2022-03-24, 08:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Jag tror Fabian är böök...

Inte omöjligt, bilderna där han står och spänner sig var faktiskt gangska böökika...
Citera
2022-03-24, 08:11
Medlem
Jag hade ett samarbete med BO SB för ungefär 10 år sedan (hon jobbade på Petri då, och jag jobbade i en extern verksamhet) och har träffat henne ett par gångar sen dess. Hon var oerhörd trevlig och skicklig. Mycket omtyckt av sina elever, hon var en sån lärare som verkligen hade elevernas respekt. Hon valde läraryrket med hjärtat, skolade om sig och gick ned i lön när hon bytte från bra tjänst på reklambyrå. En förebild för andra lärare, absolut inte alla som är lika dedikerade som hon. Så tragisk att hon och hennes kollega fick detta öde.

Sen vet jag att elevhälsan på Malmö Latin tyvärr är under all kritik. Ett par kuratorer som dessutom också jobbar på andra skolar (troligen för att skolorna hela tiden måste spara), så de är nästan aldrig där och är stressade när de faktisk är där. Samma med skolsyster, endast tillgänglig några få timmar i veckan på utvalda dagar. Samtidigt är både BUP och vuxenpsyk i Malmö och resten av Skåne totalt i spillror. Det är helt vanligt att människor - även barn/ungdomar - med ”onnt i livet” får vänta 3 år i kö på utredning/behandling. Är man, som GM verkar vara, tyst av sig och ”skötsam” då är nog det lätt för systemet att skjuta upp problemet och ta hand om folk med mer synliga problem. Så en stor del av problemet här måste nog hittas i en underprioriterad elevhälsa med alldeles för få ressurser och en psykiatri med samma problem. Ingenstans att få hjälp när alarmklockarna går. Tänk om folk med ex brutna armar fick vänta så länge på behandling.

Sen skriver folk här att det är dåligt att skolan inte tog kontakt till GMs pappa. Det vet vi ju inte om de gjorde. Det är ganska mycket kontakt mellan skola/förälder tills ungdomarna fyller 18. Det är t ex förälder som ska anmäla när eleven är sjuk. På slaget midnatt när den unga fyllar 18 får man som förälder ett sms att nu har man inte tillgång till sitt barns skolkonto osv längre. Så ska det naturligvis vara. Är man 18 är man ju juridisk sett vuxen. Så det är endast om den unge på 18+ ger tillåtelse at föräldra involveras därefter.

Inget tyder på att skolan inte försökte ”göra nåt” inom ramen av vad en skola KAN göra. Men skolan är en undervisningsinstitution och inte en behandlingsinstitution.
Citera
2022-03-24, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ja, men det borde jag helt ärligt inte behöva göra.

Helt ärligt behöver du förklara . jag är kvinna och har döttrar , alltså ingen son att jämföra med .
Jag vill gärna veta vad det är som påverkar en ung man för att begå ett sådant hemskt dåd , det är ju inget främmande eftersom det är tredje gången i Skåne , under ett halvår, och det lär ske fler gånger.
Citera
2022-03-24, 08:19
Avslutad
Han mördade alltså 2 st äldre kvinnor medelst yxa. Precis som Raskolnikov i Brott och Straff. Har han inspirerats av boken?
Citera
2022-03-24, 08:22
Medlem
rex144s avatar
Han kommer inte dömas som 100% vuxen även om han fyllt 18 år ,medicinsk blir man vuxen först vid 25 år, då slutar kroppen växa helt och man blir även mentalt mogen.
Rätten kommer ta hänsyn till hans låga ålder ,det kommer även påverka hans möjligheter att få förkortat straff.
Om 8-10 år kommer han vara en helt annan person. Jag tippar på att han kommer maximalt avtjäna 10 år.
Citera
2022-03-24, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mounteggo
Jag hade ett samarbete med BO SB för ungefär 10 år sedan (hon jobbade på Petri då, och jag jobbade i en extern verksamhet) och har träffat henne ett par gångar sen dess. Hon var oerhörd trevlig och skicklig. Mycket omtyckt av sina elever, hon var en sån lärare som verkligen hade elevernas respekt. Hon valde läraryrket med hjärtat, skolade om sig och gick ned i lön när hon bytte från bra tjänst på reklambyrå. En förebild för andra lärare, absolut inte alla som är lika dedikerade som hon. Så tragisk att hon och hennes kollega fick detta öde.

Sen vet jag att elevhälsan på Malmö Latin tyvärr är under all kritik. Ett par kuratorer som dessutom också jobbar på andra skolar (troligen för att skolorna hela tiden måste spara), så de är nästan aldrig där och är stressade när de faktisk är där. Samma med skolsyster, endast tillgänglig några få timmar i veckan på utvalda dagar. Samtidigt är både BUP och vuxenpsyk i Malmö och resten av Skåne totalt i spillror. Det är helt vanligt att människor - även barn/ungdomar - med ”onnt i livet” får vänta 3 år i kö på utredning/behandling. Är man, som GM verkar vara, tyst av sig och ”skötsam” då är nog det lätt för systemet att skjuta upp problemet och ta hand om folk med mer synliga problem. Så en stor del av problemet här måste nog hittas i en underprioriterad elevhälsa med alldeles för få ressurser och en psykiatri med samma problem. Ingenstans att få hjälp när alarmklockarna går. Tänk om folk med ex brutna armar fick vänta så länge på behandling.

