2022-03-24, 05:52
Medlem
Porrstjarnas avatar
Snygg tatuering, en man i kjol och vingar. Dragqueen eller Jesus ?
Du är så arg bakom tangentbordet att din Google-translate inte lyckas översätta rätt ens.

Du undrar på vilket sätt Rysslands "operation" floppat?
Om du inte är helt knarkskadad, eller sitter i Moskva och blir matad med motsatsen till MSM dvs. konstruerad statskontrollerad sagofabrik, är svaret kort och enkelt;

Alla!
Citera
2022-03-24, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Japp. MANPADS, pansarvärnsvapen, minor, drönare och dylikt är system som Ukraina kan ha nytta av, eftersom det kan sättas in tillräckligt snabbt.

Och rysk luftvärn har som bekant visat sig vara lika hopplöst impotent, som all annan rysk skrot. Särskilt mot västs kryssningsrobotar har ryskt luftvärn visat sig vara värdelöst.

Så västs svar på Kinzhal är konventionella kryssningsrobotar, Högre prestanda relativt vikten (räckvidd, vapenlast och precision) och lägre pris än Kinzhal d.v.s. man kan leverera många fler vapen än med ALBM, samtidigt som sannolikheten att ryskt luftvärn ska skjuta ner en enskild kryssningsrobot är ungefär 0%.

Jag tror inte ryskt luftvärn är så dåligt. Säkerligen inte lika bra som motsvarande västliga system men inte skrot. Mycket tror jag det beror på att de inte kan använda utrustningen korrekt. Ukraina har ju trots allt nästintill exakt samma system och för dem verkar det fungera.

Ex i Syrien så har inte systemen placerats ut på ett sätt som gör att de kunde användas effektivt. Radarstationer stod på ett sådant sätt att de hade stora blinda fläckar. Själva avfyringsramperna stod så att robotarna inte kunde avfyras optimalt kontra hotet.

Personalen verkar inte vara varken motiverad eller kompetent. Mycket tror jag beror på det ryska systemet med sin kultur att behandla folk illa, inte lita på personalen och inte vilja hjälpa till eller ens försöka då egna initiativ straffas hårt. Att vara duktig är inte en framgångsfaktor i Ryssland.

Ryssar kan helt enkelt inte föra krig. De kommer aldrig heller lära sig det eftersom hela deras kultur är uppbyggd på allt som INTE är önskvärt i soldater.
Citera
2022-03-24, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Jag tror inte ryskt luftvärn är så dåligt. Säkerligen inte lika bra som motsvarande västliga system men inte skrot. Mycket tror jag det beror på att de inte kan använda utrustningen korrekt. Ukraina har ju trots allt nästintill exakt samma system och för dem verkar det fungera.

Ex i Syrien så har inte systemen placerats ut på ett sätt som gör att de kunde användas effektivt. Radarstationer stod på ett sådant sätt att de hade stora blinda fläckar. Själva avfyringsramperna stod så att robotarna inte kunde avfyras optimalt kontra hotet.

Personalen verkar inte vara varken motiverad eller kompetent. Mycket tror jag beror på det ryska systemet med sin kultur att behandla folk illa, inte lita på personalen och inte vilja hjälpa till eller ens försöka då egna initiativ straffas hårt. Att vara duktig är inte en framgångsfaktor i Ryssland.

Ryssar kan helt enkelt inte föra krig. De kommer aldrig heller lära sig det eftersom hela deras kultur är uppbyggd på allt som INTE är önskvärt i soldater.

Varför ska de inte kunna använda sina system rätt? Jag skulle hävda att dom kan det men att det dom har inte riktigt håller det man påstår.
Citera
2022-03-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Kort sagt så är den ryska armén inte, till skillnad från sina västerländska motsvarigheter, bl a inte genuscertifierad. Den har alltså ingen värdegrund, vilket inte minst visas genom att man nu använder termobariska bomber mot civila områden.

Ja "Genus-certifikat" är verkligen USA och Natos hemliga vapen som gjorde att ryssarna dör som flugor. Sönderknullade av befälen redan innan kriget och sedan gå ut i strid utan genuscertifikat.

Eireye och andra stackars MÖPar här inne visar verkligen vari deras militära intresse grundar sig på när de betraktar detta krigs eventuella utgång: Så många dödade Fi som möjligt och helst på ett så förnedrande sätt dessutom. Ta och behärska mark är oväsentligheter.

Att snabbt dra sig tillbaka från den tidigare fronten vid stora krigsutbrottet in i en tätt befolkad stad som Azov-och andra reguljära ukrainska förband gjort vid Mariopol betraktar de som hjältedåd och tycker de nu är heroiska när de drar så många civila som möjligt med i döden. Mördare och krigsförbrytare kallar jag i stället dem. Mariopol kommer falla och det kommer sända en chockvåg inom reguljär ukrainsk arme som befinner sig i närheten.

