2022-03-23, 19:19
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag vet inte, men de 900 som nämns på wiki t.ex tycker jag låter väldigt lite. Jag tror inte det stämmer.

Så det är alltså bara vad du tror och du har inga källor på att de skulle vara fler?

Även om de vore de tredubbla till antalet måste man ju bli imponerad att de under 8 år håller stånd mot stora starka Ryssland och att de nu lyckas få hela landet på fall (ekonomiskt) genom att starta det här stora misstaget till krig.
Citera
2022-03-23, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Dom får kriga bäst dom vill men Ukraina och USA ska inte dra med andra i skiten. Ekonomin i världen kommer att få en ordentlig smäll om man inte avslutar detta inom en snar framtid.

Hitler ville ju ha livsrum för sitt överlägsna folk och utrotade judar. Ryssarna vill ha säkerhetsgaratier vad det gäller NATO och skyddar samtidigt folket i Donbas. Du ser ingen skillnad? Ukrainas extremnationalister hatar ryssar och vill döda dom med glädje, döda Ryssars barn, kastrera krigsfångar och allt annat märkligt dom på senare tid sagt offentligt.

Ukraina skulle ha löst detta på ett bättre sätt men det blev ju svårt då USA tryckte på för just detta vi ser nu.

Skyddar folket i Donbas mot vad? Du verkar vara en trogen lärjunge till Putler, kamrat!
Ryssland skulle löst detta på ett bättre sätt genom att exempelvis inte påbörja en invasion.
Citera
2022-03-23, 19:23
Medlem
USA:s regering anklagar Ryssland för krigsbrott i Ukraina, rapporterar CNN.

Utrikesminister Anthony Blinken, president Joe Biden och vice utrikesminister Wendy Sherman har alla tidigare uttalat sig om krigsbrott från Ryssland utifrån personliga åsikter.

Nu uppger Blinken att USA formellt anklagar ryska trupper för krigsförbrytelser.

"Vår bedömning är baserad på en noggrann granskning av tillgänglig information från offentliga och underrättelsekällor," säger USA:s utrikesminister Anthony Blinken.

Källa aftonbladet.se
Citera
2022-03-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Hur stor del av dessa 14.000 menar du skulle vara de beryktade Azov som gör att Putin drömmer mardrömmar om nätterna efter 8 år?

ca 3500 man håller staden, eller ja. vad som finns kvar av den....

https://www.economist.com/europe/2022/03/21/hundreds-of-thousands-face-catastrophe-in-mariupol
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Det är ett stort land, men Rysslands armé har ju imploderat för länge sedan, enligt alla ukrainska rapporter, så märkligt att man ändå inte försöker rädda Mariupol.
Nu gör du dig dum. De rapporter som kommer gör gällande att den norra armén håller på att implodera, omringade eller snart lider akut brist av allt. I de södra delarna är det ingen som påstått att allt går emot ryssen även om det inte går som de först hade tänkt sig.
Citera
Medlem
I de städer (Kherson b.la) Ryssland har erövrat så används tydligen den ryska valutan numera. Betyder det att Ryssarna inte kommer lämna tillbaka dem områden de tagit i Ukraina?
Citera
2022-03-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
De har hamnat i Ryska händer. Dessutom så är det olagligt att exportera vapen till krigförande land. Svenska regeringen är grovt brottslig.

Jojo
Olaglig att gå mot röd gubbe oxå
Att vi hjälper Ukraina att försvara sig mot en galen diktatur känns mer än rätt
Det är inte vapenexport enligt mig
Det har vi gjort innan till andra länder mer eller mindre i gråzonen
Tur att vi har Magda och inte svetsarsteffe nu
Citera
2022-03-23, 19:25
Medlem
För er som inte har så bra koll på Mariupol och Azovnassarna. Det är koncentrerat med ryska styrkor och Azovdrägg i just Mariupol på grund av dess geogragiska läge. Staden ligger vid Azovska sjön. Stålverket heter även Azov. Mariupol är nazidräggens hem och Mekka. Putins denazifiering koncentreras självklart där då också.
Citera
2022-03-23, 19:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Tyskland beslutade att skicka ytterligare 2000 AT (Panzerfaust) till UAF.

https://twitter.com/JimmySecUK/status/1506678082563981319
Citera
2022-03-23, 19:26
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men de 900 som nämns på wiki t.ex tycker jag låter väldigt lite. Jag tror inte det stämmer.

Nu har jag googlat i 3 minuter ( allt för länge) på hur många som strider i staden Mariupol hittar ingen info. Så du alltså bara drog till med 7000 helt ur det tomma intet ? Haha...
Citera
2022-03-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ryska sajter. Det är det enda jag läser. DPR:s ledning har nämnt 14000 flera gånger.

Kan du länka?

14000 = samtliga 3 fulla brigader som identiferats ha soldater där, och det kan man avfärda utanvidare.....
Citera
2022-03-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Azov är en del av UA’s försvarsmakt, de står i Mariupol ihop med två andra arméförband. De finns på fler fronter än i Mariupol dessutom.
Jag vet det och också att Kievregimen försökt minska deras inflytande och makt genom att sprida ut dom i försvarsmakten. Det finns en hel del andra högerextrema organisationers fotfolk i Ukrainas försvarsmakt. Azov samlade en del och blev hot men också glorifierade. Det blir ändå en lätt sak att samla ihop de utspridda resterna om det skulle behövas för ett inbördeskrig om dom inte gillar freden senare. Ingen lätt balansgång för Zelenskyj men Azov får i alla fall ett slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in