Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-21, 15:38
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Hur tänkte du där, hur ska en marknad som varit stängd kunna prisa in saker som hänt när den varit det?

Du det var ett bättre svar
Citera
2022-03-22, 18:35
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Finns en del trevliga bolag som fått lite för mycket stryk i år. Jag fortsätter göra småköp i poster där jag fortfarande kan snitta ner mig. Efter uppgången nu i mars ligger jag förvånansvärt mycket på plus i en del axier. Swedish Match och Volvo ser fortfarande rimligt värderade ut just nu.
Citera
2022-03-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Finns en del trevliga bolag som fått lite för mycket stryk i år. Jag fortsätter göra småköp i poster där jag fortfarande kan snitta ner mig. Efter uppgången nu i mars ligger jag förvånansvärt mycket på plus i en del axier. Swedish Match och Volvo ser fortfarande rimligt värderade ut just nu.
Vilka företag ligger du och håller span på?
Citera
2022-03-22, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teriir
Vilka företag ligger du och håller span på?

Volvo och Swedish Match just nu som sagt. Volvo runt 180 och SWMA under 75 känns fullt rimligt. Köpte även Investor när de låg under 190 och Handelsbanken när de handlades under eget kapital. Svolder under 55 och Peab runt 90 är känns också OK. Nu har ju börsen stigit ganska mycket de senaste två veckorna så jag avvaktar mest. Får vi se nya stora fall får jag analysera läget igen och se om det är värt att gå in. Jag handlar nästan enbart på lång sikt så det här är inga tips för snabba klipp, men när SHB handlades under eget kapital kändes det lite för lockande att inte avstå.
Citera
2022-03-23, 19:36
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Volvo och Swedish Match just nu som sagt. Volvo runt 180 och SWMA under 75 känns fullt rimligt. Köpte även Investor när de låg under 190 och Handelsbanken när de handlades under eget kapital. Svolder under 55 och Peab runt 90 är känns också OK. Nu har ju börsen stigit ganska mycket de senaste två veckorna så jag avvaktar mest. Får vi se nya stora fall får jag analysera läget igen och se om det är värt att gå in. Jag handlar nästan enbart på lång sikt så det här är inga tips för snabba klipp, men när SHB handlades under eget kapital kändes det lite för lockande att inte avstå.

Snyggt med SHB där, hade den också på min bevakningslista men lyckades missa den ändå. Note to self: städa upp bevakningslistan och sluta läs varenda nyhet som släpps. Ibland ser man inte man trädet för skogen är ivägen. Har inte en enda bank i portföljen så det hade varit guldläge att kliva in.
Citera
2022-03-23, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Snyggt med SHB där, hade den också på min bevakningslista men lyckades missa den ändå. Note to self: städa upp bevakningslistan och sluta läs varenda nyhet som släpps. Ibland ser man inte man trädet för skogen är ivägen. Har inte en enda bank i portföljen så det hade varit guldläge att kliva in.
Var extremt fint läge i Societe Generale(som jag gjorde en fin hacka på i coronadippen) för 2 veckor sedan också.. Satt med fingret på köpknappen men trodde den skulle ner lite till, istället vände den blixtsnabbt upp. Så går det när man blir girig
Citera
2022-03-23, 19:54
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Var extremt fint läge i Societe Generale(som jag gjorde en fin hacka på i coronadippen) för 2 veckor sedan också.. Satt med fingret på köpknappen men trodde den skulle ner lite till, istället vände den blixtsnabbt upp. Så går det när man blir girig

Ja, måste hålla koll på bankerna. Har varit lite rädd för ev ryska förluster, tycker det är alldeles för tyst kring hur mycket cash västs banker har investerat och som kommer försvinna i ett *poof*, men t ex SHB lär det ju inte vara någon fara med, så ren klantighet och bristande fokus.
Citera
2022-03-24, 19:39
Medlem
Smutzs avatar
En vänlig påminnelse om att evergrandecirkusen ännu inte är över trots att kineserna låtit sedelpressen gå brrr.

Bankerna har skrapat in de skulder de kunde komma åt från dem och sen bestämde de att deras kvartalsrapport var en hemlis
https://amp.cnn.com/cnn/2022/03/22/investing/evergrande-cash-seized-earnings-delayed-intl-hnk/index.html
Det är inte lätt att bedöma vad det här betyder men med tanke på hur skakigt det blev när problemen först uppdagades är iallafall jag lite nervös.

Bajsmackan stiger i öster, det är sen gammalt.
Citera
2022-03-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja, måste hålla koll på bankerna. Har varit lite rädd för ev ryska förluster, tycker det är alldeles för tyst kring hur mycket cash västs banker har investerat och som kommer försvinna i ett *poof*, men t ex SHB lär det ju inte vara någon fara med, så ren klantighet och bristande fokus.

Pga av AML-problematiken är det många banker som håller sig borta från direktkontakter med Ryssland. Just Ryssland tror jag inte är ett jätteproblem för den europeiska banksektorn, det finns nog stater i EU som är ett betydligt större hot mot den finansiella stabiliteten om det börjar svaja lite ekonomiskt. Är man bara medveten om riskerna med banksektorn så går det att trejda en del, bara man inte blir sittande med Svarte Petter i slutändan.
Citera
2022-03-24, 20:22
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Pga av AML-problematiken är det många banker som håller sig borta från direktkontakter med Ryssland. Just Ryssland tror jag inte är ett jätteproblem för den europeiska banksektorn, det finns nog stater i EU som är ett betydligt större hot mot den finansiella stabiliteten om det börjar svaja lite ekonomiskt. Är man bara medveten om riskerna med banksektorn så går det att trejda en del, bara man inte blir sittande med Svarte Petter i slutändan.

Blev nyfiken och googlade runt, hittade denna som är "färsk" , hmm, det är inga småsummor precis, jag har inte kompetensen, men det ser inte direkt systemhotande ut, men ingen höjdare för aktiekurser direkt. Nä precis, är väl in - ut som ett söndagsskjut som gäller nu.

"European banks are the largest lenders to Russia, according to the Bank for International Settlements. France topped the list with $32.6 billion in outstanding claims as of the end of September, followed by Italy with $30.9 billion. Austria had $22.7 billion in claims. By institution, Russia represents 9% of groupwide exposure at Austria's Raiffeisen Bank International, as well as 1.7% for France's Societe Generale and 1.6% of Italy's UniCredit."

https://asia.nikkei.com/Politics/Ukraine-war/Japan-U.S.-and-Europe-banks-risk-losses-from-150bn-Russia-exposure
Citera
2022-03-26, 02:15
Medlem
I kväll steg en del stora USA bank aktier mot depp börsen i övrigt. Något på gång? Men inget att hänga i julgranen ännu kanske?
Citera
2022-03-28, 17:12
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
I kväll steg en del stora USA bank aktier mot depp börsen i övrigt. Något på gång? Men inget att hänga i julgranen ännu kanske?

Det är väl att räntan gick upp...

Händer lite intressanta saker nu. Kraschtråden still alive and kicking.

"5-year and 30-year Treasury yields invert for the first time since 2006, fueling recession fears"

https://www.cnbc.com/2022/03/28/us-bonds-treasury-yields-invert-flashing-recessionary-warning-sign.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in