2022-03-24, 01:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det beror ju på hur andra producenter reagerar. Jag tror inte att KSA och UAE blir glada åt sänkt pris på råolja. De kan sakta ned produktionen så stiger priset igen.

Jo det är en faktor, men Ryssland kan om de vill flöda över EU med billig gas och olja så OPEC inte hinner med i leverantörskedjorna.

Inte för att jag tror att det händer, men så är det.
Citera
2022-03-24, 01:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Kollpasar?
Hade de inte nästan en tillväxt på 6% föra året?

Ja, Kina kollapsar just nu. Minns var du först läste det.
Citera
2022-03-24, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Tycker jag att USA skall få bomba till sig arme-baser och regimskiften i andra länder? Nej, men det innebär inte att jag vill ha krig om den saken eller tror att det är möjligt att återställa länderna som de var innan USA anföll.
Vad har det med Ukraina att göra?
Ukrainska folket vill ju uppenbarligen inte tillhöra Ryssland.
Är väl lättare om Ryssland låter Ukraina sköter sig själva?
Ryssland har 6000 vätebomber vem ska attackera dom?
Citera
2022-03-24, 01:27
Medlem
NukeTheWhaless avatar
7000 - 15000 döda ryssar, säger NATO.

Skulle nog personligen misstänka att det ligger närmare 15000 än 7000....

NATO: 7,000 to 15,000 Russian troops dead in Ukraine

NATO estimated on Wednesday that 7,000 to 15,000 Russian soldiers have been killed in four weeks of war in Ukraine, where fierce resistance from the country’s defenders has denied Moscow the lightning victory it sought.

With its ground forces slowed or stopped by hit-and-run Ukrainian units armed with Western-supplied weapons, Russian President Vladimir Putin’s troops are bombarding targets from afar, falling back on the tactics they used in reducing cities to rubble in Syria and Chechnya.

Ryssen förefaller fokusera främst på att slakta civila med "dumma" bomber, mot städer. Klassisk rysk taktik.

https://apnews.com/article/russia-ukraine-zelenskyy-kyiv-europe-nato-e35e54b40359e52f3ffd4911577b669a
Citera
2022-03-24, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
När en bomb exploderar blir det en stark tryckvåg som krossar fönster på ganska långt avstånd, medan husen som består av kraftigare material trasas sönder först om bomben exploderar på nära avstånd eller i en direktträff.

Vi har flera sådana exempel även i Sverige som ju drabbats av många bombdåd. När bombdåden sker så är det fönstren som blåser ut först och först i närheten av bomben syns stora skador på huset.

Men när nu fienden öser in granater över staden så blir det inte många hus kvar som inte har några skador utan alla hus drabbas mer eller mindre.

Det verkar inte vara så många bomber som träffar husen direkt då. Utan de landar någonstans i närheten och själva skelletet står stadigt kvar. Fönster blåses ut och det rasar ihop invändigt. För det är verkligen inte många hus man ser som rasat ihop till grushögar som det påstås. Inte ens att man ser att bomben gått in någonstans. (på de flesta)

Inte för att förminska det fruktansvärt brutala kriget. Bara reagerat på att de utvändigt inte ser så förstörda ut.
Citera
2022-03-24, 01:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jo det är en faktor, men Ryssland kan om de vill flöda över EU med billig gas och olja så OPEC inte hinner med i leverantörskedjorna.

Inte för att jag tror att det händer, men så är det.

BS, det är OPEC som är västvärldens motor. Fälten i Krim kan inte jämföras med Ghawar.
Citera
2022-03-24, 01:30
Medlem
sneebeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
USA behöver inte importera olja för eget behov, de är självförsörjande och Saudi är en av USAs närmsta allierade. Inte fiende.
Läs på lite….

USA har oljereserver som motsvarar 5 normalårs konsumtion.

United States Oil
Summary Table
Barrels Global Rank
Oil Reserves
35,230,000,000 11th in the world

Barrels per Day Global Rank
Oil Production
14,837,640 1st in the world
Oil Consumption
19,687,287 1st in the world

Så om man använder mer olja än man pumpar upp är man självförsörjande enligt dig ?

https://www.worldometers.info/oil/us-oil/
Senast redigerad av sneebeen 2022-03-24 kl. 01:42.
Citera
2022-03-24, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Tycker jag att USA skall få bomba till sig arme-baser och regimskiften i andra länder? Nej, men det innebär inte att jag vill ha krig om den saken eller tror att det är möjligt att återställa länderna som de var innan USA anföll.

Fast du hade nog tyckt annorlunda om USA visat sig vara väldigt svaga militärt, ekonomiskt och stora delar av världen valt att sluta handla med dem, eller hur? Bara en dåre skulle föreslå förhandlingar i det läget, eller hur?
Citera
2022-03-24, 01:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Så Väst skall begå kollektivt ekonomiskt självmord för Ukraina.
Tamefan löjligt. Offra väst för Europas rövhål.

Överdriv inte. Det kommer att bli vissa övergångsproblem - beroendet av gas måste bort - men sedan kommer Ryssland att vara helt bortskuren från västs ekonomiska system. Ryssland kommer att vara lika ekonomisk relevant för väst som en obebodd ö mitt i Stilla havet.

Medan västs ekonomi blomstrar kommer Ryssland att vara fast i en evig fattigdom. Lite allmosor från Kina och Indien kanske förhindrar svält i landet, men mycket mer än så blir det inte.
Citera
2022-03-24, 01:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Ja, Kina kollapsar just nu. Minns var du först läste det.

Jag väntar på att läsa samma "profetior" på vanliga ekonomiska nyhetssidor..

Tills dess är du att jämföra med "flat earther"..
Citera
2022-03-24, 01:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
7000 - 15000 döda ryssar, säger NATO.

Ja. Ukrainarna gör ett bra jobb därborta.

Lägg även till alla skadade mm. Då blir det ännu fler. Antal utslagna soldater uppskattas vara 40 000.
Citera
2022-03-24, 01:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Överdriv inte. Det kommer att bli vissa övergångsproblem - beroendet av gas måste bort - men sedan kommer Ryssland att vara helt bortskuren från västs ekonomiska system. Ryssland kommer att vara lika ekonomisk relevant för väst som en obebodd ö mitt i Stilla havet.

Medan västs ekonomi blomstrar kommer Ryssland att vara fast i en evig fattigdom. Lite allmosor från Kina och Indien kanske förhindrar svält i landet, men mycket mer än så blir det inte.

Håller med. Kina befinner sig i spin, så de kan man ganska mycket räkna bort i framtiden. Det visar sig att korruption och autokrati inte är ett vinnande koncept. Indien är alltför beroende av Putins välvilja, så de ligger också risigt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in