2022-03-23, 22:39
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Nu har det börjat ryktas att Shoigus frånvaro beror på hjärtproblem.

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/vladimir-putins-defence-minister-vanishes-26536281

Samma påstående står att läsa på diverse olika engelskspråkiga nyhetssajter, men än så länge ser det inte ut att ha bekräftats från ryskt håll.

Blir spännande att följa detta.

Alltså... om man kan sitt Sovjet, så vet man hur man ska tolka "hälsoproblem". Jag väntar bara ivrigt på att Putin ska lämna sin post för att aldrig mer synas till pga magsår eller nåt liknande...

Vad man måste förstå är att Rysslands krig är ett fiasko utan dess like där man överskattat sin egen förmåga och underskattat motståndarens. Skulden för detta lär Putin tveklöst lägga på Shoigu.
Citera
2022-03-23, 22:40
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du kanske har rätt i det men jag tycker ändå inte Sverige ska skicka vapen till ett krig. Precis som att jag inte tycker att Sverige ska strössla miljarder till det militära försvaret på hemmaplan. Jag tror på nedrustning och diplomati. Men det är förstås bögigt att tycka så i detta forum.
Du vill göra Diplomati med Vladimir Putin?
Antar du inte känner honom.
Citera
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Ja, läste i början av invasionen att Ryssland i princip helt saknar kapacitet för att strida i mörkret, kan det verkligen stämma år 2022?

Ja, för det är exportkontroll för thermal imagers så ryssen kan inte köpa dem.
Citera
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Åter igen vad är ett existentiellt hot?

För mig är det självklart att man inte bjuder in en diktatur i demokratisk gemenskap. I synnerhet inte Putler och hans anhang.
Kreml har förklarat vad de anser är ett existentiellt hot. Jag tror knappast Kreml bryr så mycket om vad jag och du tycker i frågan. Men visst du bevisar mig fel om du lyckas skapa fred genom att övertala Kreml om att deras egen definition är fel, och du vinner förmodligen också ett fredspris på köpet.
Citera
Avslutad
Otroligt märkligt att inte underättelsetjänster fattade att nåt var på gång. Kan inte ryska men sett Putin framträda i åtskilliga nyårstal. Han håller alltid ett som alla ryssar följer. Så här i efterhand så inser jag att det senaste nyårstalet var helt annorlunda än alla tidigare nyårstal han har hållit. Visst har han alltid gett ett allvarligt intryck men detta år : Kroppsspråket var extremt stelt. Rösten höll precis samma tonläge. Den energi han visat tidigare nyårstal var ersatt med en gravallvarlig tyngd. Det var Putin men såg ut som någon annan. Trött men skarp på samma gång. Mer robotliknande än tidigare. Lite märkligt Ukraina kom som en chock. Mer läskig och större än tidigare. Redan där är jag övertygad det hela varit bestämt en tid.
Senast redigerad av lone star 2022-03-23 kl. 22:46.
Citera
2022-03-23, 22:41
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men man behöver ju inte längre fråga sig varför ryssarnas grannar står på kö för att få gå med i NATO.

Inget NATO-land har någonsin blivit angripit under alla dess år. Om nu det vidsträckta landet i öster - vars namn vi aldrig mer nämner - är så ängsligt som det påstår så borde väl även det söka medlemskap i NATO?

Case closed, liksom.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Maxim, Mosin-Nagant… med lite tur får vi snart se dem springa runt med PPSh-41.

Vad skulle man välja om du stred inne i en byggnad? PPSh-41 vs AK 47?
Man skall inte underskatta äldre utr. De skapades med ett syfte.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Daniloff, som basar för den ukrainska säkerhetstjänsten , menar att Shoigus frånvaro talar om pågående utrensningar i det ryska maktcentret, efter ryska arméns krasch i Ukraina.
-

Så är det garanterat. Putin lär anse att han blivit förd bakom ljuset och många huvuden lär rulla i den absoluta toppen.
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Det kanske var lite för mycket information för dig. Låt oss testa detta istället.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ombudskrig
[/url]
Wiki artikeln komplicerar till det. Om land a är i krig med land b och land c levererar vapen till land a, för land c proxy krig mot land b då? Nej, om du frågar mig. För att det ska vara proxy krig måste land c skapa en armé i land a eller skicka en armé till land a:s undsättning.

Om USA hade skickat legosoldater för att hjälpa Ukraina hade det varit proxy krig.
Citera
2022-03-23, 22:43
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du kanske har rätt i det men jag tycker ändå inte Sverige ska skicka vapen till ett krig. Precis som att jag inte tycker att Sverige ska strössla miljarder till det militära försvaret på hemmaplan. Jag tror på nedrustning och diplomati. Men det är förstås bögigt att tycka så i detta forum.
Inte det minsta bögigt, jag tycker i princip som du — men i det här extrema läget har vi inget annat val än att skicka vapen.

Man måste kunna inta en temporär hållning då ren ondska härjar i vårt närområde. Det normala är såklart nedrustning och diplomati. putin är inte normal.
Citera
2022-03-23, 22:43
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Du vill göra Diplomati med Vladimir Putin?
Antar du inte känner honom.

Chamberlain gjorde väl diplomati med Hitler . "Fred i vår tid" sa han väl o vifta med ett papper innan Hitler startade ww2.

Putin är vår tids Hitler o meningslöst göra diplomati med honom.
Citera
2022-03-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
USA kunde ha varit en riktig ledare, en ledare som leder med exempel, för de liberala demokratiska värderingar som vi i väst anser att vi står för. USA kunde ha valt att bjuda in Ryssland i "vår" gemenskap, men valde istället att fortsätta det kalla kriget och när Ryssland insåg att så var fallet så beslöt de sig för att upp striden igen med väst.

Ryssland själva upprepade i över 15 år att en Nato expansion till Ukraina vore ett existentiellt hot för Rysslands säkerhet. USA & allierade har sökt det här kriget, allt från att vara delaktiga i en kupp i Ukraina och rusta militära neo-nazister i landet, till att öppna dörren för att Ukrainsk Nato-medlemskap.
Visst, USA kunde ha gjort annorlunda. Det kanske hade varit bättre. Men det är också en stor risk. Märker man att Ryssland fortsätter med sin revanschistiska politik och bygger upp sin militärmakt så kanske man inte vill ha med dem i gemenskapen eftersom de skulle göra dem rikare och mer utvecklade. Detta skulle kunna leda till ett ännu större militärt hot. När det gäller Putin tror jag tyvärr det är så. Han skulle kanske kunna vara med i gemenskapen ett tag, men aldrig glömma Sovjetunionens fall och alltid drömma om revansch.

Detta med existentiellt hot med NATO är bara ett svepskäl. Detta krig har ju bara gjort NATO-hotet ännu värre, Men ändå har inte NATO-anfallit trots detta vidriga krig som pågår i Europa.
NATO är inget existentiellt hot mot Ryssland. Däremot stör NATO Rysslands expansionsplaner och det är det verkliga skälet till att de inte vill ha NATO i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in