2022-03-25, 12:27
Medlem
Patsy.Stones avatar
bakgrund
Min far har svår demens och kommit in på boende. Boendet erbjuder olika tjänster som man kan välja t.ex. fotvård, frisör, enklare tandläkarbesök.
Varken jag eller min mor har varit på mötet där man går igenom hur vården där ska se ut för honom. Dock nämnde hon i förbifarten när hon blev visad rummet och fick information från chefen att vi har egen frisör som kommer sköta håret.

vad som hänt
När min mor besökte honom i veckan såg hon att håret var klippt. Hon frågade vad som hänt. Personalen var överens om att eftersom vi inte godkänt det så skulle han inte blivit klippt. Jag ringde chefen om lite annat och nämnde det och fick till svar att så ska det inte gå till.
Senare får min mor en faktura via sms. Jag hjälper henne och skickar vidare ett mejl från henne med att fakturan bestides lite snabbt. Får svarsmejl om varför där jag då beskriver att tjänsten inte är beställd av min mor och därför bestrids fakturan.

Ytterligare ett svar från företaget är att
"Vad tredjepartsöverrenskommelser gäller kan vi som företag inte ta ansvar för utan det får du ta med vederbörande som överenskommelser är gjorda med.
Då tjänsten är till fullo utförd så kräver vi betalning på fakturan.
När fakturadatum är passerat skickas en påminnelsefaktura med lagstadgad dröjsmålsränta fn 8% samt påminnelseavgift 60kr som ska betalas inom 10 dagar därefter skickar vi fakturan vidare till kronofogden för indrivning."

frågeställning
Jag har inte så bra koll på hur sånt här fungerar mer än att man ska snabbt helst skriftligt bevis bestrida fakturan.

Därför undrar jag vad är våra chanser att bestrida fakturan?
Har vi rätten på vår sida?

Har det någon betydelse att en tredjepart beställt dit klippning till de äldre och han råkade bli en av dem?
Vi har ju inte gjort någon överenskommelse med vårdboendet med vad han ska ha för tjänster än då han hyfsat nyligen flyttat dit.

Hur går vi vidare/vad bör jag svara på senaste mejlet?
Citera
2022-03-25, 13:08
Medlem
Är din pappa omyndighetsförklarad?

Om inte har han full rätt att köpa en enklare tjänst som klippning.

Betala fakturan och se till att det inte händer igen. Det här är ingenting som är värt att ta strid för.
Citera
2022-03-25, 13:14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
Är din pappa omyndighetsförklarad?

Om inte har han full rätt att köpa en enklare tjänst som klippning.

Betala fakturan och se till att det inte händer igen. Det här är ingenting som är värt att ta strid för.
Omyndigförklarad är ingen idag. Detta har inte existerat i lagen på över 30 år. Det närmsta man kan komma där är förvaltarskap.
Citera
2022-03-25, 13:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Patsy.Stone
bakgrund
Min far har svår demens och kommit in på boende. Boendet erbjuder olika tjänster som man kan välja t.ex. fotvård, frisör, enklare tandläkarbesök.
Varken jag eller min mor har varit på mötet där man går igenom hur vården där ska se ut för honom. Dock nämnde hon i förbifarten när hon blev visad rummet och fick information från chefen att vi har egen frisör som kommer sköta håret.

vad som hänt
När min mor besökte honom i veckan såg hon att håret var klippt. Hon frågade vad som hänt. Personalen var överens om att eftersom vi inte godkänt det så skulle han inte blivit klippt. Jag ringde chefen om lite annat och nämnde det och fick till svar att så ska det inte gå till.
Senare får min mor en faktura via sms. Jag hjälper henne och skickar vidare ett mejl från henne med att fakturan bestides lite snabbt. Får svarsmejl om varför där jag då beskriver att tjänsten inte är beställd av min mor och därför bestrids fakturan.

"Vad tredjepartsöverrenskommelser gäller kan vi som företag inte ta ansvar för utan det får du ta med vederbörande som överenskommelser är gjorda med.
När fakturadatum är passerat skickas en påminnelsefaktura med lagstadgad dröjsmålsränta fn 8% samt påminnelseavgift 60kr som ska betalas inom 10 dagar därefter skickar vi fakturan vidare till kronofogden för indrivning."

frågeställning
Jag har inte så bra koll på hur sånt här fungerar mer än att man ska snabbt helst skriftligt bevis bestrida fakturan.

Har det någon betydelse att en tredjepart beställt dit klippning till de äldre och han råkade bli en av dem?
Vi har ju inte gjort någon överenskommelse med vårdboendet med vad han ska ha för tjänster än då han hyfsat nyligen flyttat dit.

om din far inte är som någon skrev "omyndigförklarad" i dagligt tal, det man menar under förvaltarskap (kan påtvingas) eller står under en godman (frivilgt) så har de inte "rätt att sluta avtal" och det är motiverat att se fakturan som ogiltig när detta updagas.

i annat fall kan man driva det som ett brott mot avtalsagen (31 eller 36 paragrafen), men om det är skäligt , (typ vad en klippning kostar, och att tjänsten leverarats) så är det nog bättre att betala.

