2022-03-23, 20:32
Medlem
Senaste Bayraktar-anfallet på ryska tanks som lagts ut på video är otroligt imponerande
https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1506697885345357832?t=Igp2gB8HZraOZSUrJR--wQ&s=19
Citera
2022-03-23, 20:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vad tror ni om USAs donation utav Switchblade drönare/missiler. Blir det en gamechanger?

Inte gamechanger men väl att det militära trycket mot ryssen ökar. Det behövs ju inte line-of-sight längre, vid eldöverfall mot pansarkolonner.
Citera
2022-03-23, 20:37
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Senaste Bayraktar-anfallet på ryska tanks som lagts ut på video är otroligt imponerande
https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1506697885345357832?t=Igp2gB8HZraOZSUrJR--wQ&s=19

Inte Bayraktar-anfall, det är bara fotat från drönare.

Ser mer ut som den svenska Strix eller någon utländsk motsvarighet.

Edit: Belysning från drönare på slutet.
Senast redigerad av Eerieye 2022-03-23 kl. 20:40.
Citera
2022-03-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Inte Bayraktar-anfall, det är bara fotat från drönare.

Ser mer ut som den svenska Strix eller någon utländsk motsvarighet.

Edit: Belysning från drönare på slutet.

Tackar för rättelsen. Otroligt imponerande hur enkelt hela anfallet ser ut, oavsett vilket vapensystem det handlar om.

Strix alltså? Ett svenskt superavancerat vapensystem? Christ, jag kände inte ens till det. Om vi utvecklar ett så här potent vapensystem så har vi ytterligare ett bidrag till kriget att vara stolta över.

Vem äger Bofors? Jag vill köpa deras aktier NU
Senast redigerad av varaive 2022-03-23 kl. 20:51.
Citera
2022-03-23, 21:03
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Tackar för rättelsen. Otroligt imponerande hur enkelt hela anfallet ser ut, oavsett vilket vapensystem det handlar om.

Strix alltså? Ett svenskt superavancerat vapensystem? Christ, jag kände inte ens till det. Om vi utvecklar ett så här potent vapensystem så har vi ytterligare ett bidrag till kriget att vara stolta över.

Om det nu var Strix ja. Strix är f ö gammalt och behöver uppgraderas.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=oY9S-PcKLYs
Senast redigerad av Eerieye 2022-03-23 kl. 21:06.
Citera
2022-03-23, 21:12
Medlem
Eurypteridas avatar
Nato vill inte skicka patriot, de har haft sju till åtta år på sig att träna upp ukrainarna på att använda Patriot men nu försöker NATO skicka gammalt sovjetskrot S-300 och Natohororna kristdemokraterna vill skicka gamla RBS-70?!?
Är det allt man kan ge demokratikämparna i nynazistiska Azovbataljonen?
Citera
2022-03-23, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Nato vill inte skicka patriot, de har haft sju till åtta år på sig att träna upp ukrainarna på att använda Patriot men nu försöker NATO skicka gammalt sovjetskrot S-300 och Natohororna kristdemokraterna vill skicka gamla RBS-70?!?

Vad mer vill Ebba skicka? Musköter? Rävsaxar?
Citera
2022-03-23, 21:17
Medlem
Citat:

Med alla dessa svenskutvecklade pansarvärnsvapen är det ju nästan så man kan tro att svensk kalla kriget plannering förväntade sig att möta en tungt mekaniserad fiende. (Alla vapen som kom på förband på 90 och tidigt 00 tal började utvecklas under kalla kriget)

Kolla på bonusgranaten när du ändå är igång. Tror Ukrianarna har ont om 155mm haubitsar dock, så inte så mycket nytt just i den här konflikten.
Senast redigerad av meanmanturbo 2022-03-23 kl. 21:23.
Citera
2022-03-23, 21:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

De har redan S-300 och vill därför ha mer, särskilt då själva robotarna.

För Sverige tog det två år att få Patriot operativt, vilket ändå var snabbt. Den tiden finns inte i Ukraina.
Citera
2022-03-23, 21:53
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Men RBS70-systemet inkluderar PS70, och den kolossen är inte lika simpel att exportera.
Fast det kanske går få eldradar-input från annat håll?

Gjorde lumpen i en PS90, så jag borde ha bättre koll. Skyller på att det var nästan 30 år sen.

Jag har dålig koll på RBS70 men den går väl utmärkt att målsöka direkt från eldenheten också?
Citera
2022-03-23, 22:05
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Jag har dålig koll på RBS70 men den går väl utmärkt att målsöka direkt från eldenheten också?
Men vad bombar ryssarna med?
Iskander, Kinzhal, Termobariska bomber eller med gamla stalinorglar från 40-talet?
Hur ska RBS-70 va något att komma med?
Samarbetar vi inte med NATO som kan skicka något bättre än RBS-70?!?
Citera
2022-03-23, 22:08
Medlem
Citat:
Men vad bombar ryssarna med?
Iskander, Kinzhal, Termobariska bomber eller med gamla stalinorglar från 40-talet?
Hur ska RBS-70 va något att komma med?
Samarbetar vi inte med NATO som kan skicka något bättre än RBS-70?!?

Britterna har skickat starstreak
Mer kvalificerat luftvärn måste vara nått Ukrsinarna redan är utbildade på för att göra nytta.
Senast redigerad av meanmanturbo 2022-03-23 kl. 22:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in