2022-03-23, 23:35
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
så hade Ryssland inte brutit mot Budapestmemorandumet 2014 när man invaderade Ukraina första gången.
Precis.
Citera
2022-03-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigurdJudebane
Nej, det var inte alls det jag skrev. Jag menar precis som jag skrev; att det är en lögn att ryssarna bombat/attackerat 64 sjukhus. Tycker du inte att det är allvarligt när media sprider falsk och vilseledande information?

Jag tycker det är mer allvarligt med rysstroll som relativiserar och ursäktar ryssens framfart.
Citera
2022-03-23, 23:36
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Först förbjuder han oppositionen sedan all annan media förutom en statskontrollerad kanal:

Citing Martial Law, Ukraine President Signs Decree to Combine National TV Channels Into One Platform
Ukrainian President Volodymyr Zelenskiy has signed a decree that combines all national TV channels into one platform, citing the importance of a "unified information policy" under martial law, his office said in a statement on Sunday.

Ukrainian privately owned media channels have hitherto continued to operate since the start of the Russian invasion of Ukraine on Feb. 24. The decree announcement, made on the presidential website, did not specify how quickly the new measure would come into force.
https://www.usnews.com/news/world/articles/2022-03-20/citing-martial-law-ukraine-president-signs-decree-to-combine-national-tv-channels-into-one-platform

Jag tror inte att det blir något fredsavtal påskrivet i morgon.

Vi saknar dig i tråden. Har du också fått hjärtproblem?

Dina förutspåelser om vad som ska hända var värdelösa men det gav några flin.
Citera
2022-03-23, 23:36
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillrocK
Ett år? Vi, inom EU, har nog inte riktigt sett/förstått vilka sviter som det här kan komma att innebära för oss.

Faktumen är att ungefär 40%-50% av EU-länder är f.n. beroende av Rysslands gas.
Tills dess att man hittar det landet som kan komma att försörja och ersätta ryska gasen kan bli knepigt skulle jag nog säga, om än, ta lång tid.
Lösningar finns. Norge och Qatar kan leverera gas till EU t ex.
Citera
2022-03-23, 23:38
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
https://officerstidningen.se/han-har-utbildat-ukrainsk-militar-de-ar-stora-hjaltar/
De lämnade Ukraina en vecka innan Ryssland anföll.
Citera
Medlem
GillrocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sneebeen
Det intressanta i detta är att USA vill gå in och tillgodose EU med gas/olja samtidigt som de själva köper av Ryssland, är det bara ett sätt att tjäna lite extra med pengar att lägga på ett par Dollar på varje fat med Rysk gas/olja som sedan hamnar i USA`s fickor ?

Ryssland vill ha betalt i landets valuta, och inte amerikansk dollar. Det finns väl ingen anledning heller att Ryssland ska ta betalt i dollar eller euro som de ändå inte kan nyttja med.

Putin spelar korten rätt, och EU respekterar honom även om detta framgår så tydligt.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Nej det skrev jag inte. Jag skrev att det huvudsakliga målet var trupperna i Donbas och att ansamlingarna av rysk trupp runt Kiev antagligen tjänat till att hålla kvar ukranisk trupp där. Om du har svårt att ta till dig uppfattningar som inte överensstämmer med det du hittills snappat upp och önskar, är det något du bör fundera över.

Jag tog till mig det du skrev och påpekade att din bild inte stämmer med den ryska som hade som avsikt att inta Kyjiv direkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Bara krigspropagandatroll har den åsikten. Ingen annan.

Du har den där lite RT mindset men det jag tror ni flesta inte fattar är att det är nog få är som tycker invasionen av Irak var en bra grej är, så den ända som går på krigspropagandan är du. Du vet själv att detta är bara realpolitk handlar inget om några nazister eller Putin kärlek för människorna i donbass. Handlar det om NATO? Nja lite , NATO importerar inte konflikter så Putin kan så fort det blir tal om NATO be rebellerna i dom östra provinserna att börja kriga igen. Putin känner sig inte hotad av UA, det handlar bara om ryska strategiska intressen i Ukraina och sluta köp att allt Ryssland gör är för defensiven mot försvars alliansen NATO
Citera
2022-03-23, 23:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Efterdyningarna av en Bayraktar attack mot en rysk kolonn.

https://mobile.twitter.com/trbrtc/status/1506754444981063680

Fanns flera intressanta videos på det kontot, bla en som kastar en molotov-cocktail på muren till Kreml.
Citera
2022-03-23, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigurdJudebane
Nej, det var inte alls det jag skrev. Jag menar precis som jag skrev; att det är en lögn att ryssarna bombat/attackerat 64 sjukhus. Tycker du inte att det är allvarligt när media sprider falsk och vilseledande information?

Svårt veta sanningen här om sjukhusen. Man brukar ju demonisera fienden genom att säga de speciellt bombar sjukhus och skolor.

Nu verkar dock ändå en del sjukhus ha träffats vilket jag är övertygad om genom att det spridits videos om det och namngivit personer som var på förlossningsavdelningar som dött och så vidare.

Men jag tror inte att ryssarna med avsikt bombar just sjukhusen utan snarare att de bombar liksom allt där rörelse finns.
Citera
Medlem
Ryssland står upp emot Europas största land samt hela väst. Det bevisar en del. Hur kan folk tycka eller vara överraskade över att det går ”trögt”?
Citera
Medlem
GillrocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Lösningar finns. Norge och Qatar kan leverera gas till EU t ex.

Haha, lilla Qatar, det mest demokratiska landet.
Var det inte EU och Nordamerika som bestämde sig att man skulle bojkotta landet i samband med VM? Men att göra affärer med landet när det är krisigt, ja, då går allt bra. Vilka jäklare Hycklare!
Senast redigerad av GillrocK 2022-03-23 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in