2022-03-24, 21:47
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Ja jag vet inte. Grupptryck, sannolikt. Däremot är de särskilt ordningsamma och kan falla in i rasism, kvinnohat etc eftersom människor använder "rationella argument" som påminner om regler.

Vad tusan menar du? Menar du att det är en följd av rationellt tänkande och logisk argument att bli rasist eller kvinnohatare?
Citera
2022-03-24, 21:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Vet ej om det har tagits upp ännu men har fått info från en osäker källa att Fabian var släkt med raggaren Keith Cederholm (raggare tillhörande en tivolifamilj) som var misstänkt för mordet på en raggarival men blev i slutändan märkligt nog frikänd.
Finns en del info om man googlar på Keith Cederholm.
Om de är släkt och hur nära vet jag inte och inte hur säker min källa är heller.

Någon annan användare har nog bättre koll på info och trovärdighet.

Sannolikt så stämmer inte dina uppgifter. Det finns flera Cederholm-släkter. Det har tidigare varit uppe i tråden med.
Citera
2022-03-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan han ha skickat pengarna till en anhörig utifall han skulle bli skjuten/dödad av polisen?
Tänkte kanske att han inte skulle ha någon användning av pengarna då?
Ja, nåt sånt. Han planerade och hade viss koll. Det ser inte direkt bra ut i backspegeln om man säger så.
Citera
2022-03-24, 21:51
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Vad tusan menar du? Menar du att det är en följd av rationellt tänkande och logisk argument att bli rasist eller kvinnohatare?
Nej men att ställa upp påståenden som ämnar att rationalisera varför det är på visst viss.
Citera
2022-03-24, 21:53
Medlem
Citat:
Inte märkligt i kontexten av att det sitter folk och letar efter självmordsbenägna människor etc. Killen har vissmat indikationer på att vara självmordsnära, varit isolerad. Att han skaffat bekanta via nätet känns mer troligt än otroligt. Har han autism har han nedsatt förmåga till att läsa mellan raderna och förstå andras syften. Människor kan vara extremt grymma och utstuderat fula mot autistiska människor som tror att det är deras vänner och inte inser att de istället häcklas, manipuleras och luras.

En kille på 18 som visar upp sig vill uppenbarligen inte enbart bli stark utan är sannolikt även intresserad av sex och kärlek. Eller bekräftelse vid exempelvis vänskap på att han duger. Jag finner det mer troligt att han har haft intresse för vad än han gillar, tjejer eller killar (det är ju inte barn han attackerat) än att han skulle varit asexuell. Det kan klart och tydligt förekommit romantiska eller vänskapliga kontakter han försökt undanröja bevisen för. Är han autistisk så kan han ha en dödlig lojalitet. Jag menar inte egentlig koncept av att döda, autistiska människor begår knappast mord på andras inrådan men en funktionsnedsatt person är definitivt särskilt sårbar för psykopatiskt lagda individer.

Det vore intressant att veta vad för triggers han har haft eftersom det tydligt framstår som att han snarare försökt dölja dem.
Ursäkta... men vad svamlar du om? Krångla inte till det!
Citera
2022-03-24, 21:58
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Nej men att ställa upp påståenden som ämnar att rationalisera varför det är på visst viss.

Det kan man göra om precis allt, inklusive att jorden är platt eller att månlandningen aldrig inträffade. Så vad skulle det bevisa om autisters mottaglighet för propaganda om just rasism och kvinnohat?
Citera
2022-03-24, 22:09
Medlem
Den här triggerpunkten som det pratas om, skulle det kunna vara att 18 åringen var påväg att bli avstängd från skolan? Läste att lärarna slagit larm flera gånger om hans beteende, och att det var tänkt att de skulle ha ett möte med elevhälsan dagen efter attentatet ägde rum.

Eller vad tror ni triggerpunkten handlar om? Har inte följt tråden så noga bör tilläggas.
Citera
2022-03-24, 22:10
Medlem
Larasofts avatar
Rätt otäckt att tänka sig att han kanske manipulerats på nätet att begå dådet.

Han måste haft svårt att förlika sig med estetisk inriktning på gymnasiet om han drogs till militära attribut och leverne.
Citera
2022-03-24, 22:10
Medlem
Harry_s avatar
var det inga som fota/filma på plats ?
Citera
2022-03-24, 22:12
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Har jag någonsin sagt att det enbart gäller rasism och misogyni?

Däremot är det du säger sådant som de kan motbevisa lättare. Jag pratar om mottaglighet för strukturer och hur det ska vara ordning. Månlandningen saknar helt relevans inför normer och värderingar, dvs vilka regler som är de rätta att leva efter med en förklaring till varför

Jag läste just artikeln du länkade till. Den handlar om regler och rutiner i undervisningen/skolan. Så att de enklare ska kunna tillgodogöra sig undervisningen och lättare ska kunna engagera sig i aktiviteterna. Det handlar inte om normer och värderingar överhuvudtaget, eller vilka regler som är de rätta att leva efter.
Citera
2022-03-24, 22:22
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Sannolikt så stämmer inte dina uppgifter. Det finns flera Cederholm-släkter. Det har tidigare varit uppe i tråden med.

Vad baserar du det på att uppgifterna ej stämmer?
Samma källa berättade att Fabian förlorade sin mamma för ett par år sedan dvs att hon inte lever längre. Tror det var pga sjukdom men är ej säker.
Ska höra efter med min källa imorgon.

Min källa visste ej vad Fabian hette, varken i för- eller efternamn och blev förvånad när jag berättade att han heter Fabian Cederholm dvs delade efternamn med Keith.
Återkommer när jag vet mer från min källa.
Citera
2022-03-24, 22:23
Medlem
DeValeras avatar
När man ser bilder från skolan verkar det uteslutande vara svenska barn som går på den. Hur är detta möjligt i Malmö? Har utlänningarna egna skolor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in