Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Jag tycker han ser ganska nöjd ut. Jag har svårt att se en fixerad ung man med tvångstankar. Det var den här sommaren som de mörka medvetna tanksrna kom.
Grabben verkar helt
sakna insikt om vad han har ställt till och det är riktigt ruskigt. Läste en del förhör med honom igår och han är ju helt vriden...Helt tappad. Det var han troligen redan innan han fick de här sjuka tankarna, men efter att ha sett splatterfilmer hela sommaren så eskalerade det, som du skriver.
Var det ingen som såg varningstecknen? Det är heller inte alltid så lätt ens för proffsen att se detta komma. Men om han hade haft en bra och regelbunden psykiatrikontakt kanske det hade framkommit. Men vad kan man då göra åt saken? Empati kan man inte tillföra en person som inte har det.
Vad fick han för diagnos? En postare skrev igår att han bland annat fick diagnosen "tvångssyndrom utan insikt" men det måste ha funnits något mer i botten av den unga mördarens svarta själ. Kanske något ur autismspektrat plus psykopati i någon grad? Jag är inte så bra på neuropsykiatriska diagnoser men försöker lära mig efter hand.
OffT: Jämförelsen med huvudpersonen i boken "Främlingen" av Camus är en bra jämförelse. Total
likgiltighet.
Lyssnade på en rolig gurus föreläsning igår och han menade att just likgiltighet är det värsta draget en person kan ha och jag är böjd att hålla med honom. Likgiltigheten innefattar så många andra otäcka drag, inte minst psykopati. Ondska.