Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Jag vet inte ärligt talat. Jag tror man kommer fortsätta till Ukraina går med på de ursprungliga kraven, går Ukraina med på dem så avslutar man nog operationen. Går Ukraina inte med på dem så kör man väl så långt det håller. Man kanske står i Lvov till slut, vad vet jag. Det är nog lite så polackerna tänker eftersom ryktena säger att de tänkt skicka in "fredsbevarande" trupp i västra Ukraina ganska snart.
Just nu ser det ju ut som att planen ändrats till något som liknar:
* Sno Donetsk och Luhansk (tidigare krav) och gräva ner sig hårt.
* Behålla Krim (tidigare krav)
* Sno halva Kherson, allt söder om Dnepr, men antagligen backa ut ur själva staden.
* Backa från Kyiv, Charkiv etc, kanske behålla nån skärva om det finns någon strategisk avdelning, nuvarande gräns går ju direkt mellan åkerplättarna i nordöst.
* Hävda avnazifiering lyckad iom. att dödat alla Azov i Mariupol och gjort staden till grus.
Att man inte bombat regeringsbyggnader osv i Kiyv indikerar väl att regeringsskifte och demilitarisering är borta som mål.
Att Ukraina skulle kapitulera känns mycket osannolikt. Hela samhället är mobiliserat och alla gör något för att hjälpa UAF. Man tar stora förluster men man vet att det är allt eller inget nu.
Om Ukraina kan skriva under på något av ovan är tveksamt, men annars återgår det till något slags vapenstillestånd eller skyttegravskrig som det varit sedan 2014.
Frågan är vad Putin ska ta sig till. Han kan ju hävda operation lyckad framgång men Ukraina kommer antagligen rusta upp rejält med västvapen och 1 miljon man stående för att vara redo för invasion nummer 3 ca 2030.. Inte exakt Putins drömscenario alltså.