2022-03-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag tror ingen inbillar sig att civil logistik fungerar alls. Det är trotts allt krig och en generell katastrof för befolkningen. Hur logistiken för armen fungerar är näst intill omöjligt för oss att avgöra. Det hålls ju hemligt.

Vi kan nog inte räkna med särskilt mycket matproduktion from Ukraina. Sedan är gödsel från Ryssland ett potentially problem också. Det kommer antagligen orsaka problem i 3e världen till nästa vår. Det beror ju också på saker som väder och hur skördarna i övriga världen går.

Vi kommer antagligen få någon procent dyrare saker i relation till våra löner. Våra problem är så blygsamma i förhållande att vi bara låter gnälliga om vi klagar.

Ryssland hade antagligen räknat med en promenadseger i stil med när de invaderade Krim. Så ur den synvinkeln så är invasionen en flopp. Alla förlorar på krig.

Nja - att EU inte vågar stänga ned inköpen från Ryssland vad gäller för dem nödvändiga råvaror och tyder faktiskt på att de inte litar på folkopinionen här. I så många år har USA EU sagt att Ryssland kan stänga ned olje och gasexport till EN som påtryckningsmedel. När de nu inte gjort det sätter man igång nedtrappningsplaner själva. Nato litar INTE på folkopinionen alls. Ryssland gör det men visst straffar "landsförrädare" men inte särskilt hårt.

För den som vill höra lite om hur ryssar reagerar på kriget och stridsviljan tror jag de här intervjuerna med västerlandiserade (de flesta) välbeställda unga i Moskva kan vara intressanta:
https://www.bing.com/videos/search?q=eli+from+russia&docid=20695765428074&mid= 8F6E0B7B851CC6156C2D8F6E0B7B851CC6156C2D&view=deta il&FORM=VIRE
Hon hårdsminkade Putin/ryss trollet skulle jag inte vilja käfta mot. :-) Djävligt och beundransvärt välformulerad människa.

Mycket möjligt att de trodde på mer promenadseger men nu förs kriget långsiktigt och strategi att skära av landet mittitu vilket faktiskt sakta men säkert går framåt. Ukrainare i mitten/västra delen av landet kan slå ut massor av ryssar men i öster avgörs kriget. Om försörjning österut inte funkar kan avgöra kriget.

Många av er här ser fram mot detta krigs utveckling och är lika övertygade om slutseger för det "goda" och blinda som en liten pojk som öppnar en amerikansk krigsserietidning. Han är dock klokare än ni för i seriernas värld gör de alltid just det. :-)
Citera
2022-03-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Måste kännas rätt trist att vara rysk oligark och sitta på alla biljoner och inte kunna göra någoting utanför ryssland. Inga shoppingturer i London eller semestrar i medelhavet. Hur länge tar det innan de avsätter Putin.

Jadu,...tills ganska nyligen, levde de i nå'n sorts symbios med Putin.
"Du kliar min rygg, jag kliar din.", typ...
Men redan i somras hände någonting. Tongångarna bland en del av de ryska rikingarna började förändras. Missnöjet med Putin uttrycktes inte öppet, men jag kunde förstå att något var....inte helt harmoniskt, i deras relation med makten i Kreml.

Om de har makten att avsätta Putin, vet jag inte.
Men helt klart kan de begränsa hans manöverutrymme.
Det talades om att "någon borde sätta ett koppel på hunden"-typ...
Jag förstår en del ryska, men är inte helt säker på att man menade detta i relation till just Putin.
...och, ja....jag tjuvlyssnade. Ofint, jag vet!!
Till mitt försvar skall sägas, att jag inte gjorde det medvetet, och de trodde nog att jag satt och lyssnade på musik. Likt amerikaner, kan ryssar vara ganska "bullriga" och gärna litet skrytsamma sinsemellan, så de var inte direkt diskreta.
(Jag har ibland, det något tveksamma "nöjet", att komma i delo med London-ryssarna, för den som undrar.)

