att de bestämt sig att kärnvapenbomba kiev, det blir sen en naturlig buffert mellan väst/öst pga radioaktiviteten. Jävligt smart isåfall
Citera
2022-03-25, 19:39
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej jag har inte hört något men flera båtar skall ha blivit skadade.

Det verkar åtminstone som att ryska flottan helt har lämnat Berdyansk nu (dvs med de fartyg som KAN lämna hamnen…); enligt satellitbilder som postade nyss i tråden.
Citera
2022-03-25, 19:40
Medlem
Pojkekorvs avatar
https://www.svt.se/nyheter/ryssland-krigets-forsta-fas-ar-over

Citat:
Rysslands försvarsdepartement sade på fredagen att den första fasen av vad Kreml kallar för den militära operationen i Ukraina är avklarad.

Fokus nu är enligt försvars- departementet att helt ”befria” regionen Donbass i östra Ukraina.

”Stridsförmågan hos Ukrainas väpnade styrkor har avsevärt reducerats, vilket gör det möjligt att fokuser på att uppnå huvudmålet, nämligen befrielsen av Donbass”, säger ryske generalen Sergej Rudskoj i ett uttalande.

Betyder det att ryssland uppnått sina "mål" nu när kriget verkar var jobbigt att genomföra. Försöka nu dra sig ut ur skiten, men så mycket heder i behåll som möjligt..

Det var ju såklart hela tiden bara Donbass de ville rädda....
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:

Anledningen till varför ryssen drar sig tillbaka är för att de kommer att släppa en kärnvapenbomb över Kiev. Ni får alla säga hur fel jag hade, men historien ljuger inte.

Ryssland har aldrig gett sig i krig tidigare, oavsett hur många människoliv som krävdes. Den största anledningen till denna reträtt är för att de har några andra planer, därav kärnvapen av Kiev.

Hade jag känt någon som bodde i Kiev-området så hade jag omedelbart evakuerat dem några veckor. För detta är oundvikligt.

Varför drar Ryssland tillbaks sina soldater och materiel av den anledningen då, Kreml har ju hitintills inte brytt sig om vare sig människoliv eller sin uråldriga krigsmateriel?

En atombomb över Kiev innebär att NATO meddelar Moskva att de har 24 timmar på sig att utrymma till exempel Irkutsk då staden utsetts som mål för vedergällning, hoppas att du är medveten om det.
Citera
Medlem
Citat:

Från Afghanistan lämnade ryssen med svansen mellan benen duktigt förnedrade.

Kan mycket väl bli en repris i Ukraina.
Senast redigerad av Junketer 2022-03-25 kl. 19:42.
Citera
Medlem
Citat:

Ryssland gav sig mot Finland och Afghanistan.

För att säga sig värna om kultur så är det märkligt av Ryssen att bomba en så kulturellt signifikant stad som Kiev (Rysslands vagga). Om de dessutom gör det så lär Kreml vara ett minne blott några timmar därefter.
Senast redigerad av Leland1979 2022-03-25 kl. 19:44.
Citera
2022-03-25, 19:41
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Folk tycker en massa för att de inte inser att om Ukraina skulle gå med i NATO så skulle det utgöra ett existentiellt hot mot Ryssland, vilket de agerade på genom att invadera Ukraina och säger att detta inte kommer att hända.

Det dina gelikar inte inser är att ert hetsande med "Ukraina är ett fritt land" kan dra in oss i ett WWIII, bara genom era värdelösa principer. Principer är värdelösa om det får oss alla dödade i onödan.

Ukraina är inte kullen som är värt att dö på. Det är ett korrupt skithål.
Ukraina är ett fritt land, det är inget hetsande.
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Breaking!!! Attention!!!! Släpp fredagsgroggen! Just nu på Aftonhoran: Cherson inte längre under full rysk kontroll!

Ja. det är så härligt. Den lede Fi, rysseländet, pressas nu tillbaka på alla fronter av de tappra Ukrainarna, understödda av vapenleveranser, underrättelser och satellitinfo från Väst.

Detta har man sett komma de senaste dagarna, ryssarna har pressats tillbaka hela vägen från Mykolaiv mot Cherson.

Får man komplettera med detta:

Ukrainian forces are still in control of the besieged city of Mariupol, one of the country's governors has said.
The southern port city has been a key target for Russian forces since their invasion of Ukraine began more than a month ago.

https://news.sky.com/story/ukraine-news-latest-russia-war-putin-nuclear-live-mariupol-12541713

Och sen att ryssarna är på full flykt och desperat överlevnadssituation både öst och väst om Kiev.

Är det konstigt egentligen? Ryssarna försökte invadera med 200.000 man, varav minst 50.000 nu är döda, skadade eller deserterade. Moralen är i botten. Ukraina har nu minst 400.000 man med moral på topp, eftersom vi vet att 360.000 man har anslutit sedan kriget började. Och Ukrainarna har mer vapen än de kan göra av med.
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:

De har väl gett sig i flera krig? Georgien, Afghanistan för att nämna ett par.

Sedan har de väl kunnat ödelägga kiev med konventionella vapen om de velat.
Citera
2022-03-25, 19:42
Medlem
Citat:
Folk tycker en massa för att de inte inser att om Ukraina skulle gå med i NATO så skulle det utgöra ett existentiellt hot mot Ryssland, vilket de agerade på genom att invadera Ukraina och säger att detta inte kommer att hända.

Det dina gelikar inte inser är att ert hetsande med "Ukraina är ett fritt land" kan dra in oss i ett WWIII, bara genom era värdelösa principer. Principer är värdelösa om det får oss alla dödade i onödan.

Du fattade inte när jag försökte förklara. Det är inte Ukraina man dör för. Utan principer som har gällt sedan 1648. Ryssland får inte skriva om reglerna får då slutar det ändå anarki och kärnvapenkrig. Antag att Ryssland tar Ukraina

Sverige har två val

1 Skaffa kärnvapen

2 Gå med i NATO - och då få kärnvapen.

Så kommer alla länder tänka.

Nu vill inte väst ha nya regler, därför reagerade man så hårt. De ville inte ha 1938 igen. Så det gäller stoppa monstret så fort som möjligt.
Citera
2022-03-25, 19:43
Medlem
Alsenos avatar
Citat:

Det där korrupta skithålet som du skriver om är faktiskt ryssland. Ryssland är ett större hot mot samtliga västländer, men inte blir dom invaderade för det. Putler och övriga politiker i ryssland är visst lite svaga psykiskt och mentalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in