2022-03-24, 07:10
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ryssarna vann faktiskt vinterkriget till slut.

Inte alls. Finnarna tvingades till slut söka fred, men de behöll Finlands oberoende. Sovjet uppnådde inte sina mål med angreppet och ska därför betraktas som förlorare. För att inte tala om förlusterna. 22 000 finnar stupade mot 126 000 ryssar.
Citera
2022-03-24, 07:10
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leeson-
Är du på riktigt? Sverige spela en roll i denna förhandling? Lol
Du har alldeles för hög tro på Sverige och dess regering.
Sverige har i närmst kollapsat de senaste 10 åren pga av folkets självskadebeteende och nu tror du bara att vi skulle kunna glida in och prata vett med Putin?

Du verkar tro att Sverige är ett neutralt land. Du vet att Putte ser knappast Natokramare som neutrala?
Sverige som land övergav 'neutraliteten i början av 90-talet om du inte visste det. Därefter har Sverige varit alliansfria. Förhoppningsvis blir det ändring på det också, nu när Ryssland har visat sina verkliga avsikter.
För övrigt så ser jag inte Putin-kramare som neutrala.
Citera
2022-03-24, 07:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leeson-
Är du på riktigt? Sverige spela en roll i denna förhandling? Lol
Du har alldeles för hög tro på Sverige och dess regering.
Sverige har i närmst kollapsat de senaste 10 åren pga av folkets självskadebeteende och nu tror du bara att vi skulle kunna glida in och prata vett med Putin?

Du verkar tro att Sverige är ett neutralt land. Du vet att Putte ser knappast Natokramare som neutrala?

Intressant att du tar upp NATO i detta sammanhang då Norge, som är medlemmar i NATO, många gånger varit behjälpliga inom internationell diplomati.

Sverige har haft ett högt förtroende i världens diplomatiska kretsar och hade kanske även i denna konflikt kunnat bistå på något sätt. Men nu kommer det inte bli så såklart.
Citera
2022-03-24, 07:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men Putin har inte längre någon trovärdighet.
Han ljuger när han säger goddag, precis som KGB lärt honom.
Så ingen människa på planeten kommer försöka göra något avtal med honom eller Ryssland.

Historien har visat att till och med de till synes allra mest blodtörstiga och hänsynslösa diktatorerna både kan samtala och ingå avtal. Jag tror knappast att Putin är värre än någon annan maktgalen ledare i historien.
Citera
2022-03-24, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Intressant att du tar upp NATO i detta sammanhang då Norge, som är medlemmar i NATO, många gånger varit behjälpliga inom internationell diplomati.

Sverige har haft ett högt förtroende i världens diplomatiska kretsar och hade kanske även i denna konflikt kunnat bistå på något sätt. Men nu kommer det inte bli så såklart.

Att Sverige har stått utanför NATO och försökt vara neutrala kan kanske till viss del bero på det att man har velat kunna spela en roll i förhandlingar till exempel. Sverige eftersträvar ju alltid FNs gunst och vill vara en humanitär stormakt. Det passar inte så bra ihop ned att vara NATO-medlem och skicka vapen till krigförande land så som Sverige nu har gjort.
Citera
2022-03-24, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Inte alls. Finnarna tvingades till slut söka fred, men de behöll Finlands oberoende. Sovjet uppnådde inte sina mål med angreppet och ska därför betraktas som förlorare. För att inte tala om förlusterna. 22 000 finnar stupade mot 126 000 ryssar.

Du förstår inte. Stalin hade precis som Putin Maximalistiska mål och minimalistiska mål. Stalin misslyckades med maximalistiska målet. Men lyckades med de minimalistiska målet. Dvs Bl.a skydda Leningrad och bas i Hangö för skydda finska viken. Förlusterna var mindre viktigt för Ryssarna. Dessutom lärde sig ryssarna nyttiga saker av kriget medan fienden Tyskland lärde sig fel saker.

Det är samma sak här. Putins maximalistiska mål var Regime Change och senare en Union eller ta över Ukraina politiskt. Det absolut minimalistiska mål Putin har enligt mig är att få Krim erkänt som ryskt av Ukraina, inte gå med i NATO och som bonus krossa Azov. Det sista bara för att visa upp för folket att vi kom för att slå ut nazisterna och det gjorde vi. Det första har misslyckats nu är bara frågan för Putin var på listan hamnar vi från max till min.