Back on topic;

Skriverierna om diverse "false flags" och NATO-beställda dokumentärer, är ju förstås bara snicke-snack som rysstrollen här i tråden tycker om att ta upp, för att rättfärdiga Rysslands övergrepp på Ukraina.
Det verkar inte finnas gränser för deras logiska krumbukter, i sin iver att hävda Rysslands rättigheter i krigföring.
Helt i enlighet med den ryska subversiva doktrinen av desinformation!
Citera
2022-03-24, 12:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Håller med. Inte ETT ENDA liv som spills i detta krig, inte ens de ryska soldaterna, kan skyllas på ukrainarna. Det är ryssarna som valde att invadera och dem har som sagt inte där att göra. De har heller INGET med att göra om ukraina vill gå med i NATO eller EU. De enda ryssar jag tycker synd om
är de som fängslas och straffas för att de protesterar mot Putin och kriget.

Måste kännas rätt trist att vara rysk oligark och sitta på alla biljoner och inte kunna göra någoting utanför ryssland. Inga shoppingturer i London eller semestrar i medelhavet. Hur länge tar det innan de avsätter Putin.

Jag läste att en möjlig krigsorsak skulle kunna ha varit att ukrainska myndigheter börjat få framgång med att stävja korruptionen.

Korruptionen i Ukraina har nog förbindelser in i den ryska kleptokratin och man blev nog orolig, därstädes.
Citera
2022-03-24, 12:05
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag läste att en möjlig krigsorsak skulle kunna ha varit att ukrainska myndigheter börjat få framgång med att stävja korruptionen.

Korruptionen i Ukraina har nog förbindelser in i den ryska kleptokratin och man blev nog orolig, därstädes.

Det är nog en delförklaring och hänger ihop med det övergripande problemet för Ryssland att om Ukraina blir mer demokratiskt så är det ett hot mot den ryska ledningen. De ryska undersåtarna skulle ha svårt att förstå varför just de skulle behöva leva i korrupta skitländer.
Citera
2022-03-24, 12:34
Medlem
Läste nyss att minst ett ryskt skepp ska ha sänkts i hamnen i Berdyansk.
Uppgifter säger att det kan röra sig om en Ukrainsk Tochka-U

Skeppet som sänkts ska enligt uppgift ha varit 113m långa Orsk Projekt1171 Tapir.

Hittar inte länken längre men om det stämmer kommer det nog komma fler rapporter.
Citera
2022-03-24, 12:37
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är nog en delförklaring och hänger ihop med det övergripande problemet för Ryssland att om Ukraina blir mer demokratiskt så är det ett hot mot den ryska ledningen. De ryska undersåtarna skulle ha svårt att förstå varför just de skulle behöva leva i korrupta skitländer.

Plus att högt uppsatta ryska kleptokrater riskerar att åka fast. Då handlar det även om andra ryska brott på ukrainsk mark, bl a: Försvårande av skattekontroll.
Citera
2022-03-24, 12:44
Medlem
jack.danielss avatar
Ju mer man tänker på det: sånt episkt misstag Puttefnasken gjorde när han gick in i Ukraina. Tidigare hade Ryssland ett trist utnötningskrig i Donbass, nu riskerar de att få ett liknande krig i hela Ukraina!

I farans riktning ligger dock att Puttefnasken känner sig så förnedrad, utstött och sanktionerad att det spelar ingen roll vilka jävulskap han ställer till med
Citera
2022-03-24, 13:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Mariopol kommer falla och det kommer sända en chockvåg inom reguljär ukrainsk arme som befinner sig i närheten.

Nej så klart inte, alla är inställda på att den skall falla. Alla, inklusive Putin själv, är förvånade över att de stått emot ryska anfall i en månad. Ryssland sågs som världens näst mäktigaste krigsmakt så att det skall ta en månad att erövra en mindre stad precis intill den ryska gränsen är förvånande t.o.m. för Azov-soldater.

Du har släppt masken och visar ditt rätta jag som diktaturälskande barnamördare nu i alla fall, du var rolig i början när du försökte spela objektiv. Men vi genomskådade dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Uppgifter säger att det kan röra sig om en Ukrainsk Tochka-U. Skeppet som sänkts ska enligt uppgift ha varit 113m långa Orsk Projekt1171 Tapir. Hittar inte länken längre men om det stämmer kommer det nog komma fler rapporter.

