Citat:
Med det menas att Isarel är det land i MÖ som Europa har de starkaste banden till, både kulturellt och politiskt. Utan tvekan det mest demokratiska landet i regionen. Det är det land med vilket vi lättast och bäst kan samarbeta. Och bör samarbeta, och inte stöka till relationerna med som Sverige har gjort.
Vad har vi haft för fördelar med att ha Israel som allierad? När brödraskap skapas mellan två nationer behöver det finnas fördelar för bägge parterna. Vad för slags samarbete är viktigt när vi talar om Israel?
Lägg märke att jag skulle ifrågasätta på samma sätt att vi vurmar för palestiner. Jag föraktar egentligen kriget om heliga landet mellan höger och vänster, det är inget vi ska lägga oss i. Vi bör definitivt inte vara delaktiga i att slå ner Israels fiender.
Kina kommer nu att erövra Mellanösterns hjärtan (eller plånbok) genom att helt skita i Israel-Palestina frågan, vilket är det enda rätta.
Citat:
Jag förmodar att Du lagt märke till att Sverige haft en omfattade immigration från Syrien, och att detta knappast medfört några fördelar.
Det är ju allt annat än Syriens fel. Jag förstår fortfarande inte varför du tycker att just Syrien (en utav de mest kristen-vänliga regeringarna i Mellanöstern) är en fiende till Västeuropa eller USA.
Hillary Clinton eller Jeb Bush hade antagligen invaderat landet och orsakat att sunni-islamister tar över, då kan vi tala om möjliga fiender.
Du tycks ha en naiv syn på USAs mellanösternpolitik och alla proxykrig som orsakat de flyktingskatastrofer som vi står inför. Kom ihåg då de som verkligen sökte hjälpa Norra Europa, det var visigradländerna med sina murar och restriktioner (trots att människor inte ens ville stanna i de länderna).
USA har inte varit en vän man kan förlita sig på, i alla fall inte sedan kalla krigets slut, men det är givetvis inte heller Ryssland.
Men ifall Ukraina lyckas stå emot denna övermäktiga fiende så står vi i skuld till Ukraina. Sverige bör skicka minst 100 miljarder kronor för Ukrainas återbyggnad (antagligen mer än så), de kan ha bromsat hela ryska militärmakten och vi alla vet att svenskarna inte skulle ha slagits som ukrainarna för vårat land.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-23 kl. 16:42.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2022-03-23 kl. 16:42.