2022-03-24, 15:38
Medlem
efftolvs avatar
Hej,

Jag har eventuellt ett jobb på gång som är utanför EU's gränser.
Det innebär i praktikten att jag kommer att arbeta hemifrån där jag bor.

Som jag har förstått det nu verkar det finnas två alternativ.

1. Att jag behandlar det som att jag är anställd hos företaget.
2. Att jag behandlar det som om jag frilansar och får betalt av företaget.

Alternativ 1 är det som verkar mest krångligt och minst lönsamt (förrutom i Sverige). I de länder jag tittat på innebär detta att företaget måste registrera sig hos skattemyndigheten och sen betala lönen till mig. Med Sverige som exempel, betalas de sociala avgifterna av det utländska företaget. Där ryker 30% direkt, sen utöver den summan måste jag betala återstående skatter. Och totalt sätt ryker 50% av lönen.

Alternativ 2 verkar bättre, men inte i Sverige. Jag skulle då alltså ta emot lönen från företaget på deras utbetalningstjänst (Upwork) och sen föra över det till mitt egna konto. Med Sverige som exempel fick jag det förklarat att det skulle bli som en enskild firma efter mitt samtal med skatteverket. Detta är ännu mindre lönsamt än alternativ 1 om man har Sverige som exempel.
För då behöver jag även ta moms på mitt arbete, jag måste fortfarande betala sociala avgifter när jag tar ut lön, jag måste även skatta på den lönen jag tar ut. Alltså en ännu sämre deal, sen kan även skatteverket anse att det inte är frilansande om jag tar ut en liknande lön varje månad från samma företag.

Så jag tänker att jag skiter i det här landet, efter att ha läst runt om pensioner, vart pengarna för sociala avgifter går någonstans (och alla vardagsnyheter) etc. etc. så vill jag inte längre vara kvar här.

Jag vill alltså börja med att flytta från Sverige för att komma undan det sjuka skattetrycket och komplexiteten med att göra rätt för sig. Flytten från Sverige är inte direkt så svår, jag har ingenting som direkt binder mig till Sverige och håller mig kvar här. Men frågan blir vart ska jag ta vägen, vart är mest lönsamt att jobba?

Det skulle då alltså bli på en period på minst 6 månader så jag inte blir skatteskyldig för min inkomst.

Jag vill därför gärna ha tips innan jag fattar ett stort beslut.
Jag har tittat på Estland och varit i kontakt med deras skattemyndighet, det verkar väldigt bra. De har bra möjlighet för frilansande, men lite samma problem som Sverige om man skulle vara "anställd" genom företaget och bo i Estland.

Jag kan i Estland öppna ett s.k. entrepreneaur account. Alla pengar som kommer in dit skattas bara 20% (upp till 25000€, sen blir det 40% utöver det beloppet). I de 20% inkluderas sociala avgifter, inkomstskatt etc. Allting är skattat och klart på bara 20%.

Det jag undrar är om ni har någon information om andra länder med liknande möjligheter, för att komma undan dryga skatter. Vet inte hur jävla kul det är att bo i Estland, men jag kan ju besöka Sverige 6 dagar per månad utan att bryta mot 6 månaders regeln. Nära Sverige, finns båtförbindelser.

Så tar gärna emot tips.
Annars än så länge, kan jag rekommnendera Estland som en kandidat för någon i liknande situation.
Senast redigerad av efftolv 2022-03-24 kl. 15:44. Anledning: Skrev fel summa
Citera
2022-03-24, 15:44
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efftolv
Hej,

Jag har eventuellt ett jobb på gång som är utanför EU's gränser.
Det innebär i praktikten att jag kommer att arbeta hemifrån där jag bor.

Som jag har förstått det nu verkar det finnas två alternativ.

1. Att jag behandlar det som att jag är anställd hos företaget.
2. Att jag behandlar det som om jag frilansar och får betalt av företaget.

Alternativ 1 är det som verkar mest krångligt och minst lönsamt (förrutom i Sverige). I de länder jag tittat på innebär detta att företaget måste registrera sig hos skattemyndigheten och sen betala lönen till mig. Med Sverige som exempel, betalas de sociala avgifterna av det utländska företaget. Där ryker 30% direkt, sen utöver den summan måste jag betala återstående skatter. Och totalt sätt ryker 50% av lönen.

