2022-03-25, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99

Russian state TV sends chilling threat to the West with ‘nuclear war' warning

https://www.youtube.com/watch?v=KobEFygpc_s
Kolla på 0:23. Varför är Polen markerad gult? Råkade vi få svaret på vem som är efter Ukraina?
Citera
2022-03-25, 01:41
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Varför krigar man fortfarande då om man förlorat? Finns inget som tyder på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att Putin är rädd för sitt eget folk. Ger han upp så erkänner han svaghet.

Vakna för fan, Ryssland har förlorat en hel jävla arme. Vi ser motoffensiver över stora delar av landet nu. Mer än 100 flygplan nerskjutna, det är en majoritet av alla plan som är i stridbart skick i hela jävla Ryssland. Ryssland skulle förlora om Estland invaderade i princip.

Vad är han rädd för? Han har ju den totala kontrollen.
Han vägrar erkänna svaghet inför sig själv.
Senast redigerad av BluePrince 2022-03-25 kl. 01:45.
Citera
2022-03-25, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Du får gärna tro att det är troligt att Ukraina medvetet skulle sabotera relationerna till länderna som nu ger Ukraina massivt stöd - det gör inte jag.

Att du är så korkad att du verkar tro att ett sabotage av en gasledning skulle stoppa Putin får stå för dig. Ryska bomber fortsätter nog att falla över ukrainska städer även utan denna gasledning ska du se.

Det är väl snarare en tankeställare till andra EU-länder? Man borde alltid stå på den andra sidan av den ryss-vurmande retoriken.

Oavsett om den kommer från Tyskland eller Sverige?

Nu sitter ju Merkel hemma och fiser bort sitt liv, nån borde väl fråga henne om hon bryr sig det minsta om hon bryr sig om hennes ansvar inför att göra Ryssland övermodiga och EU beroende av rysk gas?

Kan inte minnas att du skrek högt nån av gångerna som framförallt Tyskland satt som en tyst mus när Ukraina kämpade för att få betalt för den ryska gasen som strömmade genom Ukraina?

En del av pipelinesen som Ukraina är skyldiga att underhålla för att Putler och Merkel skulle vara nöjda..
Citera
2022-03-25, 01:53
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vi har olika uppfattningar om vad Ryssland har för strategi. Ryssarna har omringat Mariupol, en stad med hamn, och går sen vidare med att omringa Ukrinska trupper i öster. Sen är det bra tid för förhandlingar om avmilitarisering, Donesk och Krims status. Övriga mål dom hade kan man ju då se som slutförda. Möjligen gör dom ett försök med Odessa med för att öka trycket i förhandlingarna. Det är vad jag tror och tycker.

Sen varför skulle dom ens vilja ha Kiev och alla dessa problem det innebär att sätta upp en lydregering då ryssarna vet att kriget då kommer att forsätta i en annan form? Ryssarna vet ju att Ukrainska folket har berarbetats med hat i åtta år så att "errövra" landet och några hjärtan har dom knappast några illusioner om. Ryssarna kan därimot hålla stora delar av sydöstra Ukraina om inte Kievregimen kommer överens med dom.

Har du verkligen skapat dig en egen uppfattning utifrån alla parter? Tillåt mig tvivla.

Alla vet att jag inte har någon expertkunskap inom de här områderna. Jag brukar nämligen upplysa om det med jämna mellanrum. Jag kanske har en övertro på mitt intellekt men jag har ingen övertro på dessa militära och ekonomiska experter du citerar. Dom har ofta fel som du kanske märker. Dom är helt enkelt tvungna att ha fel för annars blir dom kallade rysstroll och förädare. Det är inte många som vågar gå ut och säga vad dom tycker, att detta är mycket illa för NATO och vår säkerhet och hur detta sköttes galet de senare åren. Samma med våra kära ekonomer i EU som nu sitter och svettas för dom vet ju att Ukraina satt oss i ett mycket dåligt ekonomisk läge fast det gäller att hålla god min inför andra makter.

Du försöker förminska mig med RT och "Leffe" men tyvärr så läser jag och lyssnar sällan på dom. Du kan inte förminska mig eftersom jag bara är en i mängden här som spyr ut mina åsikter anonymt och jag skiter i vad andra tycker. Jag är inte här för att skaffa vänner, känna gemenskap eller ryggdunkande. Jag gillar bara att skriva av mig om vad jag tycker.

Poängen är att de evidens vi har tyder på att Ryssland ville kuppa Kyiv, och det är inte heller så små styrkor som har anfallit från nordväst.

Tanken att kuppa huvudstaden utesluter inte att man också vill omringa ukrainska förband i sydöst.

Hittills har det emellertid inte skett, och vi vet inte heller om det är något ryssarna har planerat.

