2022-03-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
2-3000 döda och 6-9000 skadade. Vilket också är väldigt väldigt högt. Något sa att USA förlorade 2500 soldater i Afghanistan.
Tack för ditt svar. Jag håller däremot inte med dig.
Citera
2022-03-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
2-3000 döda och 6-9000 skadade. Vilket också är väldigt väldigt högt. Något sa att USA förlorade 2500 soldater i Afghanistan.
Som vanligt egna teorier med Kreml propaganda.
Citera
2022-03-24, 16:14
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Bor du under en sten? Kolla i alla fall på de områden som ryssarna ockuperar så du då kan se att gränsen/ fronten mellan ryssar och ukrainare är 50 kanske 100 mil! Och den som följer med bara lite vet att det förekommer strider även i byar där befolkningen gör sitt.

Du får gärna räkna upp de områden där det varit hårda strider. Krig är inte som på film där en strid slutar med att den ena sidan blir helt nergjord.

Några döda och några skadade, resten flyr eller ger upp.
Citera
2022-03-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hur vet du att det är fråga om nazister? Styrk gärna ditt påstående istället för att komma med propaganda från husse i Kreml.

Alla vet väl att småbarnen som Putin bombar i Mariupol är nazister.
Citera
2022-03-24, 16:16
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Ukraina är ett väldigt stort land, så få platser har inte striderna varit koncentrerade till. Jag har följt rapportering dagligen och jag vet inte hur många hundratals bilder jag sett nu på utslagna konvojer, spränga tanks, helikoptrar och pows. Lägg dessutom till flera rapporter om vittnesmål från Vitryssland om överfulla bårhus, sjukhus och tågtansporter med lik hem till Ryssland.

Orsaken till att vi inte har sett några större protester än i Ryssland är framförallt för att dräe flesta familjer är inte medvetna om de döda än. Ryssland har bara bekräfta 500 döda. Självklart kommer inte detta gå att dölja länge till. Några veckor till kommer sen kommer Putin kalla in reserverna och då kommer många familjer kräva ett svar om vad som hänt med deras barn under denna special operation.

Fast besättningen i fordonen är inte speciellt stor. 2 personer i en helikopter? 3 i en tank?

Jag tror att det största problemet för Ryssarna är logistik och utrustning.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Utöver det så har jag hört att det är en av de få städer de vill ha någorlunda intakt, eftersom det finns mycket vacker arkitektur där, till skillnad från många andra ukrainska städer med mestadels sovjetiska miljonprogramshöghus.

https://search.brave.com/images?q=odessa&size=Wallpaper

(FB) Flytta till Ryssland

(FB) Situationen i Ukraina just nu.

(FB) Res Tips Central/Öst Europa
Stämmer, jag har också sett prat om det. Om de ska ta Odessa tänker jag mig mer nån typ av lång belägring, där de skär av hela den delen av Ukraina - typ mellan Nikolaev och Transnistrien - tills de kan förhandla sig till den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Alla Ukrainavänner slöt upp.

Nja inte riktigt kanske. Men de är nog upptagna med krigsförberedelser. Alla hjälps åt att bygga vallar, sätta upp stridsvagnshinder, lagra mat och mediciner och även tillverka skottsäkra västar. Odessaborna kommer inte att ge sig så lätt om Putin försöker ta staden.

https://www.youtube.com/watch?v=6LiqrEe_xL4

https://www.youtube.com/watch?v=Rq8T1vZoZ04
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
nu dör inte folk bara av dessa finns mycket andra farliga grejer i krig ochså

Ja visst. Så finns det till exempel bilburna trupper, en fullträff på en sådan lastbil kan ge 10 a 20 man.
Sen finns det ammunitionsbilar, en fullträff här ger nog en hel del. Detsamma gäller tankbilar och bomber från drönare.
Citera
2022-03-24, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Utöver det så har jag hört att det är en av de få städer de vill ha någorlunda intakt, eftersom det finns mycket vacker arkitektur där, till skillnad från många andra ukrainska städer med mestadels sovjetiska miljonprogramshöghus.

Ryssland och Putin skiter fullständigt i det här. Om man tror att de tar någon hänsyn till sådant är man bra naiv. Ett tips är att du tittar på hur Mariupol ser ut efter att ryssen "befriat" staden. Bilderna för tankarna till bombningen av Dresden omedelbart - en fullständigt utplåning.

För övrigt så har Kiev och Kharkiv också mycket fin arkitektur - speciellt i stadskärnorna.
Citera
2022-03-24, 16:17
Medlem
Första gången som jag sett ett ryskt krigsflygplan som varit till Krim nu på väg tillbaka. Glömde stänga av något kanske. Brukar regelbundet kolla flightradar.
https://www.flightradar24.com/76105/2b3f9dd8
Citera
2022-03-24, 16:18
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Din killgissning spelar ingen roll då du ej är ngn oberoende källa..

Såklart inte. Den är helt enkelt värdelös.

Men överslagsräkningen på antalet döda anser jag har en del tyngd.

Det finns inga källor, men man kan ändå kontroller siffror gällande rimlighet.

Vi kan ju vara överens om att det inte dött 30 000 ryska soldater, eller hur? Lika osannolikt är det att det bara dött 500 stycken.
Citera
2022-03-24, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
USA bombade Serbien. Men det var ju lilla USA som bombade det stora Serbien. Vad har vi mer för krig där större länder har invarderat mindre länder men då det spelar roll om man gör det för rätt anledning?

Serbien bombade FN i Bosnien
Kan ha spelat in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in