Givetvis kan han misslyckas. Krig är komplicerat. Och hans mål kräver att Väst och Ukraina köper det till slut.
Citera
2022-03-24, 07:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Putin har använt sig av en klassiker - maximalistiska mål men nöjer sig säkert med något mindre. Frågan är var går gränsen? Min gissning är ett erkännande att Krim är ryskt av Ukraina och världen. Det är ett absolut minimum

Något åt det hållet tror jag också vi kommer att få se så småningom. Tyvärr kommer vi få se oerhört mycket lidande fram till dess.
Citera
2022-03-24, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Något åt det hållet tror jag också vi kommer att få se så småningom. Tyvärr kommer vi få se oerhört mycket lidande fram till dess.

Ja! Det finns unknowns i det hela. Hur reagerar andra delar av den ryska maktapparaten och ryska folket. Sen har vi Ukraina och Väst samt Kina
Citera
2022-03-24, 07:22
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Putin har använt sig av en klassiker - maximalistiska mål men nöjer sig säkert med något mindre. Frågan är var går gränsen? Min gissning är ett erkännande att Krim är ryskt av Ukraina och världen. Det är ett absolut minimum

Jag håller det för uteslutet att Ukraina kan anta en fred där man går med på att erkänna Krim eller de s.k. utbrytarrepublikerna som självständiga eller som del av Ryssland. Det ryska kriget har helt enkelt gått för dåligt för det. Möjligen kan ett eldupphör innebära att Ryssland drar sig tillbaka från Ukraina utom Krim och militärt ockuperar de delar av utbrytarrepublikerna man kontrollerade före den 24 februari. Detta skulle dock innebära att sanktionerna ligger kvar.

En fred kommer nog kräva att man inte är så svart-vit. Särställning för Donetsk och Luhansk inom en ukrainsk federation känns väl inte som alldeles osannolikt, möjligen något liknande för Krim. Garantier för ryskt språk och kultur i dessa regioner. Kanske återuppväckande av en rysk långtidshyra av hamnen i Sevastopol. Jag tror dock att sådana överenskommelser förutsätter att Putinregimen är avsatt och jag tror även att slopade sanktioner från väst förutsätter att Putinregimen är avsatt. Ingen kommer att lita på ett avtal eller en överenskommelse där Putin är motpart. Jag ser inte att det där går att uppnå på kort eller medellång sikt.

Det mest sannolika ser för mig alltså ut att vara ett långvarigt eldupphör där Ryssland ockuperar Krim, Donbass och Luhansk, sanktionerna mot Ryssland ligger kvar och vi får ett nytt kallt krig mellan väst och Ryssland, en konflikt Ryssland aldrig kan vinna. På längre sikt vete fanken vad som händer, men så tror jag det blir på medellång sikt.
Citera
2022-03-24, 07:24
Medlem
Citat:

Detta krig är för komplext för en sådan lösning.
Problemet för Putin, är att han pressas överallt.

Markkriget, sanktionerna och uppdämt internt missnöje (ryssarna kan tappa det vilken dag som helst) mal sönder honom. Det är för mycket att hantera.

Ta bara förlusterna... Putins soldater är kanonmat. Han pissar på dem. Ska han offra 100 000 gubbar och tappa ansiktet (+ kraschad ekonomi) för att få Krim?

Ska han terrorbomba civila i ett år för att få Krim?

Låter ju inte klokt. Den lösningen flyger aldrig.

Nej situationen kommer att bli mycket sämre innan vi ser en lösning och den lösningen är oförutsägbar.
Citera
2022-03-24, 07:26
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ryssarna vann faktiskt vinterkriget till slut.
Vann och vann, en pyrrhusseger. Ryssland ville ha en marionettregering installerad men det misslyckades.

Du kan läsa om terijokiregeringen här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_Democratic_Republic

Sovjet hade runt 170miljoner invånare 1939, mer än dagens Ryssland. Finland hade 3,5miljoner. Inte en chans att dom usla ryssarna klarar av att ta ett land med 40 miljoner invånare.
Citera
2022-03-24, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Detta krig är för komplext för en sådan lösning.
Problemet för Putin, är att han pressas överallt.

Markkriget, sanktionerna och uppdämt internt missnöje (ryssarna kan tappa det vilken dag som helst) mal sönder honom. Det är för mycket att hantera.

Ta bara förlusterna... Putins soldater är kanonmat. Han pissar på dem. Ska han offra 100 000 gubbar och tappa ansiktet (+ kraschad ekonomi) för att få Krim?

Låter ju inte klokt. Den lösningen flyger aldrig.

Nej situationen kommer att bli mycket sämre innan vi ser en lösning och den lösningen är oförutsägbar.

Om Krim hotas finns det en stor risk att Ryssland kommer använda WMDs. Putin vill ju gärna ha mer en sitt minimalistiska mål. Men Krim är den absoluta gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in