2022-03-25, 08:30
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur lyckades ukrainarna spränga det där ryska skeppet? Som jag fattat det saknar väl ukrainarna både flygvapen och flotta?

Är det någon hård jävel som simmat ut med en granat mellan tänderna?

På en film från stranden, ser man i slutet hur en gummibåt med 2? man landstiger. Kanske dom?
Citera
2022-03-25, 08:31
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hittade lite även jag:
https://www.youtube.com/watch?v=kaFOkqPYaSI
Robert säger att det var en "ballistisk missil", vilket Tochka-U faktiskt är.
Inte orimligt att tro.

Det är ju troligt att om man skall målsätta ett sådant fartyg, så gör man det med ett vapensystem som har förmågan att slå ut målet.

Up to date-bild på ukrainsk Tochka-U-system:
https://alchetron.com/cdn/otr-21-tochka-90ca9b65-de3e-4acf-b6ab-b79dc2aa7aa-resize-750.jpg
Faktumet att två andra ryska krigsfartyg skadades i attacken tyder även på att det är ett rejälare vapensystem man använt.
Jävlar, det ser ut som ett potent system! Tack för länk.
Citera
2022-03-25, 08:32
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leeson-
Nån mer som får Jesper Söder vibbar av den fiktiva karaktären Philip "Brännvall"?

Det är ändå en imponerande siffra med över 600 frivilliga. Vad hände med Jesper Söder? Är han i Ukraina nu? Han reste hem ett tag. Varför fattade jag inte.
Citera
2022-03-25, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hittade lite även jag:
https://www.youtube.com/watch?v=kaFOkqPYaSI
Robert säger att det var en "ballistisk missil", vilket Tochka-U faktiskt är.
Inte orimligt att tro.

Det är ju troligt att om man skall målsätta ett sådant fartyg, så gör man det med ett vapensystem som har förmågan att slå ut målet.

Up to date-bild på ukrainsk Tochka-U-system:
https://alchetron.com/cdn/otr-21-tochka-90ca9b65-de3e-4acf-b6ab-b79dc2aa7aa-resize-750.jpg
Faktumet att två andra ryska krigsfartyg skadades i attacken tyder även på att det är ett rejälare vapensystem man använt.

Jag håller inte med. Då var det en tur träffa. Kanske siktade man på Hamnen och hoppades träffa hamn eller skeppen.
Citera
2022-03-25, 08:33
Medlem
Jesper söder när du läser detta.

Du är ingen jävla macho legoknekt som du vill framstå som. Du flydde så fort lite bomber började falla. Varför i helvete åkte du ner ens? Vad hade du räknat med lite tuffa bilder på din fb?
Citera
2022-03-25, 08:34
Medlem
hahahah ryssland är ett skämt

Ryska raketer och robotar felar i en väldigt hög grad, uppger flera amerikanska försvarskällor till Reuters.

De uppskattar att närmare 60 procent av vissa precisionsstyrda raketer som avfyras av Ryssland har haft någon form av problem.

Det kan vara allt från att de inte exploderar när de slår ner, till att de missar sina mål eller inte lyckas avfyras över huvud taget.

Enligt USA har Ryssland sedan invasionen inleddes avfyrat runt 1 100 raketer.

Exakt hur många av dem som träffat sina mål eller detonerat framgår dock inte.

Samtidigt uppger en källa för Reuters att Ryssland nu håller på att få slut på så kallade kryssningsrobotar som är precisionsstyrda, och man ser att de allt mer tvingas använda ostyrda bomber som riskerar att skada fler civila.

Källa aftonbladet.se
Citera
2022-03-25, 08:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Härligt att ukrainarna har kapacitet att sänka skepp. Detta måste svida ordentligt för ryssarna. Ett krigsskepp går väl på nån miljard?

Detta är ju ett gammalt härke från början av 70-talet, så jag vågar inte uttala mig om penningvärdet, men stridsvärdet som förlorats är odiskutabelt rejält högt.
Citera
2022-03-25, 08:39
Medlem
Hur kommer rysk ekonomi klara detta? EU har nu nya kontrakt för gas från USA och man ska minska rysk gas import 2/3 iår. https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-24/u-s-strikes-deal-to-help-europe-replace-russian-gas-imports
Citera
2022-03-25, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Det är ändå en imponerande siffra med över 600 frivilliga. Vad hände med Jesper Söder? Är han i Ukraina nu? Han reste hem ett tag. Varför fattade jag inte.

Håller med om att det är imponerande att svenskar åker dit och står upp mot Putin. All credd till dem!

Har dock läst på flera olika håll om Jespers tendens att vrida på sanningen och använda andras historier som sina egna för att öka antalet instalikes.

Får liknande vinklade känsla här. Tror många svenskar har stuckit, tror många blev livrädda och stack så fort de kunde så fort de insåg att detta inte var som att slåss mot jihadister i öknen.

Men återigen, de som är kvar och krigar på riktigt, imponerande!
Citera
2022-03-25, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Får jag "gissa" så handlar det nog i stor utsträckning om folk med militär utbildning och en bakgrund från Ukraina eller forna sovjetrepubliker. Bla. Vet jag att grannens son är där etnisk ryss och han genomförde en längre militärutbildning för några år sen.
Men jag kan tänka mig att de stritspittarna som inte kan språket och inte har nån anknytning till området blev mer skrämda och kanske har haft svårare att hitta en plats.
Citera
2022-03-25, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leeson-
Håller med om att det är imponerande att svenskar åker dit och står upp mot Putin. All credd till dem!

Har dock läst på flera olika håll om Jespers tendens att vrida på sanningen och använda andras historier som sina egna för att öka antalet instalikes.

Får liknande vinklade känsla här. Tror många svenskar har stuckit, tror många blev livrädda och stack så fort de kunde så fort de insåg att detta inte var som att slåss mot jihadister i öknen.

Men återigen, de som är kvar och krigar på riktigt, imponerande!

Jag har läst någonstans att det bara är 6 svenskar som har lämnat och åkt hem. All heder till dom som går in i kriget på något sätt och försöker hjälpa rättvisan.

Aggression skall inte belönas.
Citera
2022-03-25, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
slava ukraini ,död åt ryssen.

Ukraina tar tillbaka flera städer och försvarspositioner öster om Kiev, enligt en ny rapport från Storbritanniens försvar.

Enligt rapporten kommer ukrainska styrkor kommer sannolikt fortsätta trycka tillbaka de ryska styrkorna även nordväst om Kiev mot flygplatsen Hostomel.

Samtidigt försöker de ryska styrkorna att kringgå staden Mykolaiv för att nå Odessa i de södra delarna av landet. På grund av logistiska problem och ukrainskt motstånd bromsas de ryska framstegen upp där, enligt rapporten.

Källa aftonbladet.se

Flygplatsen måste neutraliseras annars kan ryssarna använda den försörjningsbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in