Alternativ 2 verkar bättre, men inte i Sverige. Jag skulle då alltså ta emot lönen från företaget på deras utbetalningstjänst (Upwork) och sen föra över det till mitt egna konto. Med Sverige som exempel fick jag det förklarat att det skulle bli som en enskild firma efter mitt samtal med skatteverket. Detta är ännu mindre lönsamt än alternativ 1 om man har Sverige som exempel.
För då behöver jag även ta moms på mitt arbete, jag måste fortfarande betala sociala avgifter när jag tar ut lön, jag måste även skatta på den lönen jag tar ut. Alltså en ännu sämre deal, sen kan även skatteverket anse att det inte är frilansande om jag tar ut en liknande lön varje månad från samma företag.

Så jag tänker att jag skiter i det här landet, efter att ha läst runt om pensioner, vart pengarna för sociala avgifter går någonstans (och alla vardagsnyheter) etc. etc. så vill jag inte längre vara kvar här.

Jag vill alltså börja med att flytta från Sverige för att komma undan det sjuka skattetrycket och komplexiteten med att göra rätt för sig. Flytten från Sverige är inte direkt så svår, jag har ingenting som direkt binder mig till Sverige och håller mig kvar här. Men frågan blir vart ska jag ta vägen, vart är mest lönsamt att jobba?

Det skulle då alltså bli på en period på minst 6 månader så jag inte blir skatteskyldig för min inkomst.

Jag vill därför gärna ha tips innan jag fattar ett stort beslut.
Jag har tittat på Estland och varit i kontakt med deras skattemyndighet, det verkar väldigt bra. De har bra möjlighet för frilansande, men lite samma problem som Sverige om man skulle vara "anställd" genom företaget och bo i Estland.

Jag kan i Estland öppna ett s.k. entrepreneaur account. Alla pengar som kommer in dit skattas bara 20% (upp till 40000€, sen blir det 40% utöver det beloppet). I de 20% inkluderas sociala avgifter, inkomstskatt etc. Allting är skattat och klart på bara 20%.

Det jag undrar är om ni har någon information om andra länder med liknande möjligheter, för att komma undan dryga skatter. Vet inte hur jävla kul det är att bo i Estland, men jag kan ju besöka Sverige 6 dagar per månad utan att bryta mot 6 månaders regeln. Nära Sverige, finns båtförbindelser.

Så tar gärna emot tips.
Annars än så länge, kan jag rekommnendera Estland som en kandidat för någon i liknande situation.
Monaco, Malta, Liechtenstein är små statsater med låg skatt där de två förstnämna alternativen har medelhavet och ett varmt, skönt klimat. Singapore har lågt skattetryck de med. Även Israel och Dubai finns. Där har du alternativen att gå efter. Gillar dock Estland. Tycker det verkar rimligt. Även Lettland fungerar. Där har du några länder att leka runt med.
Citera
2022-03-24, 16:14
Medlem
efftolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Monaco, Malta, Liechtenstein är små statsater med låg skatt där de två förstnämna alternativen har medelhavet och ett varmt, skönt klimat. Singapore har lågt skattetryck de med. Även Israel och Dubai finns. Där har du alternativen att gå efter. Gillar dock Estland. Tycker det verkar rimligt. Även Lettland fungerar. Där har du några länder att leka runt med.

Bra tips, men känns fruktansvärt dyrt att bo i några av dessa länder. Men helt klart potentiella kandidater för någon i liknande situation.

Började dock lite spontant tänka på Ungern, är det någon som har information om det?
De har ju låg inkomstskatt på 15%, undrar hur det ligger till med inkomster från utlandet via anställning/frilansande.
Citera
2022-03-24, 16:26
Medlem
Georgien ska vara bra. Har ingen erfarenhet själv, men fått höra det av kollegors släktingar.
Citera
2022-03-25, 11:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efftolv
Bra tips, men känns fruktansvärt dyrt att bo i några av dessa länder. Men helt klart potentiella kandidater för någon i liknande situation.

Började dock lite spontant tänka på Ungern, är det någon som har information om det?
De har ju låg inkomstskatt på 15%, undrar hur det ligger till med inkomster från utlandet via anställning/frilansande.

Ja, eftersom vi befinner oss på Flashback så får du naturligtvis många helt orealistiska förslag från människor som inte kan ämnet och saknar förmågan att sätta in saker i sitt rätta sammanhang, eller personer som har fått höra något från sin pianolärares arbetskamrats kusin.
Senast redigerad av trottwell 2022-03-25 kl. 11:12.
Citera
2022-03-25, 11:48
Medlem
Min Kanadensiska manager skaffade ett medborgarskap i Panama för att slippa skatta i Kanada så det kanske kan vara något då Kanada har snarlika regler som Sverige.

