2022-03-25, 07:57
Medlem
Enligt en artikel idag i SVT.se så fungerar järnvägen till Kharkiv i nord-nord-öst. Det finns alltså folk som lämnar staden men också att det kommer in folk som vill göra en insats där.

Jag läste också på sociala medier att Ryssland nu är längre ifrån staden.

Igår läste jag också om att det finns ryska trupper som lämnar helt för att ersättas med nya trupper som kommer in.

Enligt bedömare är inte dom nya trupperna bättre än dom gamla vilket gör att det ser ganska mörkt ut för den ryska krigföringen. I områden där Ryssland är starkare går det mycket trögt för ryssarna.

Min slutsats är att den ryska förhandlingspositionen kan bli försvagad. Och det är absolut inte någon inringning av ukrainska styrkor mer än i Mariupol där ukraina kunde ha lämnat men har beslutat att hålla ut till slutet för att Ryssland skall förstå för framtiden att inget blir gratis.
Citera
2022-03-25, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
90 procent av befolkningen där är väl etniska ryssar. Så Putin dödar mest ryssar.
I Putins värld så är dessa ukrainska ryssar ändå troligen avskum, dom bor ju i Ukraina och flertalet vill fortsätta var ukrainska medborgare och bara det troligen snart ett brott i en ryska lagstiftningen. Dom har ju skapat sin framtid utanför Rysslands gränser precis som den ryska eliten. gjort. Avskum enligt Putin.
Citera
2022-03-25, 07:59
Medlem
Det är märkligt Detta att ryssar är så svaga i strid. Man brukar ju tala om den ryska björnen men snarare borde man kanske tala om den ryska råttan.
I vilket fall så är det en förbluffande skillnad i effektivitet. Den svenska frivilligbataljonen i Ukraina har knappt en enda skadad och de uppskattar 500 döda ryssar i strider där de har deltagit.
Vi ser det i Mariupol där ryssarna har satt in en hel armé mot 1000 man och det finns fortfarande motstånd efter flera veckor.
Så här har det alltid varit. I finska vinterkriget dog det till exempel 20 ryssar på en finne.
Det liknar Black Hawk Down, men vad beror det på?
Citera
2022-03-25, 08:01
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är märkligt Detta att ryssar är så svaga i strid. Man brukar ju tala om den ryska björnen men snarare borde man kanske tala om den ryska råttan.
I vilket fall så är det en förbluffande skillnad i effektivitet. Den svenska frivilligbataljonen i Ukraina har knappt en enda skadad och de uppskattar 500 döda ryssar i strider där de har deltagit.
Vi ser det i Mariupol där ryssarna har satt in en hel armé mot 1000 man och det finns fortfarande motstånd efter flera veckor.
Så här har det alltid varit. I finska vinterkriget dog det till exempel 20 ryssar på en finne.
Det liknar Black Hawk Down, men vad beror det på?
Vet du var man kan läsa mer om den svenska frivilligbataljonen?
Citera
2022-03-25, 08:03
Medlem
Ukraina har inte avslöjat hur man angrep de ryska båtarna. Men talespersonen jag lyssnade på igår sade dels att man ville angripa förrädare och att det fanns ammunition som gjorde att verkan av attacken blev större.

Hans huvudbudskap var att förrädarna kommer att straffas förr eller senare. Här kommer aldrig att bli någon preskribionstid.

Jag gillar mycket denna inställningen.

Jag ser att Ryssland skapat förutsättningar till ett fortsättningskrig med ett Ukraina som blivit starkare.
Citera
2022-03-25, 08:03
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Svaret är nej. Några sådana garantier har aldrig lämnats och det har avhandlats här tidigare. Det bästa Rysslandsvännerna har kunnat åstadkomma är ett informellt samtal mellan Gorbatjov och James Baker, dåvarande amerikansk utrikesminister, som diskuterar den framtida utvecklingen i Östeuropa där Baker säger att USA inte har något intresse av att Nato expanderar österut.

Men detta samtal var just ett samtal, det vill säga inget formaliserat. Dessutom skedde det år 1989 med Sovjetunionen, ett land som inte längre existerar. Och framförallt så tackade Gorbatjov nej. Han avböjde att diskutera frågan vidare. Sammanfattningsvis finns det exakt inga löften från USA eller Nato om att Nato inte skulle expandera österut.

Ryssland har däremot garanterat Ukrainas gränser och lovat att inte kränka dessa. Detta har skett i minst två separata avtal, Budapestmemorandumet från 1994 och det rysk-ukrainska vänskapsavtalet från 1997. Ryssland har uppenbart brutit mot båda avtalen och har sedan följt upp detta genom att bryta mot Minskavtalen , både Minsk I och II, samt, genom invasionen, mot FN-stadgan.