Om det är den så har Ryssland ett skepp mindre att invadera Sverige med för det är ett landstigningsskepp; de man har till invasioner från havs.
Citera
2022-03-24, 13:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutik
Vem har sagt att det var casus belli? Det är bara en bild av det som är vardag i Ukraina nu i mars. Efter invasionen. I Lviv där det inte finns nåt krig. O det var ett svar till en person som påstår att allting som sker i Ukraina skall skyllas på Ryssland.

Ja? Ryssland har ingenting att göra med någonting som sker i Ukraina om det inte riktas mot Ryssland. Även om nazister faktiskt gick runt och dödade etniska ryssar skulle Ryssland inte få angripa Ukraina. Fatta.
Citera
2022-03-24, 13:19
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Uppgifter säger att det kan röra sig om en Ukrainsk Tochka-U

Skeppet som sänkts ska enligt uppgift ha varit 113m långa Orsk Projekt1171 Tapir.

Hittar inte länken längre men om det stämmer kommer det nog komma fler rapporter.
Verkar stämma. Underbart.
https://twitter.com/CovertShores/status/1506900560167026690
Citera
2022-03-24, 13:23
Medlem
Helt sjukt vad pisk Ryssland får. Dom skämmer ju för fan ut sig.
Citera
2022-03-24, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
Jadu,...tills ganska nyligen, levde de i nå'n sorts symbios med Putin.
"Du kliar min rygg, jag kliar din.", typ...
Men redan i somras hände någonting. Tongångarna bland en del av de ryska rikingarna började förändras. Missnöjet med Putin uttrycktes inte öppet, men jag kunde förstå att något var....inte helt harmoniskt, i deras relation med makten i Kreml.

Om de har makten att avsätta Putin, vet jag inte.
Men helt klart kan de begränsa hans manöverutrymme.
Det talades om att "någon borde sätta ett koppel på hunden"-typ...
Jag förstår en del ryska, men är inte helt säker på att man menade detta i relation till just Putin.
...och, ja....jag tjuvlyssnade. Ofint, jag vet!!
Till mitt försvar skall sägas, att jag inte gjorde det medvetet, och de trodde nog att jag satt och lyssnade på musik. Likt amerikaner, kan ryssar vara ganska "bullriga" och gärna litet skrytsamma sinsemellan, så de var inte direkt diskreta.
(Jag har ibland, det något tveksamma "nöjet", att komma i delo med London-ryssarna, för den som undrar.)

Back on topic;

Skriverierna om diverse "false flags" och NATO-beställda dokumentärer, är ju förstås bara snicke-snack som rysstrollen här i tråden tycker om att ta upp, för att rättfärdiga Rysslands övergrepp på Ukraina.
Det verkar inte finnas gränser för deras logiska krumbukter, i sin iver att hävda Rysslands rättigheter i krigföring.
Helt i enlighet med den ryska subversiva doktrinen av desinformation!

I och med att du skriver det sista fetade visar du att du är lågbegåvad både vad gäller militärt och politiskt tänkande. I ett krig kan alla och ska alla krigförande parter misstänkas för att komma med desinformation.
Lika lågbegåvad hade du varit om du trott imperialisterna enbart var de som skulle ha behov av att syssla med desinformation. Sådana är det dock inte så gott om varken i Sverige eller på Flashback.
Vad jag allramest blir överraskad hos NatoMÖParna är inte hur hårt de tror på vapen och särskilt USA-tillverkade utan hur lite de grund och botten de förstår om hur krig förs med framgång. USA/Nato har ju "vunnit" ett antal krig de senaste decennierna och lämnat totalt kaos och splittring i de anfallna länderna kan vara en orsak till deras dumhet.

Ingen vettig människa kan ju tycka att USA/Nato lämnat seger efter sig i Afghanistan, Libyen eller Irak. Militär armeseger ja - men en seger man sedan inte kunnat befästa. I Afganistan återinträdde de forna makthavarna nästan direkt när Nato lämnat.

Att Ryssland nu är på väg att inta halva Ukraina tycks inte bekymra Nato-MÖPar så länge de får titta på videos med uppbrända ryska stridsvagnsbesättningar eller ryska piloter som faller mot döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in