2022-03-24, 17:04
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Ok, tänker att de bör väl tillsätta en egen president? Resten av världen släpper alla restriktioner och allt återgår till det vanliga?
Ryssland räknar inte med att väst släpper restriktionerna. Man är helt inställd på att historien har tagit en ny vändning nu.
Citera
2022-03-24, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag vet inte ärligt talat. Jag tror man kommer fortsätta till Ukraina går med på de ursprungliga kraven, går Ukraina med på dem så avslutar man nog operationen. Går Ukraina inte med på dem så kör man väl så långt det håller. Man kanske står i Lvov till slut, vad vet jag. Det är nog lite så polackerna tänker eftersom ryktena säger att de tänkt skicka in "fredsbevarande" trupp i västra Ukraina ganska snart.

Tror knappt att man låter "Lviv" vara i fred och något man skänker bort till Väst efter allt man gått igenom. De nazistiska polackryssarna i västra Ukraina skiljer sig från resten av Ukraina förvisso som befolkas av etniska ryssar, men lär få tvingas leva under antingen Väst eller Moskva.
Citera
2022-03-24, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Stryk laddaren annars rätt. Ryska vagnarna har auto loader för projektilerna. Brukar vara rätt populärt bland ryska tanks besättningar att förlora kroppsdelar i dessa T72,T80,T90
BMP1-3 har väl allt mellan 3-4 soldater
MTLB har 10 soldater plus förare och vagnschef. Så men tanke på mängden förstörd ryskt pansar är det en ofantligt massa döda helt sjuka siffror för en modern armé de siffror som presenteras är nog tom i underkant. Jag slår till med att 40-45k döda,skadade eller på annat sätt utslagna ryska trupper. Ryssland börjar närma sig ett väldigt lågt stridsvärde på fältet. Dessutom är den ryska hären på 15k utanför Kiev på fallrepet, Irpin är åter ukrainskt idag.

BMP 3 har plats för 7 soldater men de får trängas.
Citera
2022-03-24, 17:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Lägg av. Jag är inget rysstroll bara för att jag inte tror att 16000 soldater dödats i Ukraina.

Hur många menar du har skadats (så att de inte kan strida) om 16000 personer har dött?

Det går inte att svara på i nuläget eftersom Ryssland inte verkar ta hand om varken sina döda eller sina skadade.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Någon bättre vetande härinne sa att man kan förlora ungefär 15-20% av en stridsgrupp(rätt ord?) innan den brakar ihop.

16000 döda och 32000 skadade av en total styrka på 200 000 personer skulle försatt de flesta styrkor i ett icke stridbart skick.

Inte riktigt men nästan. En bataljon måste vara mellan 90-100% för att fungera offensivt. För att fungera defensivt så räcker runt 60-70% om motståndet inte är för hårt. Det vi ser nu är att Ryssland jobbar helt defensivt vilket kan innebära att deras bataljoner är under 60%. De klarar dock inte under 50% så vi befinner oss runt brytpunkten och vi ser just nu att Ukraina har börjat motoffensiver på flera områden vilket är ett solklart tecken på att ryssarna är slutkörda.
Citera
2022-03-24, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Putin-SS bryr sig inte om att man förvandlat skolor och sjukhus till rykande kolhögar samt mördat tusentals ur civilbefolkningen, de behöver väl själva marken där staden låg för att knyta ihop Krim med de röda khmererna-inspirerade folkrepublikerna Donetsk och Luhansk.

Det tragiska är att 90-95 procent av befolkningen där är/var ryssar.
Citera
2022-03-24, 17:07
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
De kommer aldrig att kunna förhandla till sig den. Du inser väl att detta skulle innebära att Ukraina blir av med all sin kust? Det kommer Ukraina aldrig att acceptera utan den "lösningen" kräver en ren marionettregim i Kiev. Vill Ryssland förhandla till sig Odessa får de nog lov att ge Ukraina Krim i utbyte.

Beror på förhandlingspositionen. Ukraina kanske får nöja sig med att få tillbaka några förstäder till Kiev i utbyte.
Citera
2022-03-24, 17:09
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Vad kan vi dra för slutsatser kring detta?

