2022-03-24, 16:03
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Ändå kan inte ryssland erövra staden som bara har 25st Ukrainasympatisörer .
De har inte försökt än...

Men ärligt talat så sägs det att Odessa är den staden med starkast försvar förutom Kiev så det blir ingen lätt match om ryssen ens försöker.
Citera
2022-03-24, 16:04
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Såhär ser visst en av döttrarnas port i Frankrike ut nu..

https://twitter.com/spedoxanomymous/status/1506708000475688976?s=21

Som någon skrev i länken: hon kanske har gjort det själv
Citera
2022-03-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Låt oss jämföra. Källa?

https://m.youtube.com/watch?v=3qDtDZlg3nY
Citera
2022-03-24, 16:05
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag är inget rysstroll, men den siffran är otrolig.

Tänk på att striderna har varit koncentrerad till ett fåtal platser. Det skulle ligga lik precis överallt om så många ryska soldater fått sätta livet till.

Protesterna i Ryssland skulle vara enorma. Man kan inte dölja 16000 döda. Nästan 100 000 familjer i Ryssland skulle då förlorat en nära släkting - kusin, bror, son eller pappa.

Det är helt orimligt.

Ukraina är ett väldigt stort land, så få platser har inte striderna varit koncentrerade till. Jag har följt rapportering dagligen och jag vet inte hur många hundratals bilder jag sett nu på utslagna konvojer, spränga tanks, helikoptrar och pows. Lägg dessutom till flera rapporter om vittnesmål från Vitryssland om överfulla bårhus, sjukhus och tågtansporter med lik hem till Ryssland.

Orsaken till att vi inte har sett några större protester än i Ryssland är framförallt för att dräe flesta familjer är inte medvetna om de döda än. Ryssland har bara bekräfta 500 döda. Självklart kommer inte detta gå att dölja länge till. Några veckor till kommer sen kommer Putin kalla in reserverna och då kommer många familjer kräva ett svar om vad som hänt med deras barn under denna special operation.
Citera
2022-03-24, 16:06
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det ligger lik överallt men ukrainarna städar.
Man kan dölja 16 000 döda, i en diktatur.
Det är tydligen svårt att identifiera ryssarna, de bränns i sina fordon, grävs ner i massgravar osv
De har tydligen inte Id-papper heller.
Putin & Co är fö utmärkta manipulatörer.
Kommer inte kroppen hem, är soldaten "saknad" och inte död, i statistiken. Detta kryphål kommer ryska staten att utnyttja maximalt.
Ryssar är dessutom vana att bli pissade på.
Västerländsk snuttegullhumanism finns inte i Ryssland.

Vi måste sätta siffrorna i perspektiv till förfluten tid.

Det skulle krävas att man använde vanliga lastbilar och staplade liken på hög i lastbilarna, ett sånt förfarande skulle det sippra ut information om.

16000 lik skulle fylla ungefär fyra fotbollsplaner.

Min killgissning är omkring 2-3000 döda.

Edit: Reviderad gissning
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2022-03-24 kl. 16:16.
Citera
2022-03-24, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Spänningen mellan Nord Korea och Syd Korea ökar. Syd Korea gör övningar med skarpa vapen nu. Kina har övat anfall mot Taiwan. Kan det var så att Ryssland, Kina och Nord Korea slår till samtidgt med kraftfullare vapen för att störa fokuseringen på endast Ukraina. De har en svag man i Vita Huset där mer problem kan innebära att stora problem för USA.
Nej. Kina köper inte alls Putins upplägg i detta.

Var får du det ifrån? Är du nån sorts knallkork eller???

Inte ens Nordkorea tycker att det här var en bra idé av Putin.

Har du inte alls uppdaterat dig om det aktuella politiska läget?
Citera
2022-03-24, 16:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lursan
nu dör inte folk bara av dessa finns mycket andra farliga grejer i krig ochså

Ok. Så att det skulle dödas en ryss varannan minut är rimligt? Alla dygnets vakna timmar.

Tyvärr.
Citera
2022-03-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vi måste sätta siffrorna i perspektiv till förfluten tid.

Det skulle krävas att man använde vanliga lastbilar och staplade liken på hög i lastbilarna, ett sånt förfarande skulle det sippra ut information om.

16000 lik skulle fylla ungefär fyra fotbollsplaner.

