2022-03-24, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Inte alls. Finnarna tvingades till slut söka fred, men de behöll Finlands oberoende. Sovjet uppnådde inte sina mål med angreppet och ska därför betraktas som förlorare. För att inte tala om förlusterna. 22 000 finnar stupade mot 126 000 ryssar.
Precis som med ryssarnas alla krig, de tvingas alltid offra minst 3 gånger så mycket manskap på grund av sin oduglighet, men kommer oftast undan med det då motståndarsidan har mindre befolkning.
Citera
2022-03-24, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vann och vann, en pyrrhusseger. Ryssland ville ha en marionettregering installerad men det misslyckades.

Du kan läsa om terijokiregeringen här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Democratic_Republic

På ett sätt var det en Pyrrhus-seger om du utgår från Stalins maximalistiska mål. Men tittar man på vad Stalin fick så kan han inte ha varit fullt missnöjd.
Citera
2022-03-24, 07:29
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag håller det för uteslutet att Ukraina kan anta en fred där man går med på att erkänna Krim eller de s.k. utbrytarrepublikerna som självständiga eller som del av Ryssland. Det ryska kriget har helt enkelt gått för dåligt för det. Möjligen kan ett eldupphör innebära att Ryssland drar sig tillbaka från Ukraina utom Krim och militärt ockuperar de delar av utbrytarrepublikerna man kontrollerade före den 24 februari. Detta skulle dock innebära att sanktionerna ligger kvar.

En fred kommer nog kräva att man inte är så svart-vit. Särställning för Donetsk och Luhansk inom en ukrainsk federation känns väl inte som alldeles osannolikt, möjligen något liknande för Krim. Garantier för ryskt språk och kultur i dessa regioner. Kanske återuppväckande av en rysk långtidshyra av hamnen i Sevastopol. Jag tror dock att sådana överenskommelser förutsätter att Putinregimen är avsatt och jag tror även att slopade sanktioner från väst förutsätter att Putinregimen är avsatt. Ingen kommer att lita på ett avtal eller en överenskommelse där Putin är motpart. Jag ser inte att det där går att uppnå på kort eller medellång sikt.

Det mest sannolika ser för mig alltså ut att vara ett långvarigt eldupphör där Ryssland ockuperar Krim, Donbass och Luhansk, sanktionerna mot Ryssland ligger kvar och vi får ett nytt kallt krig mellan väst och Ryssland, en konflikt Ryssland aldrig kan vinna. På längre sikt vete fanken vad som händer, men så tror jag det blir på medellång sikt.

Tack. Välskrivet och vältänkt. Jag tror ju också det skulle underlätta om Putin "fick" något som kan säljas in som en seger till hemmaopinionen som att Zelensky avgår. Men det är en kosmetisk seger för Putin mest. Det viktiga för Ukraina är landets oberoende och territorium. Där kan Ukraina bli en vinnare - i vart fall på sikt.
Citera
2022-03-24, 07:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Nato och Pentagon har börjat tveka på sina egna låga estimat. Nu har man höjt dödstalen för ryssarna och talar om "upp till 15000".

https://abcnews.go.com/International/wireStory/ukraine-russia-seized-relief-workers-mariupol-convoy-83613427
Citera
2022-03-24, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jag håller det för uteslutet att Ukraina kan anta en fred där man går med på att erkänna Krim eller de s.k. utbrytarrepublikerna som självständiga eller som del av Ryssland. Det ryska kriget har helt enkelt gått för dåligt för det. Möjligen kan ett eldupphör innebära att Ryssland drar sig tillbaka från Ukraina utom Krim och militärt ockuperar de delar av utbrytarrepublikerna man kontrollerade före den 24 februari. Detta skulle dock innebära att sanktionerna ligger kvar.

En fred kommer nog kräva att man inte är så svart-vit. Särställning för Donetsk och Luhansk inom en ukrainsk federation känns väl inte som alldeles osannolikt, möjligen något liknande för Krim. Garantier för ryskt språk och kultur i dessa regioner. Kanske återuppväckande av en rysk långtidshyra av hamnen i Sevastopol. Jag tror dock att sådana överenskommelser förutsätter att Putinregimen är avsatt och jag tror även att slopade sanktioner från väst förutsätter att Putinregimen är avsatt. Ingen kommer att lita på ett avtal eller en överenskommelse där Putin är motpart. Jag ser inte att det där går att uppnå på kort eller medellång sikt.

Det mest sannolika ser för mig alltså ut att vara ett långvarigt eldupphör där Ryssland ockuperar Krim, Donbass och Luhansk, sanktionerna mot Ryssland ligger kvar och vi får ett nytt kallt krig mellan väst och Ryssland, en konflikt Ryssland aldrig kan vinna. På längre sikt vete fanken vad som händer, men så tror jag det blir på medellång sikt.

Jag kan se En lösning där Ryssland hyr Krim på 100år precis som delar av Hongkong och engelsmännen.

Det som talar mot ett långvarigt eldupphör är att väst (Tyskland mfl) vill se fred. Tyskarna kanske kan muta Ukraina med EU-kortet. EU vill se en snabb fred. EU är en ekonomisk stormakt och även om man kan vinna ett ekonomiskt krig med Ryssland så kostar det på.
Citera
2022-03-24, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om Krim hotas finns det en stor risk att Ryssland kommer använda WMDs. Putin vill ju gärna ha mer en sitt minimalistiska mål. Men Krim är den absoluta gränsen.