Som han (snabbt) förklarade så betalar han 0% i Panama då han frilansar över nätet mot andra länder vilket ska vara helt skattefritt i Panama. Annat blir det om du börjar göra affärer i Panama, typ öppna en sketen korvmoj eller likande.

Satte aldrig in mig i det hela då jag själv har barn och inte kan dra, annars hade jag gjort en copy/paste på den där livsstilen utan att blinka.

Verkar inte som att han måste åka hem till Panama med jämna mellanrum heller, åtminstone inte som det är i Sverige. Han stack därifrån ungefär när Pandemin satte igång och har suttit i Saudi i snart 1,5 år och levt rövare.

Kolla upp det där.
Citera
2022-03-25, 12:05
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Min Kanadensiska manager skaffade ett medborgarskap i Panama för att slippa skatta i Kanada så det kanske kan vara något då Kanada har snarlika regler som Sverige.

Som han (snabbt) förklarade så betalar han 0% i Panama då han frilansar över nätet mot andra länder vilket ska vara helt skattefritt i Panama. Annat blir det om du börjar göra affärer i Panama, typ öppna en sketen korvmoj eller likande.

Satte aldrig in mig i det hela då jag själv har barn och inte kan dra, annars hade jag gjort en copy/paste på den där livsstilen utan att blinka.

Verkar inte som att han måste åka hem till Panama med jämna mellanrum heller, åtminstone inte som det är i Sverige. Han stack därifrån ungefär när Pandemin satte igång och har suttit i Saudi i snart 1,5 år och levt rövare.

Kolla upp det där.

Vad kostar det att få ett medborgarskap i Panama?
Citera
2022-03-25, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad kostar det att få ett medborgarskap i Panama?

Jag har ingen koll på detaljerna alls då det inte är relevant för mig inom de närmsta 10-15 åren ändå.
Ville bara främst tipsa och för dig/er att göra sin egna research, om det är något för dig eller inte.

Det rör sig om dubbla medborgarskap alltså. Den biten utav information uteblev i mitt första inlägg.
Tror han måste åka hem till Kanada och hälsa på familjen någon gång om året/varannat.
Senast redigerad av ClitEastwood 2022-03-25 kl. 12:23.
Citera
2022-03-25, 12:32
Medlem
efftolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood

Kolla upp det där.

Bra tips, tackar
Citera
2022-03-27, 08:42
Medlem
Billigaste är du inte bosatt i något land över 180 dagar per år. Då kan du resa runt i världen utan behöva bry dig om några skatter.

Ex leva billigt i Bali, Thailand, Vietnams etc och stanna där 3-4 månader om året i varje land.
Citera
2022-03-27, 13:17
Medlem
lemmelns avatar
Om du är frilansare som jobbar mycket utanför Sveriges gränser så är det ganska förmånligt att driva det som ett svenskt bolag. Speciellt om du byter uppdragsgivare och bopålar en gång i halvåret och håller dig till länder där Skatteverket tillåter höga traktamenten.

Kanske inte så tilltalade om du fakturerar flera tusen i timmen och är fullbokad, men för många är de där 35t-50t kronorna varje månad rätt ner i fickan från bolagets kassa något som rejält sänker skattetrycket.

Om jag kände mig tvungen att flytta till ett land med låga skatter och bedriva internationellt frilansarbete därifrån, då skulle jag välja Bahamas.
Citera
2022-03-28, 20:53
Medlem
Lemmelns råd är inte dumt alls. Då har du kvar sjukvårdsskyddet från Sverige samtidigt som du kan söka vård var du vill i EU om du akut behöver det med EU-kortet och i många fall kan ”fuska” och använda hemförsäkringsskyddet ifall den vård som bjuds inte räcker.

Georgien har tagits upp och är vettigt, ifall en kan acceptera att flytta så långt.

Estland vill jag lyfta. Rimliga skatter i förhållande till vad du får (t ex sjukvård) och det går komma ner till en skattenivå på ca 16% genom eget bolag. Om du ska resa runt går det lyfta hyfsat skattefri lön om det hanteras och dokumenteras korrekt.

Rumänien har bra frilans-skattekvoter på 1-2% av omsättningen upp till någon miljon euro. Observera, 1-2% skatt på omsättningen. Väldigt bra om du typ bara har intäkter och inga utgifter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in