2022-03-25, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det är väl just det, att beteendet är styrt av en härskare som lever kvar i det förflutna. Gammalt dammigt sovjetiskt 60tal.

Man ser ju tex på svenska vänsterboomers ( samma ålder som Putin ca) att de ofta är helt borta i huvudet ang nutiden i Sverige.

Jaha du menar svenska vänster-pensionärer?
Ja de är helt borta, vägrar uppdatera sig.

Jag tror att detta krig är produkten av en dammig hjärna, absolut. Putin lever kvar på sextiotalet.

Besluten blir därefter 💀
Citera
2022-03-25, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I think it is the existence of Putin, not Russia, that it means in reality.

We don't know. Putin have children and grandchildren. It is said that he loves his children, if you watch the Putin-files on Youtube. His x-wife says the same thing.

He is paranoid, but every Russian leader since Ivan the terrible have been that. Russian history and the job as a dictator makes him paranoid. It is normal. The question is how religious is he. He might follow Ivan Ilyin ideology - Russian nationalistic/Christian/Fascistic—Means that Russia is never wrong.
Citera
2022-03-25, 09:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Om NATO siffror om deras trupp förluster stämmer så är nog Ryssarnas enda realistiska mål att ja ta över områdena där vid Syd, fast tror du att man vill behålla dom då? Jag tänker helt amatörmässigt att man måste väll ta bra mycket mer områden om man vill förhandla om något? Vi säger att Ryssarna nöjer sig med området som historiskt kallas nya Ryssland så måste dom ju ta andra städer i UA för att ha något att förhandla om?
De ryska förlusterna är horribla men bör kunna stiga mer långsamt på sikt förutsatt att ryssarna inte inleder några större offensiver. Det är min tanke.

Om Ukraina vill ha en snabb fred måste de troligen avstå från de ockuperade områdena, men hur sannolikt verkar det att de skulle acceptera det...? Den vanligaste uppfattningen utanför Ryssland är trots allt att Donbass tillhör Ukraina. Om vi ändå tänker oss att det stannar där har Ryssland i vilket fall som helst misslyckats med att uppnå flera av sina mål. Jag syftar framför allt på Ukrainas försvarsförmåga.

Blir inte detta krig synnerligen utdraget tycks risken stor att det startar igen. En eventuell fred i vår blir mer av en vapenvila. Ryssland skulle kunna utgå från sina landvinningar. Att Ukraina skulle försöka ta tillbaka dem senare verkar mindre troligt, men man vet aldrig — ponera att Ryssland är väldigt försvagat efter detta krig.

Jag tror alltså att någon av sidorna måste nå en kritisk punkt och att vi måste ha en klar vinnare om freden ska kunna bli mer varaktig. Det handlar förmodligen främst om stridsförmågan. Jag har svårt att tro att t.ex. ryssarna skulle ockupera mer mark än i nuläget för att tvinga Ukraina att skriva under ett hårt fredsavtal.
Citera
2022-03-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
När man ser vilket otroligt läge Putin hade med råvaror och gas leveranser till EU och en kommande inflation ändå så att säga ...Tyskland, Nordstream 2, relationer med Kina, idrottsevenemang, jordbruksmöjligheter...så undrar man varför Putin kastat bort alla möjligheter NU i och med kriget och massmordet på Ukraina ? de smarta i Ryssland och dess oligarker fattar det och vill självklart ha bort Putin till varje pris...

Jag är själv övertygad om att Putins mål var en snabb kollaps av UA arme och regering. Han sätter ditt en puppet och helt plötsligt har Ryssland enormt mycket inflytande i sydöstra EU samt en bra mycket bättre defensiv position ( köper inte dock att allt handlar om defensiven ) Som det ser ut nu verkar det som en landbro till Krim är det enda han kommer uppnå egentligen, några städer och lite industri kan väll knappast vara värt den otrolig risk Putin håller på med nu. Båda för hans land men också för hans egna position som president.
Citera
2022-03-25, 09:53
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
De ryska förlusterna är horribla men bör kunna stiga mer långsamt på sikt förutsatt att ryssarna inte inleder några större offensiver. Det är min tanke.

Om Ukraina vill ha en snabb fred måste de troligen avstå från de ockuperade områdena, men hur sannolikt verkar det att de skulle acceptera det...? Den vanligaste uppfattningen utanför Ryssland är trots allt att Donbass tillhör Ukraina. Om vi ändå tänker oss att det stannar där har Ryssland i vilket fall som helst misslyckats med att uppnå flera av sina mål. Jag syftar framför allt på Ukrainas försvarsförmåga.