1. Putin är väl medveten om att det är "fejk-nazister" som globalistjuden har placerat där för att provocera Ryssland.

2. Putin vet inte om att detta är "fejk-nazister" utan tror på allvar att det är riktiga "nazister".

3. Kan Putin verkligen vara så korkad dock? Knappast. Det är det som gör det hela så otroligt förvirrande.

Putin skiter i nazister. Det är bara en propagandagrej han kör med. En medveten lögn. Han använder ju själv nazister i sin krigföring (Wagner-gruppen).

Lögner och desinformation är en typisk rysk krigstaktik. Som ni kommer ihåg innan invasionen så förnekade ryssarna att de tänkte invadera Ukraina. De sa även att soldaterna bara är på övning nära den ukrainska gränsen och ska hem till sina baser sen. Vilket var lögner, som alla upptäckte sen.

Det är samma grej med nazistsnacket. Det är bara något han kör med, för att kunna motivera sin olagliga invasion. Även om det är struntsnack, så är det i alla fall en slags motivation. Att säga att han mördar kvinnor och barn för att skapa en landkorridor i sydöstra Ukraina låter sämre.
Citera
2022-03-24, 17:10
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=4Ojn5iEX-O8

Intressant film som visar lite strider från marken.

Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ryssland räknar inte med att väst släpper restriktionerna. Man är helt inställd på att historien har tagit en ny vändning nu.

Men detta stämmer inte. Hade Putin och Ryssland varit helt inställda på detta så hade de förberett sig på sanktionerna. Detta hände inte - vilket visar att de blev helt tagna på sängen av sanktionernas omfattning.

Inget företag i Ryssland har till exempel köpt på sig ett stort laget för att klara sanktionerna. Rysslands tillgångar var till största delen i utlandet som nu är frysta.

Putin hade förväntat sig sanktioner, men inte i närheten av den här omfattningen - isåfall hade han förberett Ryssland för det.
Citera
2022-03-24, 17:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Ser det som osannolikt, men skulle det användas kan jag tänka mig att då skulle han smälla av någon i västra UKRAINA. Men tror ändå det är skrämselpropaganda från hans sida så att införseln av vapen ska stanna.
Däremot blir intressant hur det blir framöver när USA eller GB kommer gå in i ngt nytt land, om ryssarna kommer beväpna motståndet på samma sett med tiotusentals axelburna vapen?

Om de har råd och om de kan få dit dem. Om USA angriper ett grannland till Ryssland så kommer de garanterat att göra det för då är det enkelt som i detta fall. Om USA anfaller t.ex. Jemen så klarar inte Ryssland av att få dit något så då blir det väl Iran istället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Du har aldrig jobbat på ett lager ser jag... Finns massor med såna där män som anser att allt är propaganda och att dom är så mycket smartare än alla andra . Säger inte att bara för man är kritisk mot NATO är man sån. Men ja det är en viss typ som drar sig till sånt där får jag säga, en balans tycker jag personligen är bra. Det jag irriterar mig mest på är hur man alltid deklerar att alla andra går på propaganda som att man själv varit i UA och grävt infon fram som dom själva tror på.

Ja detta med svavning och meninggbygnad..
Är inte så lätt för alla.. ;-)
Citera
Avstängd
Indien, Kina, Pakistan, Saudi Arabien är några länder som får USA att se rött. Saudi Arabien har sagt att de kan komma att sälja en del av sin olja i den kinesiska valutan Yuan. Vi vet alla Khaddaffis och Saddams öde efter liknade uttalanden. Pakistan, Indien och Kina motsätter sig att sanktionera sig mot Ryssland under de pågående kriget mot Ukraina.
Alla dessa tre sistnämnda länderna köper fortfarande gas och olja från Ryssland.

Räkna med turmoil i dessa länder framöver.
Kanske kuppförsök i Saudi Arabien.
Och kanske USA släpper ett nytt virus från något labb mot Indien, Pakistan och Kina.
Senast redigerad av Slaskfarsan 2022-03-24 kl. 17:14.
Citera
2022-03-24, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Märkligt att skribenter här tror att de vinner mot Putin genom finurliga formuleringar.

Ryssland kommer att vinna, och få igenom sina viktigaste krav.

Putin har haft maximalistiska krav - Och det sket sig på 3 dagar - regime change

Sen har han nog en lista med krav var av det minsta kravnivå bör vara Krim erkänt ryskt och inget NATO för Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in