2022-03-24, 12:07
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Klokt inlägg om det faktiska förhållandet. 👍
Håller Ukraina ut så eroderar Putins makt inifrån.
Ett skrämmande scenario är att krigspitten Putin vid förlust och i desperation att förlora ansiktet (och livet) tar till kärnvapen mot Kiev.
Vad gör NATO då?
Jag tror inte Ryssland tillåter att Putin avfyrar några kärnvapen.
Han må vara en diktator med mycket makt men han är inte gud.
I det läget tror jag man kommer vägra lyda order och Putin arresteras.
Tror inte Putins inre maktkrets är så lojala mot sin kejsare att dom går med på att förgöra hela jorden för att ett krig i Ukraina har gått åt pipsvängen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Rysk TV.

Har du andra underrättelser?

Men fram med källan då. Det var ju det du påstod att du hade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
När vi slutar stödja erövringar kanske? När vi är emot alla krig och krigshetsare och istället arbetar för fred och diplomati?

Ett alternativ kan vara det vi gör här. Att föra en dialog där vi lär oss av varandra. Ger oss en chans att själva tänka till. Att söka svar på våra frågor så att vi kan få en bättre klarhet om problembilden. Floskler som att utveckla sig själv är att utveckla världen.

Det låter ganska högtravande i dagens läge men visst. Ukraina och väst närmade sig varandra på det sättet ungefär innan Plutte blev avundsjuk och började kräva uppmärksamhet. Det är faktiskt fortfarande så att det är Ryssland som anfallit och som hotar omvärlden med kärnvapen om vi inte gör som de säger.
Citera
2022-03-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Sen full rulle tillbaks mot Moskva: https://www.flightradar24.com/MGABY/2b3f9f16 Jag får inte ihop det riktigt. En privatjet (antar jag) lämnar Ryssland, flyger över Natoterritorium, gör halt i södra Östersjön, snurrar några varv och återvänder till Ryssland.

spaning - det är samma skillnad mellan privatflyg och lyxjakt

Ryska staten gillar cloak and dagger.
Citera
2022-03-24, 12:09
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vad? Är det orimligt att anta att Putin kan förlora 100 000 man?
Vi är nu uppe i 15 000 (lågt räknat) efter bara en månad.
Ja kriget lär vara över innan dess.
Citera
2022-03-24, 12:09
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag tror inte Ryssland tillåter att Putin avfyrar några kärnvapen.
Han må vara en diktator med mycket makt men han är inte gud.
I det läget tror jag man kommer vägra lyda order och Putin arresteras.
Tror inte Putins inre maktkrets är så lojala mot sin kejsare att dom går med på att förgöra hela jorden för att ett krig i Ukraina har gått åt pipsvängen.
Håller med, det är inte så att han har tillgång till en knapp för att avfyra, det handlar om ett helt system, med massor av säkerhetsspärrar mot tokerier.
Citera
2022-03-24, 12:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Klokt inlägg om det faktiska förhållandet. 👍
Håller Ukraina ut så eroderar Putins makt inifrån.
Ett skrämmande scenario är att krigspitten Putin vid förlust och i desperation att förlora ansiktet (och livet) tar till kärnvapen mot Kiev.
Vad gör NATO då?

Definiera kärnvapen.
Menar du taktiska mot Ukraina, så kommer Nato troligtvis svara. Menas strategiska, så är Natos svar definitivt.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland har en mycket större befolkning än Ukraina så det kommer bli ett "Chicken Race" om Ukraina kan hålla tillbaka Ryssland så länge att ekonomin och protesterna i Ryssland tvingar Ryssland att dra sig tillbaka. Ukraina måste hålla ut trots att soldater och civila död och städer förstörs. Ryssland måste hålla ut trots att deras ekonomi förstörs och det blir folkliga protester mot kriget och sänkt levnadsstandard. Vilket sviktar först?

Totalt civilt krig länderna emellan?
Citera
2022-03-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Men fram med källan då. Det var ju det du påstod att du hade.
Var påstod jag det?

Jag ställde en fråga . . . .
Citera
2022-03-24, 12:13
Medlem
Undrar varför Ukraina inte har sprängt Kerchbron. Det borde ha varit ett prioriterat mål.
Citera
2022-03-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Definiera kärnvapen.
Menar du taktiska mot Ukraina, så kommer Nato troligtvis svara. Menas strategiska, så är Natos svar definitivt.

Totalt civilt krig länderna emellan?
Vad är ett "totalt civilt krig"?
Citera
2022-03-24, 12:15
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Varför är Ukrainas president så hypad? Han är ledare och strider för sitt land?
Ingen aning. Det jag själv vänder mig emot är idoliseringen av Zelensky och hyllningarna till Ukraina i dess nuvarande form.

För min del får gärna Zelensky och Putin försvinna. Jävligt synd att ukrainska folket och ett i grunden ganska tufft land som Ukraina, med all dess fighting spirit, ska behöva hamna i skottlinjen när Putin och Nato utkämpar sin matkamp.

Om Putin måste bort först må väl det vara hänt. Sedan har Zelensky ingen anledning längre att drömma om ett ukrainskt Nato-medlemskap. Då kan Ukraina göra sig av med honom också. Han kan bosätta sig någon annanstans.

Kanske att Ukraina måste ombildas igen, i en annan form och skepnad. Vem vet.
Citera
2022-03-24, 12:17
Medlem
lundaelevs avatar
Instämmer helt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in