Sen skriver folk här att det är dåligt att skolan inte tog kontakt till GMs pappa. Det vet vi ju inte om de gjorde. Det är ganska mycket kontakt mellan skola/förälder tills ungdomarna fyller 18. Det är t ex förälder som ska anmäla när eleven är sjuk. På slaget midnatt när den unga fyllar 18 får man som förälder ett sms att nu har man inte tillgång till sitt barns skolkonto osv längre. Så ska det naturligvis vara. Är man 18 är man ju juridisk sett vuxen. Så det är endast om den unge på 18+ ger tillåtelse at föräldra involveras därefter.

Inget tyder på att skolan inte försökte ”göra nåt” inom ramen av vad en skola KAN göra. Men skolan är en undervisningsinstitution och inte en behandlingsinstitution.

Detta tycks undgå många i tråden. Sen kan man undra vad fan som är fel på dagens ungdomar, varför är de så många psykfall bland dem?
Citera
2022-03-24, 08:24
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Han mördade alltså 2 st äldre kvinnor medelst yxa. Precis som Raskolnikov i Brott och Straff. Har han inspirerats av boken?

Precis... kanske borde man inte låta gymnasister läsa sådan våldsam litteratur, många som är 16-17-18 kan bli påverkade av sådana skildringar som romantiserar mord.
Citera
2022-03-24, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justtalktrue
Helt ärligt behöver du förklara . jag är kvinna och har döttrar , alltså ingen son att jämföra med .
Jag vill gärna veta vad det är som påverkar en ung man för att begå ett sådant hemskt dåd , det är ju inget främmande eftersom det är tredje gången i Skåne , under ett halvår, och det lär ske fler gånger.

Flickor får mer kärlek o uppmärksamhet än pojkar stor skillnad på att vara pojke o flicka har sina för o nackdelar kortfattat
Citera
2022-03-24, 08:29
Medlem
rex144s avatar
I skolattacker dödas oftast kvinnor, tjejer och mindre barn, de ger sig sällan på nån i deras storlek och större, bara ifall en manlig lärare försöker avstyra våldet som även han skadas/mister livet men annars verkar de välja offer som inte kommer bjuda på särskilt motstånd.
Citera
2022-03-24, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Det är varken politiskt eller rasmotiverat. Killen har nån form av personlighetsstörning och trauma i bakgrunden. Att det fortfarande härjar miffon i tråden efter 4k inlägg som fortfarande vill få det till att det är invandrarna eller vänster/högerns fel är skrämmande.

Det är egentligen ganska enkelt. Ni vet dom barnen som gick i speciella grupper när ni var små, dom barnen som fick ett ihopslängt smeknamn som kallades ADHD. Finns det ens någon som har ADHD eller är det bara ett samlingsnamn för olika typer diagnoser? Nog vet jag inte om Fabian går under den kategorin men jag får kraftiga "adhd" vibbar från honom. Nån form av diagnos i kombination med hat, aggressivitet, träning, kampsport. Grabbens morsa går bort och vem vet hur relationen med far och son egentligen är? Att hans farsa är lärare är ju bara så jäkla bisarrt. Fabian verkar ju ha vart ett problembarn i skolan som dessutom inte hade många vänner. (Farsan kan inte varit så glad i det?) Bara att uppehålla en sån "badass" image som Fabian så hårt försöker med utan att ha vänner och bekräftelse känns ju tufft, speciellt som estet också.

Allt detta i kombination med hat och självdestruktivitet gjorde att han tillslut flippade. Att han även hade betett sig aggressivt på tidigare event året innan är också en faktor. Ett hat på mycket personligt plan kring dessa två lärare (eller åtminstone en utav dom) lär ha grott genom åren.

Det finns inga ursäkter för vad stollen har gjort men han lär definitivt ångra det livet ut. Att han skulle va psykopat går inte in i bilden då han kände medlidande direkt efter bubblan i hans skalle poppat. En psykopat hade sannerligen inte ringt och anmält sig själv. Hursom mycket tragiskt, vila i frid. Tankar går till deras nära och kära.

Ojoj, ta du och läs på lite mer om ADHD innan du yttrar dig tycker då jag!
Citera
2022-03-24, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Precis... kanske borde man inte låta gymnasister läsa sådan våldsam litteratur, många som är 16-17-18 kan bli påverkade av sådana skildringar som romantiserar mord.

Skolan kan inget förhindra och det är inte deras ansvar . dessa killar sitter på nätet och blir rubbade av allt hat .
" På den digitala anslagstavlan Pinterest har 18-åringen delat rasnationalistiska och antimuslimska konspirationsteorier. Det ena inlägget är en engelsk fake news-artikel om att etniska svenskar riskerar bli en minoritet i Sverige. Artikeln bygger på ett tidigare uttalande från Sverigedemokraternas Richard Jomshof. Det andra inlägget är en bild på en karta över ett framtida Europa där Ryssland saknar gräns med Ukraina och Västeuropa målas ut som muslimskt. " / Aktuelltfokus
Citera
2022-03-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator
Detta tycks undgå många i tråden. Sen kan man undra vad fan som är fel på dagens ungdomar, varför är de så många psykfall bland dem?
Internet?

Edit: Såg att justtalktrue ovanför mig var inne på samma spår.
Senast redigerad av Carinah78 2022-03-24 kl. 08:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in