2022-03-24, 02:16
Medlem
finns det någon video från händelsen
Citera
2022-03-24, 02:27
Medlem
Citat: "Personal på Malmö latinskola ska vid flera tillfällen ha varnat om situationen kring 18-åringen, enligt uppgifter till Kvällsposten. Bland annat uppges han ha pratat om vapen och frågat var på skolan det fanns övervakningskameror. Så sent som bara några timmar före dådet ska personalen ha slagit larm ännu en gång."

(Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skolattacken-i-malmo-det-har-vet-vi-om-garningsmannen)

Vet inte vad som är mest tragiskt med det här; att två oskyldiga lärare mördas eller det faktum att noll samhällsinstanser verkar varit kapabla att hantera dom ärenden som uppenbarligen lagts fram kring GM. Vad är det för amatörer som sitter i skolledningarna? Aldrig berättigat att mörda men om GM utförde dådet så är dessa tröga människor onekligen att delges ansvar.

Utöver GM's kommande straff, så bör dessa förlora sina tjänster och bli skadeståndsskyldiga till kvarlevande familjer.

- Morden är säkerligen mest tragiskt men det sistnämnda följer tätt.
Citera
2022-03-24, 02:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nosik
Citat: "Personal på Malmö latinskola ska vid flera tillfällen ha varnat om situationen kring 18-åringen, enligt uppgifter till Kvällsposten. Bland annat uppges han ha pratat om vapen och frågat var på skolan det fanns övervakningskameror. Så sent som bara några timmar före dådet ska personalen ha slagit larm ännu en gång."

(Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skolattacken-i-malmo-det-har-vet-vi-om-garningsmannen)

Vet inte vad som är mest tragiskt med det här; att två oskyldiga lärare mördas eller det faktum att noll samhällsinstanser verkar varit kapabla att hantera dom ärenden som uppenbarligen lagts fram kring GM. Vad är det för amatörer som sitter i skolledningarna? Aldrig berättigat att mörda men om GM utförde dådet så är dessa tröga människor onekligen att delges ansvar.

Utöver GM's kommande straff, så bör dessa förlora sina tjänster och bli skadeståndsskyldiga till kvarlevande familjer.

Det fetstilade är bara till att glömma i landet Sverige där terroroffer inte ens får skadestånd medan dom i överiga EU får det. Inte ens efter polismordet i Biskop i GBG hände det något med soctanterna som inte tog mammans "varningar" på allvar.

Det är också rätt ironiskt att det i alla sådana här dåd alltid har lyst varningstecken som aldrigs tagits på allvar. Vet inte hur många gånger man har hört detta nu. Egetnligen borde dom som inte tar tecknen på allvar drabbas.

Kanske beror det på lagfel osv.
Citera
2022-03-24, 02:35
Medlem
Maxipower1s avatar
Klyvte hennes huvud mitt itu.

Strax efter 3:00 minuter in i Klippet uppges detta.

https://m.youtube.com/watch?v=TsuiVkw_A3U
Senast redigerad av Maxipower1 2022-03-24 kl. 02:46.
Citera
2022-03-24, 02:43
Medlem
Det här är mitt första inlägg på Flashback. Nej, jag är inget troll utan den här händelsen har påverkat mig väldigt mycket eftersom jag själv bor i Malmö och arbetar än idag inom skolans värld. Jag har varit väldigt aktiv i tråden och läst era funderingar, spekulationer och teorier. Där är några saker jag gärna vill ta upp:

1) Eftersom jag jobbar inom skola idag kan jag instämma att utåtagerande elever som hörs mest, oftast är dem som får hjälp i form av extra stöttning, såsom elevassistenter vid sidan om, m.m. Introverta, tystlåtna elever får inte lika mycket uppmärksamhet, tyvärr. Varför är det så? Den utåtagerande eleven orsakar oro i klassrummet, stökighet, osv. Man kan ju inte undervisa i ett klassrum om det är kaos. Vad föredrar man? Sätt in en elevassistent till eleven och sitt gärna i något grupprum utanför och arbeta med det som klassen ska arbeta med. Vi kan se att skolattacker orsakas i högre grad av introverta personer. Skolan behöver tänka om.

2) Vad gör myndigheterna? Hur kan man flagga och larma om någonting som går riktigt snett - och inte tas på allvar? Varför är det så lång väntetid med att få gå till BUP? Varför tar inte skolan nödvändiga åtgärder och gör något åt saken på riktigt?

3) Människor är människor oavsett hudfärg, religion och ras. Om GM hade varit en invandrare så hade tråden här sett mycket, mycket mer annorlunda ut. Ni förstår precis vad jag menar och jag behöver inte gå in på det djupare. Vi måste sluta hata. Det är inte vi-mot-dem. Vi är tillsammans. Om ryssarna väljer att attackera Sverige, så ska vi tillsammans försvara detta vackra land.

4) Hur tror jag lyckas vi förhindra/förminska antalet skolattacker i Sverige? Vi behöver arbeta förebyggande. Om en elev i årskurs 2 får en diagnos, vad gör vi då? Låta det vara som det är, bara för att betygen ser OK ut? Uppföljning behövs! Vart går alla våra skattepengar egentligen? Hur i helvete kan det inte finnas "resurser"? Jag förstår det inte.