Blir inte detta krig synnerligen utdraget tycks risken stor att det startar igen. En eventuell fred i vår blir mer av en vapenvila. Ryssland skulle kunna utgå från sina landvinningar. Att Ukraina skulle försöka ta tillbaka dem senare verkar mindre troligt, men man vet aldrig — ponera att Ryssland är väldigt försvagat efter detta krig.

Jag tror alltså att någon av sidorna måste nå en kritisk punkt och att vi måste ha en klar vinnare om freden ska kunna bli mer varaktig. Det handlar förmodligen främst om stridsförmågan. Jag har svårt att tro att t.ex. ryssarna skulle ockupera mer mark än i nuläget för att tvinga Ukraina att skriva under ett hårt fredsavtal.

Svårt att se att Ryssland ska kunna få mer än nu. Områden och ett ickeNatoanslutet Ukraina. Ta och ockupera hela Ukraina kommer inte vara möjligt. Skulle vara om man bombade landet till kapitulation med okonventionella vapen men det blir ju eskalerande från andra sidan med såklart.

Sen blir det som du säger inte stabilt. Båda sidor kommer att försöka destabilisera i gränsregionerna med fördel till Ukraina. Nu är väl fientligheten mot Moskva där på en historisk toppnivå som efter Holodomor.

Att Ryssland skulle bygga upp och försöka en ny invasion...såklart en risk men Ukraina kommer att byggas upp otroligt mkt militärt utan att gå med i Nato.
Citera
2022-03-25, 10:00
Medlem
Vet vi ifall det finns någon sanning i ryktet om att en Rysk soldat kört över sin överste i ilska över att hans vänner dött?
Citera
2022-03-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
We don't know. Putin have children and grandchildren. It is said that he loves his children, if you watch the Putin-files on Youtube. His x-wife says the same thing.

He is paranoid, but every Russian leader since Ivan the terrible have been that. Russian history and the job as a dictator makes him paranoid. It is normal. The question is how religious is he. He might follow Ivan Ilyin ideology - Russian nationalistic/Christian/Fascistic—Means that Russia is never wrong.

Den enda bra president som Ryssland (Sovjet) har haft är Michail Gorbatjov.
Senast redigerad av climasol 2022-03-25 kl. 10:04. Anledning: fel
Citera
2022-03-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Vet vi ifall det finns någon sanning i ryktet om att en Rysk soldat kört över sin överste i ilska över att hans vänner dött?

Nej. Vi har ingen aning om något i ukraina. Propagandan från båda sidorna är enorm. Det ända vi vet är att ryssland är i ukraina,. Men det är omöjligt att skilja på bullshit och fakta.
Citera
2022-03-25, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Nej. Vi har ingen aning om något i ukraina. Propagandan från båda sidorna är enorm. Det ända vi vet är att ryssland är i ukraina,. Men det är omöjligt att skilja på bullshit och fakta.
Man kan ju kolla på filmen med en överste med väldigt platta ben och dra sina egna slutsatser.
Det är så klart möjligt att det var en Ukrainsk tank som körde över honom, i så fall var det en mycket dålig överste.
Citera
2022-03-25, 10:13
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Härligt att ukrainarna har kapacitet att sänka skepp. Detta måste svida ordentligt för ryssarna. Ett krigsskepp går väl på nån miljard?

Vi får se om någon från handelsflottan tittar förbi och vill värdera en fraktbåten från 1968 med beväpning för närskydd.
Bränsleekonomin var visst så dålig att planen på att tillverka civil version skrinlades av Sovjetstyret.

Min killgissning är att ryska flottan planerade att ha de tre återstående av dessa fartyg i tjänst 5-10 år till fram till två till av nya klassen som bl a kan frakta helikopter var färdigbyggda.

Främsta effekten för Ukraina förutom medieuppmärksamheten är att ryska flottan kommer behöva vara mycket försiktigare framöver med oklar hotbild hur effektiva försvararna är mot kustmål.
Citera
2022-03-25, 10:14
Medlem
reptilekings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie

Man ska aldrig säga aldrig iaf. Låter förstås som en skröna men befäl som offrar sina egna ska nog vara noga med att titta vänster, höger, vänster innan de går över gatan.
Citera
2022-03-25, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Den enda bra president som Ryssland (Sovjet) har haft är Michail Gorbatjov.

Dagens Ryssland är en ren konsekvens av Gorbatjovs oändliga inkompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in