2021-10-22, 10:28
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Till alla som planerar att flytta till- eller inom Malmö:

Se till att kolla om det finns ett MKB-hus i närheten eller om det är MKB-hus under uppbyggnad i närheten. Syftet med detta spektakel är att integrera människor från Mellanöstern och Afrika. Sossarna placerar ut dessa i alla bra områden vilket resulterar i att värdet på närbelägna bostadsrätter går ner.

Finns det något ställe i Malmö där du har mer än 100-150 meter till närmsta mkb-hus?
Jag tror faktiskt inte det.
Värt att tänka på är att de stora hyresvärdarna är skyldiga att ställa ett visst antal lägenheter till kommunens förfogande, soc mm.
Citera
2021-11-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
inget fel där direkt, men fan så deprimerande områden, speciellt kronborgen o runt där, bor rätt många äldre svenskar där. Man ska egentligen i malmö bo så centralt som möjligt, helst innanför tullarna men klart det inte går för alla. Lorensborg är dock skit, mycket invandrare o skit så undvik som pesten.

Detta är precis det svaret jag letat efter i tråden. Folk höjer slottsstaden och ribban till skyarna. Även andra områden långt ut i utkanten av stan. Visst, det är lugnt och städat där, men fruktansvärt jävla dött och tråkigt. Jag har själv bott i slottsstaden en kortare sejour, och är jävligt glad att jag tog mig ur zombiehålet och flyttade till Möllan.

Trötta 70- och 80-talister som drömmer om nått jävla folkhem. Flytta ni till Lomma och njut av snålblåsten och det lokala caféet som säljer erat havrekaffe fram till kl 19 innan staden sänks ned i ett saltdoftande mörker. Typ.
Citera
2022-02-01, 21:17
Medlem
Zicksacks avatar
Malmö?? När CPH är så nära och dejligt.
Senast redigerad av Zicksack 2022-02-01 kl. 21:21.
Citera
2022-02-18, 05:19
Medlem
AngelDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Malmö?? När CPH är så nära och dejligt.

Absolut, men dyrt också.
Citera
2022-03-02, 19:25
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Pratas en del om Lorensborg som bra område. Lorensborg är fullt av megahucklen nuförtiden.
Citera
2022-03-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Pratas en del om Lorensborg som bra område. Lorensborg är fullt av megahucklen nuförtiden.

Det är kanske är hemtjänstpersonal du sett
Citera
2022-03-19, 18:17
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Det är kanske är hemtjänstpersonal du sett

Nej, bodde på Solbacken och passerade två ggr per dag minst då sonen går i skola på området vid (g:a) Isstadion och dessutom har fotbollsträning i Kombihallen. Lorensborg i riktning mot Solbacken är Bagdad på väg mot Mogadishu
Citera
2022-03-24, 13:56
Medlem
Bump, tråden återupplivas från det döda!

Av ren nyfikenhet, vilka lägenhetsområden är de billigaste områden som "fungerar" för barn i dagisåldern och tidig skolålder (om man har de på en friskola i ett annat område)??

Ellstorp??
Håkanstorp??
Lindeborg??

osv.
Citera
2022-03-25, 14:08
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

mycket invandrare o skit där ja, knappast nåt område man vill bo i direkt.
Citera
2022-03-25, 15:46
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Bump, tråden återupplivas från det döda!

Av ren nyfikenhet, vilka lägenhetsområden är de billigaste områden som "fungerar" för barn i dagisåldern och tidig skolålder (om man har de på en friskola i ett annat område)??

Ellstorp??
Håkanstorp??
Lindeborg??

osv.

Av dessa tre hade jag valt Ellstorp p.g.a. närheten till centrum (cykel- t.o.m. promenadavstånd om man så vill och nära till goda transportknutpunkter). Håkanstorp ligger mellan en gammal horgata och Rosengård (Rosengårds bostadsrättssida med två skandalbrf).
Lindeborg, nej, alltför offline och närhet till Malmös stoltheter som Lindängen, Hermodsdal, Almvik etc.

Området väster om Håkanstorp, typ Östra Sorgenfri håller på att ”gentrifieras” (i stadsplanerarnas fantasi), men i realiteten innebär det dyra, nybyggda lägenheter med en viss urban hippfaktor men med en god akutinjektion megahucklen på köpet, då många av lägenheterna är MKB.
Senast redigerad av Rosa Luxemburg 2022-03-25 kl. 15:51.
Citera
2022-03-30, 17:27
Medlem
Citat:
Av dessa tre hade jag valt Ellstorp p.g.a. närheten till centrum (cykel- t.o.m. promenadavstånd om man så vill och nära till goda transportknutpunkter). Håkanstorp ligger mellan en gammal horgata och Rosengård (Rosengårds bostadsrättssida med två skandalbrf).
Lindeborg, nej, alltför offline och närhet till Malmös stoltheter som Lindängen, Hermodsdal, Almvik etc.

