2022-03-24, 16:57
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inte alls! Moderna krig har ofta få förluster undantag WWI och vissa perioder WWII. Till ex östfronten 44 då försvann flera tyska divisioner varje månad.
Fan är ni tröga? Jämför storleken på styrkorna nu och då.
Citera
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
2-3000 döda soldater och 6-9000 skadade.

Skulle Ryssland ens kunna fortsätta strida med 16000 döda på fyra veckor och minst det dubbla antalet skadade?

Ryssarna dog ju i betydligt större antal och hastighet i finska vinterkriget, och då anföll dom ett land som får anses som en lilleputtnation jämfört med Ukraina.
Ryssen verkar helt enkelt inte kunna kriga utan att offra en jävla massa soldater.
Och man förstår ju varför, när man ser alla märkligheter i taktik och dom enorma logistiska problem dom har.

Jag tror att slutsumman i för den här "särskilda militära operationen" kommer att bli brutal, räknat i döda, sårade och materiell förstörelse.
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Hur stora styrkor rörde det sig om den gången?

Det vet jag inte, men frågan var väl om det var de angivna ryska förlusterna skulle vara exceptionella vilket de alltså inte är i en modern krigshistorisk jämförelse.

Även sexdagarskriget i Israel. Där dog 20 000 arabiska soldater på en vecka. Uppenbarligen har ryssen lite bättre kompetens än så.
Citera
2022-03-24, 16:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är uppenbart att det är svårt för dig att greppa verkligheten, ett ganska mänskligt beteende när man får sin verklighetsbild prövad.

Lägg av. Jag är inget rysstroll bara för att jag inte tror att 16000 soldater dödats i Ukraina.

Hur många menar du har skadats (så att de inte kan strida) om 16000 personer har dött?

Min verklighetsbild är att Ryssland gjort bort sig totalt och lidit väldigt stora förluster. Allt har principer gått åt helvete för dom och de har lidit stora förluster, jag tror bara inte att antalet död ryska soldater är 16000 till antalet.

Någon bättre vetande härinne sa att man kan förlora ungefär 15-20% av en stridsgrupp(rätt ord?) innan den brakar ihop.

16000 döda och 32000 skadade av en total styrka på 200 000 personer skulle försatt de flesta styrkor i ett icke stridbart skick.
Citera
2022-03-24, 16:59
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Ok, jag följer din logik. Ryssland tar mer och mer, du tänker att de även tar Kiev och Odessa gissar jag? Sen då, vad händer sen? Vad är planen?
Jag vet inte ärligt talat. Jag tror man kommer fortsätta till Ukraina går med på de ursprungliga kraven, går Ukraina med på dem så avslutar man nog operationen. Går Ukraina inte med på dem så kör man väl så långt det håller. Man kanske står i Lvov till slut, vad vet jag. Det är nog lite så polackerna tänker eftersom ryktena säger att de tänkt skicka in "fredsbevarande" trupp i västra Ukraina ganska snart.
Citera
2022-03-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. MI6 och CIA verkar ha bra koll på det här.

Jag tror FSB mfl läcker som såll. Även vår kära diktator i belarus verkar läcker information. Han vill inte ha vitryska förband med i kriget.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Bj1qJ7/rysk-general-fick-utbrott-i-mote-med-usa

https://www.expressen.se/tv/nyheter/klippet-sprider-sig-avslojar-han-putins-krigsplan-av-misstag/

En hög rysk politiker har rymt till Turkiet

https://www.theguardian.com/world/2022/mar/23/putin-adviser-anatoly-chubais-quits-leaves-russia-invasion-ukraine

Det är Kaos i de ryska leden. Kan det vända? Ja krig är komplicerat.
Citera
2022-03-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Vad är det kvar att ta? Ryssjävlarna har ju bombat staden till en grushög.
Putin-SS bryr sig inte om att man förvandlat skolor och sjukhus till rykande kolhögar samt mördat tusentals ur civilbefolkningen, de behöver väl själva marken där staden låg för att knyta ihop Krim med de röda khmererna-inspirerade folkrepublikerna Donetsk och Luhansk.
Citera
2022-03-24, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Men Ukraina hävdar 15000 döda ryssar.
Inom NATO tror de på 7000 - 15000 döda
Ryssland bekräftat 500 döda efter en vecka, vilket borde leda till 2000 döda idag om de dör i samma tempo.
Så din teori är att Ryssland talar sanning i antalet döda och 200 000 av de ryska soldaterna som gått över gränsen sitter still i väntan på bensin och mat. Samtidigt som ukrainska försvaret bara väntar? Att bara 2000 personer av 200 000 har dött efter en månad tycker jag låter orimligt
Enligt Jahvets inlägg så verkar Ukraina hävda 15.800 i förluster, dvs skadade och döda. Vilket såklart är en överdriven siffra.
Citera
2022-03-24, 17:03
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är nog fler i en strv;

Vagnschef
Förare
Skytt
Laddare

Minst.

Stryk laddaren annars rätt. Ryska vagnarna har auto loader för projektilerna. Brukar vara rätt populärt bland ryska tanks besättningar att förlora kroppsdelar i dessa T72,T80,T90
BMP1-3 har väl allt mellan 3-4 soldater
MTLB har 10 soldater plus förare och vagnschef. Så men tanke på mängden förstörd ryskt pansar är det en ofantligt massa döda helt sjuka siffror för en modern armé de siffror som presenteras är nog tom i underkant. Jag slår till med att 40-45k döda,skadade eller på annat sätt utslagna ryska trupper. Ryssland börjar närma sig ett väldigt lågt stridsvärde på fältet. Dessutom är den ryska hären på 15k utanför Kiev på fallrepet, Irpin är åter ukrainskt idag.
Citera
2022-03-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Fan är ni tröga? Jämför storleken på styrkorna nu och då.

Ja och? Det har varit svåra strider i en månad med moderna vapen och relativt moderna arméer. Då dör det folk. Speciellt som ryssarna de första två veckorna inte visste vad de gjorde.

Och Ryssland mobiliserar reserver. De skulle aldrig göra det om de inte hade stora förluster.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det mesta sånt där är ju bara ukrainsk och västlig propaganda. Allt med ryska dödssiffror, alla desertörer, alla problem med kyla, bränsle och yadayada. Jag tror snarare det blir ukrainarna och deras supportrar som tvingas vakna upp till verkligheten en dag, och då slår nog oron på ganska snabbt. Man kan bara vinna ett krig på nätet en viss tidsperiod, i slutet är det alltid kriget på marken som avgör.
Militär vinst eller inte. Ryssen har lidit katastrofal nederlag både i antal döda, och i militärt anseende. Deras insats är fars-artad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det beror ju på hur situationen på marken ser ut så småningom. Jag tror bara vi är i början av Rysslands "specialoperation".

Nej. Allt som kräver någon form av förhandlingar kommer aldrig att kunna ge det resultatet. Ett sådant ryskt krav förutsätter en villkorslös kapitulation. Och jag tvivlar på att Ryssland har styrkan att driva det så långt; en villkorslös kapitulation innebär ju med stor sannolikhet att Ryssland måste upprätthålla en ockupation av landet en tid, sannolikt flera år. Och då måste Putin dessutom medge inför sitt eget folk att det var ett "krig" och inte en "specialoperation".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in