Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Vi har olika uppfattningar om vad Ryssland har för strategi. Ryssarna har omringat Mariupol, en stad med hamn, och går sen vidare med att omringa Ukrinska trupper i öster. Sen är det bra tid för förhandlingar om avmilitarisering, Donesk och Krims status. Övriga mål dom hade kan man ju då se som slutförda. Möjligen gör dom ett försök med Odessa med för att öka trycket i förhandlingarna. Det är vad jag tror och tycker.
Sen varför skulle dom ens vilja ha Kiev och alla dessa problem det innebär att sätta upp en lydregering då ryssarna vet att kriget då kommer att forsätta i en annan form? Ryssarna vet ju att Ukrainska folket har berarbetats med hat i åtta år så att "errövra" landet och några hjärtan har dom knappast några illusioner om. Ryssarna kan därimot hålla stora delar av sydöstra Ukraina om inte Kievregimen kommer överens med dom.
Har du verkligen skapat dig en egen uppfattning utifrån alla parter? Tillåt mig tvivla.
Alla vet att jag inte har någon expertkunskap inom de här områderna. Jag brukar nämligen upplysa om det med jämna mellanrum. Jag kanske har en övertro på mitt intellekt men jag har ingen övertro på dessa militära och ekonomiska experter du citerar. Dom har ofta fel som du kanske märker. Dom är helt enkelt tvungna att ha fel för annars blir dom kallade rysstroll och förädare. Det är inte många som vågar gå ut och säga vad dom tycker, att detta är mycket illa för NATO och vår säkerhet och hur detta sköttes galet de senare åren. Samma med våra kära ekonomer i EU som nu sitter och svettas för dom vet ju att Ukraina satt oss i ett mycket dåligt ekonomisk läge fast det gäller att hålla god min inför andra makter.
Du försöker förminska mig med RT och "Leffe" men tyvärr så läser jag och lyssnar sällan på dom. Du kan inte förminska mig eftersom jag bara är en i mängden här som spyr ut mina åsikter anonymt och jag skiter i vad andra tycker. Jag är inte här för att skaffa vänner, känna gemenskap eller ryggdunkande. Jag gillar bara att skriva av mig om vad jag tycker.
Poängen är att de evidens vi har tyder på att Ryssland ville kuppa Kyiv, och det är inte heller så små styrkor som har anfallit från nordväst.
Tanken att kuppa huvudstaden utesluter inte att man också vill omringa ukrainska förband i sydöst.
Hittills har det emellertid inte skett, och vi vet inte heller om det är något ryssarna har planerat.
Vad vi vet är att det skulle kunna hända om ryska förband från Izjum kan bryta sig ut åt söder och nå förband runt Donetsk.
För att bättre kunna bedöma läget skulle vi behöva veta statusen på de förband som slåss i området, och vilken information de har. Före det kan vi bara gissa, kanske är risken stor att ukrainarna blir omringade, kanske är risken nästan obefintlig.