Ja ja ni får nog avvakta några månader till innan ni utropar Ukraina som en flopp för Ryssland. Mitt råd.
Citera
2022-03-24, 09:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Men RBS70-systemet inkluderar PS70, och den kolossen är inte lika simpel att exportera.
Fast det kanske går få eldradar-input från annat håll?

Gjorde lumpen i en PS90, så jag borde ha bättre koll. Skyller på att det var nästan 30 år sen.
Inkluderade…
Jag har för mig att systemets måldatamottagare uppdaterades runt 2000 så att andra radarmaskiner kan användas. Sedan kan man givetvis prata i radio så det vore inte omöjligt överföra måldata så.
Citera
2022-03-24, 09:39
Medlem
Man hoppas i väst på att Ukraina ska vinna kriget.

Men hur skulle det gå till? Putin bara ger sig liksom och erkänner sig som förlorare och inget mer med det? Knappast. Känns farligt med Ukrainsk "seger"
Citera
2022-03-24, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Varför ska de inte kunna använda sina system rätt? Jag skulle hävda att dom kan det men att det dom har inte riktigt håller det man påstår.

Definitivt har de "snackat upp" sina system. Systemen är definitivt inte så bra som rysk propaganda påstår. Ryssen är otroligt duktig på att bladdra hur bra deras system är men, ja, när det gäller så är systemen sämre. Men, det är ändå inte dåliga system. De används ju av ukrainarna och för dom så fungerar systemen ganska bra. I alla fall tillräckligt bra för att skrämma och hålla bort ryssen genom att faktiskt skjuta ned flygplan.

Men sen vidhåller jag att ryska soldater är dåliga på sina uppgifter. Soldaterna är generellt dåligt utbildade och har en låg kunskapsnivå. I den mån de har en bra kunskapsnivå så hämmas det av att man inte får visa det eller ta initiativ. I ryska armen så GÖR MAN SOM BLIR MAN TILLSAGD!. Allt annat är fel. Du påtalar inte om någon kollega eller, gud förbjude, ditt befäl gör fel. Du är tyst och gör som du är beordrad. Du kommer inte med förslag på förbättringar eller ger förslag på andra lösningar än den du blivit beordrad att genomföra.

Första gången jag hade med rysk trupp att göra var 1996, då var det så. Andra gången i början av 2000 talet var det så. Senast var 2019 då var det så.

Du är tyst och lyder ditt befäl och gör EXAKT det du blivit beordrad att göra, inte mer inte mindre. Du försöker inte något annat. Du vill inte "synas" egentligen. Högre befäl har rätt och du gör som de säger. Gör du något annat än det du blivit beordrad att göra är du illojal och i ryska armen vill du INTE bli stämplad som illojal mot de som är högre i rang än dig.
Citera
2022-03-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Trodde Ukraina fick 3800 ton diesel från Belgien? Ukraina har ingen brist på drivmedel.

Du Nato-vänliga civila bönder i östra ukraina rapporterar en otrolig brist på drivmedel och att de inte ens kan få ihop tillräckligt med bensin för att fly. Det är sådant som rapporteras i vår lokaltidning här på Gotland av folk på ön som har släktingar i Ukraina.

Ja Ukraina får pansarskott och 3800 ton diesel tillgränsen men lyckas man transportera det? Hur pass bra fungerar försörjningslinjerna över Dnepr förbi den ryska gripklon? Sådant har även "genuscertifierade" som du säger att tänka på. Jag skulle tro inte helt bra.

Det är vårsådd nu av en massa grödor som sedan i hög grad skall exporteras, till och med för att användas som drivmedel i Sverige men som sagt har betydelse för livsmedelsförsörning i Afrika.

Ni MÖP-nördar som nu visar ert rätta ansikte tror inte detta krig kommer få effekter för er och helt andra och fullständigt oskyldiga utan vill som det verkar få njuta av sönderbrända lik kring utslagna stridsvagnar.

Försörjning med drivmedel är a och o i ett modernt krig. Det tycks som Ukraina i östra delarna har problem med det. Det är verkligen något för för er "flopp"-drömmare att fundera på.
Citera
2022-03-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Mördare och krigsförbrytare kallar jag i stället dem.

De enda mördarna och krigsförbrytarna på slagfältet i Ukraina är,.....Rysslands krigsmakt.
Ryssland har INGENTING i Ukraina att göra. Om Ryssland inte hade attackerat Ukraina, hade ingen behövt dö.
Men, nu valde Ryssland att oprovocerat attackera ett fritt land, och då blir följderna död och förstörelse.
Det är Rysslands fel. Ingen annans.

Förstå detta nu, lille Ivan!

Citat:
Ja ja ni får nog avvakta några månader till innan ni utropar Ukraina som en flopp för Ryssland. Mitt råd.