Vårdboendet borde dock ta på sig att det blev fel, (vilekt de har gjort), men de är troligtvis inte din fars förvaltare eller godemän...
Citera
2022-03-25, 13:26
Medlem
Patsy.Stones avatar
Som jag förstått när vi pratat med personalen på boendet så ska vi först godkänna vad som får göras med min far på boendet. T.ex fotvård, frisör och enklare tandvård.
Detta ska ske på ett möte, ett möte vi inte haft än.
Citera
2022-03-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Omyndigförklarad är ingen idag. Detta har inte existerat i lagen på över 30 år. Det närmsta man kan komma där är förvaltarskap.

Sant!

TS är din pappa satt under förvaltarskap?
Citera
2022-03-25, 13:46
Medlem
Patsy.Stones avatar
"Avtal någon ingått under påverkan av psykisk störning är ogiltigt. Det är något som framgår av*Lag om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning. Demens är en sjukdom som räknas som psykisk störning enligt lagen."

Det finns diagnos/intyg på medelsvår till svår demens från 2020. Han är väldigt sjuk och förstår knappt ett enkelt kommando som att sätta sig på en stol.

Vad jag vet är han inte satt under förmyndarskap. Min mamma har haft fullmakt för bankärenden sen många år tillbaka och alltid skött sånt. Så det är inget som vi tänkt på.
Citera
2022-03-25, 13:49
Moderator
Maviels avatar
Betala klippningen och gör klart för dem att fortsättningsvis ska han inte klippas om inte ni beställt det.
Citera
2022-03-25, 14:20
Avslutad
Vilket företag driver boendet? Så man vet vilka som tycker det är ok att lura och utnyttja försvarslösa äldre människor. Lägre är det svårt att sjunka.

Hoppas de förbjuder alla privata vårdföretag så kärringen som skickade hotet blir av med jobbet med omedelbar verkan.

Ni har rätt i sak. Men det är inte säkert att man får rätt i juridiska instanser för det. Det blir en bevisfråga. Det är alltid bra att spela in samtal för att vara säker. Annars blir det ord mot ord.
Senast redigerad av Juristen08 2022-03-25 kl. 14:54.
Citera
2022-03-25, 14:21
Medlem
Patsy.Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Vilket företag driver boendet? Så man vet vilka som tycker det är ok att lura och utnyttja försvarslösa äldre människor.

Attendo
Citera
2022-03-25, 17:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
om din far inte är som någon skrev "omyndigförklarad" i dagligt tal, det man menar under förvaltarskap (kan påtvingas) eller står under en godman (frivilgt) så har de inte "rätt att sluta avtal" och det är motiverat att se fakturan som ogiltig när detta updagas.

i annat fall kan man driva det som ett brott mot avtalsagen (31 eller 36 paragrafen), men om det är skäligt , (typ vad en klippning kostar, och att tjänsten leverarats) så är det nog bättre att betala.

Vårdboendet borde dock ta på sig att det blev fel, (vilekt de har gjort), men de är troligtvis inte din fars förvaltare eller godemän...
Även de som har god man kan ingå avtal. En god man och en förvaltare kan båda handla för sin huvudmans räkning, men när man har god man behåller man även sin egen rättshandlingsförmåga. Man förlorar den bara under förvaltarskap.

Citat:
"Avtal någon ingått under påverkan av psykisk störning är ogiltigt. Det är något som framgår av*Lag om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning. Demens är en sjukdom som räknas som psykisk störning enligt lagen."

Det finns diagnos/intyg på medelsvår till svår demens från 2020. Han är väldigt sjuk och förstår knappt ett enkelt kommando som att sätta sig på en stol.

Vad jag vet är han inte satt under förmyndarskap. Min mamma har haft fullmakt för bankärenden sen många år tillbaka och alltid skött sånt. Så det är inget som vi tänkt på.
Så som du beskriver hans psykiska tillstånd så borde han inte kunna ingå avtal då han inte skulle förstå följden av dem. Tillämpningen av den lagen du nämner är dock mycket restriktiv, och det är möjligt att en domstol inte skulle se på din fars tillstånd på samma sätt som du gör.
Citera
2022-03-26, 03:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
bakgrund

frågeställning

Ni måste verkligen vara de anhöriga från helvetet. Här ordnar boendet med en klippning så att han blir snygg och prydlig och ni bölar över att ni inte fått godkänna det. Släpp det där och låt boendet ta hand om det istället för att de ska behöva kontakta er varje gång gubben behöver fortvård eller klippa håret. Man häpnar över hur människor är.

Juridiskt är det lite knepigt. Å ena sidan är det boendet å din pappas vägnar som beställt klippningen. Det får väl ändå anses vara normalt att boendet sköter om sådant om möjligen inte anhöriga motsatt sig det och vill lösa det på annat sätt. Visst, ni kan bestrida fakturan om det är så att ni har rätt hantera din fars ekonomi (vilket ni förmodligen har). Då blir skulden tvistig och frisörens snack om att det först går till inkasso och sedan kronofogden är rent blaj. Se bara till att bestrida den skriftligt så får frisören ta den till rätten.

Men om ni krånglar kan ni inte räkna med att din far blir klippt mer av den frisören och om inte ni kan lösa det på annat sätt får väl håret växa på gubben. Det är bara synd om honom att han inte ska få ha det bra under sin sista tid för att han har korkade anhöriga. Om ni fortsätter krångla så kommer ansvariga se till att han får en god man som tar hand om hans ekonomi och sörjer för hans person. Det vore i och för sig kanske det bästa som kan hända när anhöriga tycker att arvet är viktigare än att den anhörige ska ha det bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in