Området väster om Håkanstorp, typ Östra Sorgenfri håller på att ”gentrifieras” (i stadsplanerarnas fantasi), men i realiteten innebär det dyra, nybyggda lägenheter med en viss urban hippfaktor men med en god akutinjektion megahucklen på köpet, då många av lägenheterna är MKB.

Du, precis som jag har barn.
Hade du verkligen valt Ellstorp med barn framför Håkanstorp o Lindeborg?Även om hela Ellstorp bara är Brf så är det nära värnhem och Östervärn som jag upplever sunkigt, hade inte velat att mina barn började hänga där sen. Har själv bott både vid Ellstorp och Värnhem.
Håkanstorp är tråkigt men norra delen m lägenheter ut mot Sallerupsvägen känns lugnt, hade en kompis som bodde där.
Lindeborg har brorsan bott i och upplevde det som lugnt. Det mesta är tomträtter där vilket är ett minus. Kontakten m Hyllie är starkare än Lindängen.
Citera
2022-04-16, 05:39
Medlem
Här är en lista om andel människor med utländsk bakgrund för varje stadsdel, rankad från minst till mest:

Djupadal: 15%
Rosenvång: 15%
Hyllieby: 16%
Hästhagen: 16%
Ribersborg: 16%
Tygelsjö: 16%
Kroksbäck (Väster): 18%
Gamla Limhamn: 19%
Bellevue-Nya Bellevue: 20%
Rönneholm: 20%
Annetorp: 21%
Sibbarp: 21%
Bunkeflostrand: 22%
Klagshamn-Klagstorp: 23%
Kronprinsen: 23%
Fågelbacken: 24%
Gamla staden (Malmöhus): 24%
Johanneslust: 24%
Teatern: 24%
Dammfri: 25%
Naffentorp-Vintrie: 25%
Rörsjöstaden: 25%
Fridhem: 26%
Solbacken: 26%
Södra Sallerup: 27%
Davidshall: 28%
Limhamns hamn: 28%
Mellanheden: 28%
Västra hamnen: 28%
Riseberga: 29%
Gamla staden (Stortorget): 30%
Käglinge: 30%
Borgmästaregården: 31%
Ellstorp: 31%
Gamla staden (Södra Promenaden): 31%
Limhamn-Ön: 31%
Oxie kyrkby: 31%
Västra Sorgenfri: 31%
Kalkbrottet: 32%
Kronborg: 33%
Virentofta: 33%
Håkanstorp: 36%
Slussen: 37%
Gamla staden (Östra Tullgatan): 38%
Rostorp: 38%
Rådmansvången: 38%
Södertorp: 39%
Almgården: 40%
Kulladal: 40%
Lugnet: 40%
Möllevången: 40%
Bulltofta-Valdemarsro: 41%
Gröndal: 41%
Stenkällan: 41%
Videdal: 41%
Bellevuegården (Väster): 42%
Gamla staden (Österport): 42%
Kirsebergsstaden: 42%
Norra Sofielund: 42%
Gamla staden (Caroli): 43%
Östra Sorgenfri (Söder): 43%
Lindeborg: 44%
Lorensborg: 45%
Södervärn: 46%
Östervärn: 48%
Annestad: 49%
Eriksfält: 50%
Flensburg: 50%
Jägersro Villastad: 50%
Höja: 51%
Katrinelund: 51%
Oxievång: 52%
Värnhem: 53%
Lönngården: 54%
Kroksbäck (Norr): 55%
Annelund: 56%
Hyllievång: 56%
Gullvik: 59%
Segevång: 59%
Söderkulla: 62%
Hindby: 63%
Östra Sorgenfri (Norr): 64%
Almvik: 68%
Seved: 69%
Västra Kattarp: 69%
Almhög: 74%
Möllevången (Sydväst vid Bangatan): 74%
Augustenborg: 75%
Lindängen: 75%
Nydala: 75%
Heleneholm: 76%
Bellevuegården (Öster): 76%
Holma: 79%
Gullviksborg: 81%
Hermodsdal: 81%
Persborg: 82%
Apelgården: 86%
Kroksbäck (Söder): 86%
Kryddgården: 89%
Örtagården: 92%
Törnrosen: 93%
Herrgården: 96%
Senast redigerad av Drankau 2022-04-16 kl. 05:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in