2022-03-25, 11:39
Medlem
brallors avatar
Som alla vet heter skor till hästar just hästsko, men vad heter det om man vill sko sin åsna eller kanske kamel?

Tacksam för svar
Citera
2022-03-25, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brallor
Som alla vet heter skor till hästar just hästsko, men vad heter det om man vill sko sin åsna eller kanske kamel?

Tacksam för svar
Hästskosöm
Citera
2022-03-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xile
Hästskosöm
Det är vad spikarna som håller fast hästskon heter.
Citera
2022-03-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det är vad spikarna som håller fast hästskon heter.
Oj, ja det stämmer.

Då använder man en vanlig hästsko till Åsna.
Citera
2022-03-25, 11:52
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:

Tacksam för svar

Man kan iallafall inte sko en kamel. Den blir nog arg om man spikar spik i dess trampdynor eller vad fan de nu har. De har inga hovar som en häst iallafall.
Citera
2022-03-25, 12:23
Medlem
ponykalles avatar
Åsnesko.
Citera
2022-03-25, 12:44
Medlem
kyrkstockens avatar
Har inte kameler tvådelade klövar? Typ cameltoe. Jag gissar att åsnor har hästskor och helt enkelt åker med den större gruppen hästar.
Åsnor har ju även av tradition varit fattigare folks transportmedel och ägarna kanske inte haft skor till åsnor i samma utsträckning (men jag är ingen åsne-expert, jag bara spelar åsna på flashback)
Citera
2022-03-25, 15:32
Medlem
Åsnor har bra hovar och behöver inte skos, om man ändå ska sko en åsna så tillverkar hovlagaren skor med rätt storlek för åsna. Storleken är ungefär som en ponnys hovar, hästar som växer brukar heller inte skos för det påverkar hoven negativt, man kan sko en ponny men då får man byta storlek rätt ofta.

Det är däremot viktigt att sköta åsnans hovar, dom växer som våra naglar, det kallas att verka. Åsnor har en speciell vinkel, 55 grader, på sina hovar så det gäller att hovslagaren har kunskap om just dessa djur.
Citera
2022-03-25, 16:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Tacksam för svar

Man skor inte åsnor eller kameler.
Citera
2022-03-25, 16:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Man skor inte åsnor eller kameler.
Särskilt inte kameler, som har trampdynor, inte hovar.
Citera
2022-03-25, 18:37
Medlem
Högklackat har jag för mig det heter 🤷🏻‍♂️
Citera
2022-03-25, 18:41
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krumeluns
Åsnor har bra hovar och behöver inte skos, om man ändå ska sko en åsna så tillverkar hovlagaren skor med rätt storlek för åsna. Storleken är ungefär som en ponnys hovar, hästar som växer brukar heller inte skos för det påverkar hoven negativt, man kan sko en ponny men då får man byta storlek rätt ofta.

Det är däremot viktigt att sköta åsnans hovar, dom växer som våra naglar, det kallas att verka. Åsnor har en speciell vinkel, 55 grader, på sina hovar så det gäller att hovslagaren har kunskap om just dessa djur.

Medhåll på det mesta, man verkar åsnans hovar men skor inte.

Men vad menar du att man måste byta storlek på sko till ponny?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in