Hur som helst så var detta en fruktansvärd händelse som har satt sina spår på mig under en väldigt lång tid framöver. Hjärtat dunkar som fan när jag tänker på hur den andra läraren försökte rymma ifrån efter att ha sett vad som hände med sin kollega. Fyfan säger jag bara. Jag önskar innerligt att han ALDRIG kommer ut igen.
Senast redigerad av smax91 2022-03-24 kl. 02:50.
Citera
2022-03-24, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosik

Jodu detta är nog ett hyperkänsligt ärende att göra en orosanmälan. Några faktorer kan vara dessa att man inte gör den. Man är rädd för att bli trakasserad av den som blivit orosanmäld. Orosanmälan gör att det blir spänningar som istället kan öka problematiken osv. En möjlig väg att gå skulle kanske vara att informera eleverna grundligt vad som sker om dom inte sköter sig på skolan. Men som sagt det är ett prekärt läge. Samtidigt tror jag att skolan måste ha väl inövade rutiner på när man ska göra en orosanmälan. Hur det såg ut i Malmö vet jag inte.

https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/skolans-ansvar-for-barn-som-far-illa
Citera
2022-03-24, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Klyvte hennes huvud mitt itu enligt

Går knappt att lyssna till hennes knäppa röst.
Citera
2022-03-24, 02:49
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerskrot
Går knappt att lyssna till hennes knäppa röst.
Otroligt jobbig röst det kan jag hålla med om men det räcker att höra 3 minuter in så berättar hon detta.
Citera
2022-03-24, 02:50
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Vilket hyckleri? Jag anser att mördare borde avrättas, frågor på det? Det är bäst för alla. Bäst för gärningsmannen som bara har 60 år av mörker att se fram emot. Bäst för samhället. Bäst för offrens anhöriga.

Kan du på riktigt inte se skillnaden mellan en person som utför ett brott/mord med psykiska störningar, kontra någon som gör det för vinnings skull ?
Att leva i ett samhälle innebär att samhället sparar pengar i goda tider,för att kunna spendera dessa pengar i dåliga tider.
Det är så det är tänkt att samhället ska fungera. Dessutom ska samhället sörja för att alla ska bli omhändertaga om man är sjuk eller lider av andra psykiska problem. Det är därför vi allihopa bidrar till samhället med pengar via skatter el dylikt.

Tyvärr skenar just den psykiska ohälsan hos befolkningen, i takt med att psykiatrin kommer längre och längre ned i prioriteringar hur skattemedel ska fördelas. Orimliga väntetider för dom som verkligen behöver stöd kan ta upp till ett år. När man pratar om människor som behöver vård för psykiska problem, är det dagar kanske timmar det handlar om för att komma tillrätta med problemet.

Tyvärr har vi sedan länge monterat ned just psykiatrin. Och det kommer samhället få lida för i oöverskådlig tid.

Din synpunkt att alla som begår ett mord borde avrättas, vittnar bara om hur lite du förstår av att leva i en verklig värld.
Förmodligen är du ganska ung och osäker. Vi som är lite äldre, har vänner som har psykiska problem, eller som jobbar inom psykiatrin, vet bättre.
Citera
2022-03-24, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Kan du på riktigt inte se skillnaden mellan en person som utför ett brott/mord med psykiska störningar, kontra någon som gör det för vinnings skull ?
Att leva i ett samhälle innebär att samhället sparar pengar i goda tider,för att kunna spendera dessa pengar i dåliga tider.
Det är så det är tänkt att samhället ska fungera. Dessutom ska samhället sörja för att alla ska bli omhändertaga om man är sjuk eller lider av andra psykiska problem. Det är därför vi allihopa bidrar till samhället med pengar via skatter el dylikt.

Tyvärr skenar just den psykiska ohälsan hos befolkningen, i takt med att psykiatrin kommer längre och längre ned i prioriteringar hur skattemedel ska fördelas. Orimliga väntetider för dom som verkligen behöver stöd kan ta upp till ett år. När man pratar om människor som behöver vård för psykiska problem, är det dagar kanske timmar det handlar om för att komma tillrätta med problemet.

Tyvärr har vi sedan länge monterat ned just psykiatrin. Och det kommer samhället få lida för i oöverskådlig tid.

Din synpunkt att alla som begår ett mord borde avrättas, vittnar bara om hur lite du förstår av att leva i en verklig värld.
Förmodligen är du ganska ung och osäker. Vi som är lite äldre, har vänner som har psykiska problem, eller som jobbar inom psykiatrin, vet bättre.
Alla som begår mord i länder som dom i Mellanöstern eller andra delar av världen hängs,blir av med huvudet eller skjuts. Då sparar man pengar, tid och resurser och ökar dessutom säkerheten rejält, plus att alla dessa "psykiskt sjuka" människor som det alltid ska tyckas så synd om i väst tänker flera gånger om innan de begår dessa typer av handlingar.

Det kommer ju aldrig hända här, men det är sanningen.
Citera
2022-03-24, 03:07
Medlem
Fialisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Klyvte hennes huvud mitt itu.

Vad är det här för jävla dåre? Driva ut onda andar? Tro på gud? Jisses.
Citera
2022-03-24, 03:29
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerskrot
Alla som begår mord i länder som dom i Mellanöstern eller andra delar av världen hängs,blir av med huvudet eller skjuts. Då sparar man pengar, tid och resurser och ökar dessutom säkerheten rejält, plus att alla dessa "psykiskt sjuka" människor som det alltid ska tyckas så synd om i väst tänker flera gånger om innan de begår dessa typer av handlingar.

Det kommer ju aldrig hända här, men det är sanningen.

Nu har jag inte samma erfarenheter som du "Negerskrot", som vet att alla som begår ett mord i andra delar av världen, hängs,skjuts och blir av med huvudet.

Min poäng, om du inte förstod, är att man i ett bra samhälle ska ta hand om personer med psykiska besvär INNAN det går över styr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in