Helt uppenbart att det är Ryssland som gång på gång bryter mot de avtal Ryssland ingått rörande Ukraina och mot folkrätten - en ren förbrytarstat.
Citera
2022-03-25, 08:06
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror nog att de flesta vapen kommer fram. Undantag kan vara i vissa delar av sydöstra Ukraina. Där kan det vara svårare.

Men nu är det krig. Då resonerar man på ett annat sätt än i fred. Även om bara en bråkdel når fram till vissa frontavsnitt, så är det bättre än ingenting alls.

Ja det är ju i de sydöstra delarna Ukraina främst behöver påfyllning och om endast en bråkdel kommer fram dit det är tänkt, så kan man tänka sig att en större del hamnar hos fienden. Det är det som är knepigt.
Citera
2022-03-25, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
678 frivilliga svenskar strider i Ukraina

678 frivilliga svenskar uppges strida i Ukraina just nu.
– Det har varit mer offensiv än defensiv, så pass mycket att ryssarna har börjat gräva ned sig, säger ukrainafrivillige Philip Brännvall om striderna, och uppskattar att cirka 500 ryssar har dödats i insatser med svenskt deltagande.

– Vi är 678 svenska frivilliga här i Ukraina. Vi har haft ganska fullt upp. Det går bra i alla fall. Det har varit mer offensiv än defensiv. Inga förluster vad jag känner till, bara nån spricka i foten eller så, säger Philip Brännvall, som har skyddad identitet för att inte kunna spåras.

– Vi kör ju spaning, vi kallar in eld mer än vi avger eld. Vi ger koordinater till ukrainarna som sköter eldgivningen.

Olika medier har rapporterat om flera avhopp bland de frivilliga. Orsakerna till att de återvänt hem till Sverige uppges bland annat vara brister i organisation i Ukraina och att de bemötts dåligt.
– Jag dementerar de uppgifterna, de stämmer inte alls. Till min kännedom har sex av oss godkända frivilliga återvänt hem och det var relaterat till attacken mot basen i västra Ukraina. Och sedan har vi avfärdat en del både i Sverige och på plats då de inte ansågs vara stridsdugliga. Några av dem som avfärdades i Sverige har ändå tagit sig hit på eget bevåg. En av dem svor att hämnas och det gör han med desinformation som det nu ser ut, säger Philip Brännvall.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEJ4El/678-frivilliga-svenskar-strider-i-ukraina

Nån mer som får Jesper Söder vibbar av den fiktiva karaktären Philip "Brännvall"?
Citera
2022-03-25, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vet du var man kan läsa mer om den svenska frivilligbataljonen?
De är kanske inte organiserade som en svensk bataljon, men det är 678 svenskar som nu deltar i kriget på den Ukrainska sidan. Du kan läsa på SvD idag.
Citera
2022-03-25, 08:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Enligt denna tweeten så var det en Tochka-U SRBM inblandad, eftersom jag har exakt noll kunskaper om vapen så förstår jag inte vad det innebär…

https://twitter.com/GrangerE04117/status/1506891565482266624?s=20&t=b9mr04GaXUQdmda4cmL-wQ

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men vet man hur de sprängde skeppet? Var det med flyg?

Hittade lite även jag:
https://www.youtube.com/watch?v=kaFOkqPYaSI
Robert säger att det var en "ballistisk missil", vilket Tochka-U faktiskt är.
Inte orimligt att tro.

Det är ju troligt att om man skall målsätta ett sådant fartyg, så gör man det med ett vapensystem som har förmågan att slå ut målet.

Up to date-bild på ukrainsk Tochka-U-system:
https://alchetron.com/cdn/otr-21-tochka-90ca9b65-de3e-4acf-b6ab-b79dc2aa7aa-resize-750.jpg
Faktumet att två andra ryska krigsfartyg skadades i attacken tyder även på att det är ett rejälare vapensystem man använt.
Citera
2022-03-25, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja det är ju i de sydöstra delarna Ukraina främst behöver påfyllning och om endast en bråkdel kommer fram dit det är tänkt, så kan man tänka sig att en större del hamnar hos fienden. Det är det som är knepigt.
Som vanligt inga belägg för dina inlägg.
Egna teorier med Kreml touch.
Citera
2022-03-25, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leeson-
Nån mer som får Jesper Söder vibbar av den fiktiva karaktären Philip "Brännvall"?
Söder var väl en av de 6 som drog hem dag ett så fort det bara gick?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in