2021-08-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tycker han ser ganska nöjd ut. Jag har svårt att se en fixerad ung man med tvångstankar. Det var den här sommaren som de mörka medvetna tanksrna kom.

Grabben verkar helt sakna insikt om vad han har ställt till och det är riktigt ruskigt. Läste en del förhör med honom igår och han är ju helt vriden...Helt tappad. Det var han troligen redan innan han fick de här sjuka tankarna, men efter att ha sett splatterfilmer hela sommaren så eskalerade det, som du skriver.

Var det ingen som såg varningstecknen? Det är heller inte alltid så lätt ens för proffsen att se detta komma. Men om han hade haft en bra och regelbunden psykiatrikontakt kanske det hade framkommit. Men vad kan man då göra åt saken? Empati kan man inte tillföra en person som inte har det.

Vad fick han för diagnos? En postare skrev igår att han bland annat fick diagnosen "tvångssyndrom utan insikt" men det måste ha funnits något mer i botten av den unga mördarens svarta själ. Kanske något ur autismspektrat plus psykopati i någon grad? Jag är inte så bra på neuropsykiatriska diagnoser men försöker lära mig efter hand.

OffT: Jämförelsen med huvudpersonen i boken "Främlingen" av Camus är en bra jämförelse. Total likgiltighet.

Lyssnade på en rolig gurus föreläsning igår och han menade att just likgiltighet är det värsta draget en person kan ha och jag är böjd att hålla med honom. Likgiltigheten innefattar så många andra otäcka drag, inte minst psykopati. Ondska.
Senast redigerad av zilvereko 2021-08-11 kl. 14:23.
Citera
2021-08-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Grabben verkar helt sakna insikt om vad han har ställt till och det är riktigt ruskigt. Läste en del förhör med honom igår och han är ju helt vriden...Helt tappad. Det var han troligen redan innan han fick de här sjuka tankarna, men efter att ha sett splatterfilmer hela sommaren så eskalerade det, som du skriver.

Var det ingen som såg varningstecknen? Det är heller inte alltid så lätt ens för proffsen att se detta komma. Men om han hade haft en bra och regelbunden psykiatrikontakt kanske det hade framkommit. Men vad kan man då göra åt saken? Empati kan man inte tillföra en person som inte har det.

Vad fick han för diagnos? En postare skrev igår att han bland annat fick diagnosen "tvångssyndrom utan insikt" men det måste ha funnits något mer i botten av den unga mördarens svarta själ. Kanske något ur autismspektrat plus psykopati i någon grad? Jag är inte så bra på neuropsykiatriska diagnoser men försöker lära mig efter hand.

OffT: Jämförelsen med huvudpersonen i boken "Främlingen" av Camus är en bra jämförelse. Total likgiltighet.

Lyssnade på en rolig gurus föreläsning igår och han menade att just likgiltighet är det värsta draget en person kan ha och jag är böjd att hålla med honom. Likgiltigheten innefattar så många andra otäcka drag, inte minst psykopati.
Jag minns den diagnosen också. RPUn är dock till största delen sekretessbelagd. Minns dock hans förhör i tingsrättsn: "nej tack. Det vill jag inte svara på". Mycket artigt. Men noll empati. Nada.
Citera
2021-08-11, 16:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Så här skriver man i domen:

I det rättspsykiatriska utlåtande görs bedömningen att övervägande skäl talar för att Jack Lindblom vid tiden för undersökningen lider av en allvarlig psykisk störning. Det anges också att underlaget i samtliga ingående utredningar ger stöd för denna slutsats. Däremot anges i utlåtandet att frågan om Jack också begick gärningen (mord) under påverkan av en allvarlig psykisk störning inte är entydig och betydligt mer svår att avgöra.

Med hänvisning till att gärningen är personfrämmande, dess bakomliggande tankar närmast bisarra, sjuklig tvångsmässighet och abnorm våldsfixering blir den samlade rättspsykiatriska bedömningen att övervägande skäl föreligger – om än med knapp marginal – för att Jack led av en allvarlig psykisk störning även vid gärningen. När det gäller diagnosticering anges att symtomen är förenliga med svåra tvångstankar i ett tvångssyndrom och att diagnosen fastställs till tvångssyndrom utan insikt enligt ett internationellt erkänt diagnossystem.

Är man inte nöjd med domen så överklagar man. Vilket jag misstänker att JL kommer göra. De har tre veckor att göra det tror jag, om man nu följer gängse regler. Därefter vinner domen laga kraft.