Får han Krim, har han offrat allt, precis allt.
Han kan vänta sig en episk skitstorm i Ryssland.
De folkliga reaktionerna i Ryssland, har vi inte sett än.
När ryssarna förstår den fulla vidden av vad Putin gjort mot sina soldater, vad händer då?
När ryssarna slagits om basvaror i ett år, vad händer då?
Spännande......
Putins jacka kostar 10 000 dollar och vanliga ryssar slåss om sockerpaket... Detta håller inte.
Citera
2022-03-24, 07:34
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite skillnad i eldkraft jmf USA, Storbritannien, Frankrike mfl och Ukraina.

Visst är det så. Menar bara att vissa pro-ryska skribenters påståenden att de siffror som nämnts för ryska förluster så här långt är helt orimliga och som gör historiska jämförelser är lite för selektiva med de jämförelserna.
Citera
2022-03-24, 07:34
Medlem
Huvudstaden och metropolen Kiev verkar inte ryssen rå på då man nu fått backat flera mil. På alltför många fronter går det ju så där för ryssarna. Visserligen fortsätter ryssarna terrorbombningarna mot civila och dom verkar också hålla stånd i dom östa delarna av Ukraina. Men om Ukraina kan matta ut ryssen och t.om gå på offensiv på flera avsnitt och därmed sätta press på ryssarna så kan det ju till slut få Ryssland till förhandlingsbordet.
Fan vad ukrainarna kämpar bra trots förstörelsen och det mänskliga lidandet ryssarna ställer till med i landet. Men tron på en framtid fri från ryskt unket inflytande ger tydligen ukrainarna oanade krafter till att bita ihop härda ut.
Hatet mot ryssen skall inte underskattas.
Citera
2022-03-24, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det e möjligt att motdraget med rubeln inte kommer fungera. Drabbas ekonomin tillräckligt mycket blir det nog ett maktskifte men finner Ryssland en väg förbi sanktionerna så tror jag inte att kriget leder till att Putin avsätts.

Det är inte troligt att de lyckas komma runt effekten av sanktionerna.
De är nästan lika hårda som sanktionerna mot Iran. Till skillnad från sanktionerna mot Iran är det dessutom en I det närmaste total uppslutning bakom sanktionerna i resten av världen.
Levnadsstandarden kommer sjunka radikalt i Ryssland. Det kommer bli hög arbetslöshet samtidigt som priserna går upp.
Det är redan varubrist.
Citera
2022-03-24, 07:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveLakes
Precis som med ryssarnas alla krig, de tvingas alltid offra minst 3 gånger så mycket manskap på grund av sin oduglighet, men kommer oftast undan med det då motståndarsidan har mindre befolkning.
Men mot Ukraina får dom problem, det är ett stort land som kan mobilisera mycket manskap. Om inte Vitryssland tvingas med på ryssarnas sida så kommer Ryssland knappast att vinna det här på sikt ens. Har hört att flera vitryska generaler vägrar att gå in i Ukraina och en hel del av de trupper som man haft vid ukrainska gränsen har skickats hem till sina garnisoner. Tvärtemot Lukachenkos order.
Citera
2022-03-24, 07:40
Medlem
Citat:
Om Krim hotas finns det en stor risk att Ryssland kommer använda WMDs. Putin vill ju gärna ha mer en sitt minimalistiska mål. Men Krim är den absoluta gränsen.
Ja den risken finns. Jag tror personligen det är omöjligt att förhandla med Ryssland så länge Putin sitter vid makten. Han är helt körd i internationella sammanhang.
Så länge han sitter vid makten kan det endast bli eld upphör i något läge. Det är ju ibland så den här typen av konflikter slutar.
Båda sidor är trötta på att kriga men kan inte komma överens om var gränsen skall gå.
Citera
2022-03-24, 07:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Du förstår inte. Stalin hade precis som Putin Maximalistiska mål och minimalistiska mål. Stalin misslyckades med maximalistiska målet. Men lyckades med de minimalistiska målet. Dvs Bl.a skydda Leningrad och bas i Hangö för skydda finska viken. Förlusterna var mindre viktigt för Ryssarna. Dessutom lärde sig ryssarna nyttiga saker av kriget medan fienden Tyskland lärde sig fel saker.

Det är samma sak här. Putins maximalistiska mål var Regime Change och senare en Union eller ta över Ukraina politiskt. Det absolut minimalistiska mål Putin har enligt mig är att få Krim erkänt som ryskt av Ukraina, inte gå med i NATO och som bonus krossa Azov. Det sista bara för att visa upp för folket att vi kom för att slå ut nazisterna och det gjorde vi. Det första har misslyckats nu är bara frågan för Putin var på listan hamnar vi från max till min.

Givetvis kan han misslyckas. Krig är komplicerat. Och hans mål kräver att Väst och Ukraina köper det till slut.

Förvisso sant, men sen höll Stalin på att förlora allt han vann då finnarna gick i krig med Nazityskland. Nu förlorade förvisso Hitler kriget, men jag tror att vi kan då se en återupprepning även här. Även om Putin skulle uppnå minimimålen rent territoriellt, så lär inte konflikten med väst vara över. För att normalisera relationen med Europa och inte förbli isolerade i åratal så lär Ryssland tvingas lämna tillbaks det de tagit inklusive Krim. Ryssland kan liksom inte vinna vare sig militärt, strategiskt, politiskt eller ekonomiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in