Du menar att min förklaring inte leder till en paradox. (Med fri vilja menar du paradoxen "Något som ger upphov till sig själv"). Såklart inte!
Min förklaring gör gällande att begrepp som "fri vilja" (inte din paradox, utan begreppet som andra människor använder i sin vardag utan problem) används som en modell i en deterministisk värld.
Det är så det funkar i verkligheten. Utan paradoxer.
Citat:
Nej, det menar jag inte. Jag menar att begreppet "frivillig" är en värdering av en handling.
Med en frivillig handling så menar du bara en handling som man gillar att utföra.
Och att denna värdering påverkar utfallet. Det är en deterministisk modell. A till B till C etc etc.
Citat:
I fysiken eller i en tankemodell?
Man kan aldrig välja som man ska utföra en frivillig eller ofrivillig handling, en trevlig eller otrevlig handling. Vilken typ av handlingar man kommer att utföra är redan förutbestämt, och man är tvungen att utföra dem.
Välja är en abstraktion som inte har någon mening i den fysiska världen. Månen kan inte välja att snurra runt Jorden. Välja är ett begrepp som rör handlande agenter vilket vi är i vår modell. Och då säger vi att vi väljer. Det är så språket funkar.
Man kan ju i och för sig säga att evolutionen väljer när den gör ett naturligt urval. Utan att mena det på ett teleologiskt vis. (Och man kan ta det ett steg vidare och bryta ner teleologin eller den handlande agenten till rent mekaniska termer om man anstränger sig.)
Så, handlande agenter kan välja saker och det är ingen magi inblandad. Det är språket.
Med det sagt; det har inte riktigt med mig att göra det du skriver eftersom jag inte anser att en frivillig handling är något som en enskild individ kan utföra, vilket jag tidigare påpekat. Varför? För att fri vilja får sin mening först i sociala interaktioner. Lite som att spelregler för ett sällskapsspel inte har någon mening om du sitter ensam med ett spel. För att kunna spela "Frivillighetsspelet" måste du göra det tillsammans med andra "spelare". Som i kontraktskrivarexemplet. Om en spelare hotar dig till handling så ger vi din handling värdet "ofrivillig" och om du skriver på självmant så ger vi din handling värdet "frivillig". Man kan fortsätta. Den spelare som hotade dig får sin handling värderad, till "lagbrott" etc och determinismen är hela tiden i spel. Brottslingen åker in i finkan, börjar ta droger etc etc.
Huruvida man kan välja något är en ickefråga egentligen som kommer ifrån det faktum att vi tror att vi vet vad vi menar med välja fast det bara handlar om att vi by default använder gränssnittet utan att förstå hur det är konstruerat. Så vad du gör är att du använder välja i fel sammanhang, nämligen det fysiska. Det är meningslöst.
Citat:
Jag använder inga argument. Jag konstaterar bara att fri vilja definieras så som jag beskriver eftersom det är så folk definierar den.
Du har själv påpekat folks okunnighet. Okunnighet är ingen definition! Folk vet hur man använder ord som vilja men vet inte vad det betyder.
"Äpplet faller" är ingen definition på hur krökningen av rumtiden påverkar avståndet mellan äpplet och Jorden. Enorm skillnad mellan att använda ett begrepp och förstå den underliggande mer fundamentala verkligheten.
Citat:
Att definitionen beskriver någonting som inte finns eller går ihop logiskt är totalt irrelevant, definitionen förblir ändå densamma.
Den "definitionen" är meningslös i vilket fall. Vi använder bara modeller som funkar. De som inte funkar hamnar på soptippen. Och bevisligen så funkar det att skriva kontrakt och skilja på frivilligt och ofrivilligt. Du kommer inte runt verkligheten.
Citat:
Folk tror att de kan använda dessa begrepp meningsfullt på fysiken, och det är därför de använder dem.
Tror. Precis. Det är ingen definition. Det är en föreställning.
Och att språket krånglar till det vet jag, och att man slarvar för att man inte har tänkt igenom saken, eller oftast för att man egentligen inte behöver (Till skillnad från nu.) Du använder till exempel ordet "val" som vore det något som hade mening i fysiken. Och jag hade inte brytt mig om det inte hade varit så viktigt att skilja abstrakta modeller från fysiska när det ju är det vi diskuterar här.
Men när du säger att "folk tror att de kan använda dessa begrepp meningsfullt på fysiken" så förstår jag inte riktigt hur det skulle vara möjligt ens. För om man har tillräcklig kunskap i ämnet för att kunna göra en sån bedömning, ja då inser man väl tankefelet, och gör man det inte, ja då har man inte tillräckliga kunskaper i ämnet. Jag påminner dig igen om att du påpekade just denna okunskap hos folk.
Men ta gärna fram en representant för denna kategori, hänvisa till en text, ett inlägg här, herregud, en megatråd som fri vilja-tråden borde ju ha någon som kan bekräfta din hypotes!
Men det ekar tomt.
Citat:
Skulle folk förstå att det inte går så skulle de sluta att använda dem, vilken förmodligen vore bättre, det brukar vara fördelaktigt att anpassa sig efter verkligheten istället för att leva med illusioner.
Om det inte gick så hade ingen använt modellerna. Alla kan skilja en frivillig handlig från en ofrivillig.