Lite info från ett tidigare inlägg.
Citera
2021-08-12, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Lite info från ett tidigare inlägg.
Tack Meggie! Om du vill ha en bild av hur JL ser ut så lade jag ut den häromdagen, bara några inlägg tillbaks.
Senast redigerad av Picasso2 2021-08-12 kl. 08:52.
Citera
2021-12-26, 13:26
Medlem
Killmyshadess avatar
Status på J?
Citera
2021-12-26, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades
Status på J?
Lär vi inte få veta. Troligen fortf på Helux många år framåt. Skriven hos mamma och papoa som flyttat från Danderyd in till stan.
Citera
2021-12-28, 10:26
Medlem
Killmyshadess avatar
Mm, kan man inte ta ett utdrag på förvaltningsrätten vad de har vidtagit beslut på honom?
Citera
2021-12-28, 11:15
Medlem
Citat:
Mm, kan man inte ta ett utdrag på förvaltningsrätten vad de har vidtagit beslut på honom?
Du menar att han skulle vara utskriven. Ja, det kanske man kan göra.
Citera
2021-12-28, 14:20
Medlem
Killmyshadess avatar
Nej, de har alltid förhandling i den varje 6e månad om han ska fortsätta vara i vård eller komma ut till den öppna vården. Då undrar jag om vi får rätten till att läsa vilket beslut de har vidtagit.
Citera
2022-03-25, 13:14
Medlem
Citat:
Nej, de har alltid förhandling i den varje 6e månad om han ska fortsätta vara i vård eller komma ut till den öppna vården. Då undrar jag om vi får rätten till att läsa vilket beslut de har vidtagit.

Förvaltningsrätten beslutar genom en dom var sjätte månad om en patient ska fortsättas vårdas på sluten rättspsykiatrisk vård eller inte. Sådana domar är offentligt, men först måste man ju veta vilken förvaltningsrätt som fattat beslutet, så man kan gå till rätt förvaltningsrätt och begära ut senaste domen.
Citera
2022-03-25, 15:36
Medlem
Citat:

Här är alla förvaltningsrättens domar mot Jack, som förlänger hans slutna rättspsykiatriska vård varje gång. Fyra gånger har Förvaltningsrätten förlängt hans rättspsykiatriska vård. Hittills har inte Jack fått gå ut på egen frigång (egen vistelser utan personal utanför vårdinrättningens byggnad).

Förvaltningsrättens första dom från april 2020
https://anonfiles.com/f2z4Q5Q1x5/Stockholm_FR_8029-20_Dom_2020-04-30_pdf

Förvaltningsrättens dom från november 2020:
https://anonfiles.com/11z2QfQ9x4/Stockholm_FR_23631-20_Dom_2020-11-13_pdf

Förvaltningsrättens dom från maj 2021:
https://anonfiles.com/T5zbQ0Qexe/Stockholm_FR_15979-21_Dom_2021-05-26_pdf

Förvaltningsrättens dom från december 2021
https://anonfiles.com/n30eQ1Q0x3/Stockholm_FR_32821-21_Dom_2021-12-13_pdf

Chefsöverläkaren anser fortfarande (från december 2021) att risken för återfall i brottslighet av allvarligt slag är hög, även inifrån den låsta (slutna) rättspsykiatriska avdelningen.

Nästa gång chefsöverläkaren ska anmäla frågan om fortsatt sluten rättspsykiatrisk vård för Jack blir senast 13 juni 2022.

Jack är positiv till vården och har för avsikt att följa vårdplanen, enligt vad som framgår av förvaltningsrättsdomen
Senast redigerad av xXz9 2022-03-25 kl. 15:44.
Citera
2022-03-25, 15:50
Medlem
Citat:
Lär vi inte få veta. Troligen fortf på Helux många år framåt. Skriven hos mamma och papoa som flyttat från Danderyd in till stan.

Jo, alla förvaltningsrättsdomar rörande fråga om rättspsykiatrisk vård är offentliga. Jack är fortsatt inskriven vid Helix rättspsykiatrin.

Här är alla fyra Förvaltningsrättsdomar som förlängt hans slutna rättspsykiatriska vården, sedan han kom dit.
(FB) Sollentuna: mordet på Peter Plax, 2019-08-02

Risken för återfall i brottslighet av allvarligt slag bedöms fortsatt som hög, även när han är inom den låsta avdelningen med mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in