2022-03-24, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Märkligt att skribenter här tror att de vinner mot Putin genom finurliga formuleringar.

Ryssland kommer att vinna, och få igenom sina viktigaste krav.
Vad talar för det, tycker du?
Citera
2022-03-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Underbara nyheter. Äntligen kommer dom svenska pansarskotten komma till vettig användning.
https://www.expressen.se/nyheter/rysk-styrka-har-tagit--svenska-pansarvapen/

Wow, hela två skott av 10.000 har beslagtagits av ryssen!

Det finns rätt jävla många filmer där svenska pansarskott slaktar ryska militärfordon vid det här laget kan jag säga.
Senast redigerad av Reiwa 2022-03-24 kl. 17:19.
Citera
2022-03-24, 17:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Underbara nyheter. Äntligen kommer dom svenska pansarskotten komma till vettig användning.

De har kommit över två pansarskott?

Citat:
Vapenexperten Rein Pella bekräftar att det är två Pansarskott 86 som ryssarna har tagit i beslag, men förklarar att de inte har någon större militär nytta.
Citera
2022-03-24, 17:19
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jo exakt. Det gör ju det. Och de faktiska förhållandena går ju inte trolla bort. De har förlorat mkt manskap och fordon. Det går heller inte trolla bort. Jag håller det inte alls för otroligt att Ryssland kommer vinna militärt. Men hela "specialoperationen" är ett fiasko oavsett.
Du har helt enkelt satt upp en definition av fiasko där alla utgångar av kriget ger den definitionen på Rysslands insats. Ganska bekvämt. Och vad mer: Du kan ju aldrig få fel! Tänk om jag vore lika smart, då hade jag aldrig haft fel heller.
Citera
2022-03-24, 17:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ryssarna verkar ju vara på väg att ta Mariupol fullständigt. Dessutom så är Ukrainas linjer mor sydost genombrutna. Jag uppfattar det som offensiva företag.

De är på väg att inta Mauripol efter att ha bombat sönder hela stan i veckor ja. De har dock inte lyckats ta över någonting av deras andra objekiv som de jobbat på i nästan tre veckor och de är på reträtt på flera fronter.
Citera
2022-03-24, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det tragiska är att 90-95 procent av befolkningen där är/var ryssar.
Ja men det är inget hinder - rysshärskare har alltid varit flitiga med att ha ihjäl sina egna bara det helgar deras mål. Stalin som främsta exempel förstås, dom lärde sig det av sina forna herrar mongolerna.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Då fortsätter Ukraina med det fria kriget till Ryssland backar om 10år. Och det beror på att väst har fått Ryssland i en fälla. Den vietnamesiska/Afghanska fällan. Väst kommer ösa in vapen i Ukraina tills Ryssland åker hem

Det låter mer som något du önskar, än vad som är sannolikt.
Citera
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:

Härligt, med ryssmongolernas intelligens och kunskap är chansen stor att de håller det åt fel håll om de ger sig på att avfyra det så de spränger sig själva åt helvete. 😎

Tycker du fortfarande de går lugnt och metodiskt fram enligt plan? 🙃😂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De har kommit över två pansarskott?

Förbrukade pansarskott
Citera
2022-03-24, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De är på väg att inta Mauripol efter att ha bombat sönder hela stan i veckor ja. De har dock inte lyckats ta över någonting av deras andra objekiv som de jobbat på i nästan tre veckor och de är på reträtt på flera fronter.

Drygt fyra veckor om man ska vara petnoga
Citera
2022-03-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ett gäng döda ukrainska nazisvin fint uppradade av ryska fredsbevarare.
https://theync.com/ukrainian-soldiers-kia.htm
Är det på Ukrainsk territorium? I så fall, vad har ryssen där att göra om han vill framstå som en fredsduva. Det är väl den lagligt valda regimen i Kievs sak att ta hand om nassarna eller? Rysk lag gäller ju tack och lov inte i det demokratiska Ukraina.
I Ukraina finns mig veterligen bara krigsbevarande rysk trupp, det är ju därför dom är där.
Citera
2022-03-24, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag vet inte ärligt talat. Jag tror man kommer fortsätta till Ukraina går med på de ursprungliga kraven, går Ukraina med på dem så avslutar man nog operationen. Går Ukraina inte med på dem så kör man väl så långt det håller. Man kanske står i Lvov till slut, vad vet jag. Det är nog lite så polackerna tänker eftersom ryktena säger att de tänkt skicka in "fredsbevarande" trupp i västra Ukraina ganska snart.

Just nu ser det ju ut som att planen ändrats till något som liknar:
* Sno Donetsk och Luhansk (tidigare krav) och gräva ner sig hårt.
* Behålla Krim (tidigare krav)
* Sno halva Kherson, allt söder om Dnepr, men antagligen backa ut ur själva staden.
* Backa från Kyiv, Charkiv etc, kanske behålla nån skärva om det finns någon strategisk avdelning, nuvarande gräns går ju direkt mellan åkerplättarna i nordöst.
* Hävda avnazifiering lyckad iom. att dödat alla Azov i Mariupol och gjort staden till grus.

Att man inte bombat regeringsbyggnader osv i Kiyv indikerar väl att regeringsskifte och demilitarisering är borta som mål.
Att Ukraina skulle kapitulera känns mycket osannolikt. Hela samhället är mobiliserat och alla gör något för att hjälpa UAF. Man tar stora förluster men man vet att det är allt eller inget nu.

Om Ukraina kan skriva under på något av ovan är tveksamt, men annars återgår det till något slags vapenstillestånd eller skyttegravskrig som det varit sedan 2014.

Frågan är vad Putin ska ta sig till. Han kan ju hävda operation lyckad framgång men Ukraina kommer antagligen rusta upp rejält med västvapen och 1 miljon man stående för att vara redo för invasion nummer 3 ca 2030.. Inte exakt Putins drömscenario alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in