Min killgissning är omkring 4-5000 döda.
Din killgissning spelar ingen roll då du ej är ngn oberoende källa..
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Enligt Azov själva är rysshorden nu ända framme vid ”church of mother of god”
(Kyrkan bredvid det röda tornet)

Det är ju väldigt centralt så med stor sorg så inser jag att sista striden för den staden har börjat

De Ukrainska Spartanerna i Mariupol har för evigt all respekt.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
På något vis känns det som att det här klippet skildrar den ryska federationens framtid i ett nötskal.

Filmat vid en f.d. McDonald's-restaurang som numera går under det ryska substitutvarumärket "Farbror Vanya".

https://twitter.com/antiputler_news/status/1507003157901062154

Förtydligande: klippet är så klart en humorproduktion.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-03-24 kl. 16:12.
Citera
2022-03-24, 16:11
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
De har inte försökt än...

Men ärligt talat så sägs det att Odessa är den staden med starkast försvar förutom Kiev så det blir ingen lätt match om ryssen ens försöker.
Utöver det så har jag hört att det är en av de få städer de vill ha någorlunda intakt, eftersom det finns mycket vacker arkitektur där, till skillnad från många andra ukrainska städer med mestadels sovjetiska miljonprogramshöghus.

https://search.brave.com/images?q=odessa&size=Wallpaper

Odessa, Ukraine 🇺🇦 | 4K Drone Footage
https://www.youtube.com/watch?v=UH6tZwFjEt0

4K Odessa, Ukraine Summer Walk
https://www.youtube.com/watch?v=0P9DkUHM3c0

Cityscape Odessa 4K - Urban Life Documentary Film with Soothing Music
https://www.youtube.com/watch?v=u2Sth4XQ_Ec

(FB) Flytta till Ryssland
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Utan att själv vara slavofil eller rysktalande, skulle jag vilja leda ett tips vidare från nära vänner som är både och.

Odessa är i princip rent rysktalande även om det ligger i Ukraina. Ska vara en mycket fin men framför allt "skön" stad och har garanterat mildare klimat än Moskva/St Peterburg. Jag har inte varit där själv, men mina två slavofila vänner är lyriska över det (och de liknar/känner inte alls varandra).

(FB) Situationen i Ukraina just nu.
Citat:
Odessa kan på sätt och vis vara en av världens coolaste städer och visar mer än någon annan stad i landet att Ukrainas styrka är blandningen av öst och väst (och nord och syd). Men för att Odessa ska kunna blomstra krävs att staden är säker och att invånarna är nöjda, och jag tror de flesta där just nu varken är nöjda med Kiev eller Ryssland eller utvecklingen i öst.

Annars en stad med fantastisk potential, med mycket potentiella investeringar från exempelvis Turkiet och Israel.

(FB) Res Tips Central/Öst Europa
Citat:
Det var flera år sedan jag var i Lviv, så hur stan påverkats av den här konflikten vet jag inte, och på den tiden kunde jag ingen ryska alls mer än da/njet/spasiba.

Odessa ÄR fantastiskt, tänk dig Lissabon utan turister ungefär. Fast med finare byggnader. Lite som att resa bakåt i tiden i positiv mening.
Lviv går på motsvarande sätt att jämföra med t.ex. Prag eller Krakow, alltså lika fint men utan turisthorderna.

Odessa ligger f.ö. mycket närmare EU och känns f.ö. mindre ryskt än...Kiev!

Nästan alla i Odessa pratar enbart ryska, liksom för övrigt de flesta i Kiev. Rätt svårt också att höra skillnad på ryska och ukrainska även med vissa nybörjarkunskaper i ryska, även om jag fått för mig att ryska har en mer utpräglad melodi, mer "sjungande" kanske man kan säga.

Engelskakunskaperna var förvånansvärt utbredda i både Kiev och Odessa, ungefär jämförbara med, eller bättre än, i ryska St Petersburg.
Senast redigerad av NixYO 2022-03-24 kl. 16:15.
Citera
2022-03-24, 16:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Vi säger att jag har fel; Vad vore en rimlig siffra, anser du?

2-3000 döda och 6-9000 skadade. Vilket också är väldigt väldigt högt. Något sa att USA förlorade 2500 soldater i Afghanistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in