Vad vi vet är att det skulle kunna hända om ryska förband från Izjum kan bryta sig ut åt söder och nå förband runt Donetsk.

För att bättre kunna bedöma läget skulle vi behöva veta statusen på de förband som slåss i området, och vilken information de har. Före det kan vi bara gissa, kanske är risken stor att ukrainarna blir omringade, kanske är risken nästan obefintlig.
Citera
2022-03-25, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Man kan ju undra vad f-n de håller på med därnere i Ukraina. 10.000 pansarskott är typ grundutrustning för 200.000 soldater. Adderar man sedan att de vill ha 500 Javelin och 500 Stingers per dag undrar man ju ifall de startat svartmarknad eller vad de håller på med. ca. 3000 Rb 55-57... så som jag minns det var det två launchers och 8 robotar eller skott per pluton.

2. Undrar om inte hälften försvinner iväg till någon Zelenskij allierad i typ Iraq, Afrika, eller Kurdistan. Det ser lite show ut över saken på något vis.

3. Nu är det färdigflashbackat!
I krig så går det åt fruktansvärt mycket ammunition.
Vid ett överfall på säg ett förband ryska soldater med 10 st pansarfordon så kanske man bränner av 20-50 skott
Citera
2022-03-25, 02:17
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tror nog att de flesta vapen kommer fram. Undantag kan vara i vissa delar av sydöstra Ukraina. Där kan det vara svårare.

Men nu är det krig. Då resonerar man på ett annat sätt än i fred. Även om bara en bråkdel når fram till vissa frontavsnitt, så är det bättre än ingenting alls.

Ja jag förstår inte varför det skulle vara svårt att få fram vapnen till fronten. Ukrainska krigsmakten verkar välorganiserad och ryssarna har bara tagit 10% av det territorium Ukraina hade när invasionen började. I och med att ryska flygvapnet är så ineffektivt så skulle jag tro att även större truppförflyttningar sker rätt obehindrat. I så fall tror jag snarare att ryssarna lider större problem med att få fram mat, bränsle och ammunition till fronten med tanke hur ukrainarna konstant attackerar konvojer. De har dessutom väldigt svag kontroll över de områden som på kartan ser ryskkontrollerade ut. Bara för att de har ryckt fram på vägar och tagit kontroll över byar och städer så betyder det inte att de har verklig kontroll. Det har de alldeles för få soldater för. De riskerar hela tiden att attackeras i ryggen och att bli avskurna från underhåll..
Citera
2022-03-25, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
I krig så går det åt fruktansvärt mycket ammunition.
Vid ett överfall på säg ett förband ryska soldater med 10 st pansarfordon så kanske man bränner av 20-50 skott

Du bränner inte av så mycket som har skickats till Ukraina, iallafall inte av Nlaw och Javelin. Av 300 avfyrade Javelins, hade 280 slagit ut målen enligt uppgifter från USA. Samt 500 stingers om dagen??
Citera
2022-03-25, 02:28
Medlem
fernebos avatar
Ett tungt ukrainskt transportplan landade ikväll i Turkiet. Sannolikt för att hämta hem fler drönare:

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1507111803284824070?s=20&t=A0H32Vncl_9t0cO3da3jkw
Senast redigerad av fernebo 2022-03-25 kl. 02:31.
Citera
2022-03-25, 02:31
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Du bränner inte av så mycket som har skickats till Ukraina, iallafall inte av Nlaw och Javelin. Av 300 avfyrade Javelins, hade 280 slagit ut målen enligt uppgifter från USA. Samt 500 stingers om dagen??

De lär iofs vilja ha väldigt gott om dem utifall ryssarna inte ger upp och kanske rentav försöker gå in i Kiev. Då lär de gå åt..
Citera
2022-03-25, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Kommer USA lyckas med att få med Sverige, Finland och Ukraina i NATO?

Nej, men Ryssland och Putin kan mycket väl lyckas med det.
Citera
2022-03-25, 02:33
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85

Snarare så tyder det på en planerad motattack. Man måste bygga en stor reserv för att hålla sina eventuellt tillbakatagna områden. De behöver inte avfyras 24/7. Samtidigt behöver också depåer skyddas. Inget konstigt.
Citera
2022-03-25, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Snarare så tyder det på en planerad motattack. Man måste bygga en stor reserv för att hålla sina eventuellt tillbakatagna områden. De behöver inte avfyras 24/7. Samtidigt behöver också depåer skyddas. Inget konstigt.

Den mängden på speciellt Nlaw och Javelin är oerhörd. Efter USA så har nog Ukraina flest av dem i världen. Det är ett one shoot kill vapen, om de inte börjar använda dem som gevärskulor på infanteri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in