Där har du faktiskt rätt, om man skall se saken i ett längre perspektiv.

Men, i ett kort perspektiv, är invasionen en flopp.
Putin trodde att han skulle kunna valsa i i Ukraina, och allt skulle vara över på några dagar.
Nu,...en månad senare, är striderna fortfarande igång, och motståndet ökar till och med i intensitet.
Citera
2022-03-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider
De enda mördarna och krigsförbrytarna på slagfältet i Ukraina är,.....Rysslands krigsmakt.
Ryssland har INGENTING i Ukraina att göra. Om Ryssland inte hade attackerat Ukraina, hade ingen behövt dö.
Men, nu valde Ryssland att oprovocerat attackera ett fritt land, och då blir följderna död och förstörelse.

Där har du faktiskt rätt, om man skall se saken i ett längre perspektiv.

Men, i ett kort perspektiv, är invasionen en flopp.
Putin trodde att han skulle kunna valsa i i Ukraina, och allt skulle vara över på några dagar.
Nu,...en månad senare, är striderna fortfarande igång, och motståndet ökar till och med i intensitet.

Ukrainas förband som låg vid fronten mot Donbass ett par mil från Mariopol vid nya krigets utbrott drog sig snabbt tillbaka till staden och förskansade sig där. Vilka som nu stängt inne civilbefolkningen i staden står nu uppgift mot uppgift men det är den Ukrainska sidan som har militära skäl för att ha den kvar. Mariopol var ett stort tillhåll för oppositionella vid kuppen 2014 och befolkningen då inte postiv till kuppmakarna - det är ytterligare ett skäl till att de nu används som mänskliga sköldar. ALLT talar för att den ryska verisionen av vad som nu händer i Mariopol är den riktiga.

Btw I dag meddelar filmteamtet som gjort propagandafilmer åt Nato i Mariopol att man lämnat staden iklädda läkar och sjukvårdarkläder. De tog med sig rekvisitan... :-)
Citera
2022-03-24, 10:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Du Nato-vänliga civila bönder i östra ukraina rapporterar en otrolig brist på drivmedel och att de inte ens kan få ihop tillräckligt med bensin för att fly. Det är sådant som rapporteras i vår lokaltidning här på Gotland av folk på ön som har släktingar i Ukraina.

Ja Ukraina får pansarskott och 3800 ton diesel tillgränsen men lyckas man transportera det? Hur pass bra fungerar försörjningslinjerna över Dnepr förbi den ryska gripklon? Sådant har även "genuscertifierade" som du säger att tänka på. Jag skulle tro inte helt bra.

Det är vårsådd nu av en massa grödor som sedan i hög grad skall exporteras, till och med för att användas som drivmedel i Sverige men som sagt har betydelse för livsmedelsförsörning i Afrika.

Ni MÖP-nördar som nu visar ert rätta ansikte tror inte detta krig kommer få effekter för er och helt andra och fullständigt oskyldiga utan vill som det verkar få njuta av sönderbrända lik kring utslagna stridsvagnar.

Försörjning med drivmedel är a och o i ett modernt krig. Det tycks som Ukraina i östra delarna har problem med det. Det är verkligen något för för er "flopp"-drömmare att fundera på.
Jag tror ingen inbillar sig att civil logistik fungerar alls. Det är trotts allt krig och en generell katastrof för befolkningen. Hur logistiken för armen fungerar är näst intill omöjligt för oss att avgöra. Det hålls ju hemligt.

Vi kan nog inte räkna med särskilt mycket matproduktion from Ukraina. Sedan är gödsel från Ryssland ett potentially problem också. Det kommer antagligen orsaka problem i 3e världen till nästa vår. Det beror ju också på saker som väder och hur skördarna i övriga världen går.

Vi kommer antagligen få någon procent dyrare saker i relation till våra löner. Våra problem är så blygsamma i förhållande att vi bara låter gnälliga om vi klagar.

Ryssland hade antagligen räknat med en promenadseger i stil med när de invaderade Krim. Så ur den synvinkeln så är invasionen en flopp. Alla förlorar på krig.
Citera
2022-03-24, 10:55
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beechrider

Håller med. Inte ETT ENDA liv som spills i detta krig, inte ens de ryska soldaterna, kan skyllas på ukrainarna. Det är ryssarna som valde att invadera och dem har som sagt inte där att göra. De har heller INGET med att göra om ukraina vill gå med i NATO eller EU. De enda ryssar jag tycker synd om
är de som fängslas och straffas för att de protesterar mot Putin och kriget.

Måste kännas rätt trist att vara rysk oligark och sitta på alla biljoner och inte kunna göra någoting utanför ryssland. Inga shoppingturer i London eller semestrar i medelhavet. Hur länge tar det innan de avsätter Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in