Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Jag är inget rysstroll, men den siffran är otrolig.
Tänk på att striderna har varit koncentrerad till ett fåtal platser. Det skulle ligga lik precis överallt om så många ryska soldater fått sätta livet till.
Protesterna i Ryssland skulle vara enorma. Man kan inte dölja 16000 döda. Nästan 100 000 familjer i Ryssland skulle då förlorat en nära släkting - kusin, bror, son eller pappa.
Det är helt orimligt.
Ukraina är ett väldigt stort land, så få platser har inte striderna varit koncentrerade till. Jag har följt rapportering dagligen och jag vet inte hur många hundratals bilder jag sett nu på utslagna konvojer, spränga tanks, helikoptrar och pows. Lägg dessutom till flera rapporter om vittnesmål från Vitryssland om överfulla bårhus, sjukhus och tågtansporter med lik hem till Ryssland.
Orsaken till att vi inte har sett några större protester än i Ryssland är framförallt för att dräe flesta familjer är inte medvetna om de döda än. Ryssland har bara bekräfta 500 döda. Självklart kommer inte detta gå att dölja länge till. Några veckor till kommer sen kommer Putin kalla in reserverna och då kommer många familjer kräva ett svar om vad som hänt med deras barn under denna special operation.