2022-03-23, 17:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det är väldigt höga siffror. Om de stämmer.

40 000 utslagna ryska soldater.

Ja, det är väl nästan som Vietnam efter mindre än en månad. Fattar inte hur ryssvännerna tror att Ryssland kommer ens kunna slicka såren.
Citera
2022-03-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Är jag hand redskap för att Azov är nazister?

Så om man inte stöttar nazister så stöttar man Putin. Okej, då vet jag.

Nej, därför att du stöttar det ryska narrativt om att Ukraina är ett land som måste befriad från Nazister när nazisterna utgör en obetydligt liten del av armén.
Slår vad om att du inte orkar läsa artikeln...
Citera
2022-03-23, 17:44
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sverige har, i flertalet konflikter över hela världen, bidragit med både kunniga diplomater och neutrala platser att hålla samtal på. Men som sagt har vi bränt denna bro när det gäller denna konflikt.
Jösses, det var Ryssland som brände bron den 24:e februari.
Citera
2022-03-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Är jag hand redskap för att Azov är nazister?

Så om man inte stöttar nazister så stöttar man Putin. Okej, då vet jag.

Ja fast man antar ju att du försöker rationalisera invasion genom Azov. Så konstigt debatt egentligen, finns nog ingen är i tråden som förnekar att det finns människor med nazist sympatier som slåss för UA. Men politiska makten i Kiev eller majoriteten av olket i UA är inte nazister .. Så vad är grejen? Det finns nazister inom den svenska armen också. Nazister brukar gilla vapen o skit, dom slåss säkert bättre en den gemena miljöpartisten. Det är ju helt uppenbart att Putin prat om nazister är ett svepskäl, det håller du väll själv med om ? Finns massor med nazister i hans egna land han kunde satsa på att jaga fram om det var så jäkla viktigt
Citera
2022-03-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leeson-
Länkar till några av dessa?
Hoppas du inte pratar om klippet där de skjuter på en balkong

Kan se vad jag hittar och återkommer senare ikväll då jag saknar reddit, twitter eller andra nyhets konton så inget jag kan spara. Men på kommentarerna till klipp finns användare som lägger upp, där kan du hitta vanliga amatörklipp
Citera
2022-03-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dom har redan meddelat att man krigar så länge det finns ammunition, till sista man. Är ryssarna så där fega och ynkliga så de inte vågar sig på Azov trots att Mariupol varit belägrad i snart en månad?
Och när ammunitionen är slut får de övergå till kniv.
Citera
2022-03-23, 17:47
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Hörde dem ropa "Allahu Akbar", misstänker Tjetjener.
Men var är hjälmarna? Era stollar.

Skyddsglasögon verkar ej heller vara standard.
Citera
2022-03-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Som det ser ut så är ju det sista ordet inte sagt. Kherson, Berdyansk och snart även Mariupol är ju under Rysk kontroll. Hur framtidsutsikterna ser ut där vet jag inte. Ryssarna kanske behåller hela området, kanske tar de hela kusten och Odessa. Ja vi får se vad som blir kvar. Själv är jag inte lika hoppfull inför Ukrainas framtid, det kanske inte blir mer än en liten bit kvar.

Hur skall dom kunna ta Odessa när dom till och med drivits iväg ifrån Makariv? Det är inte realistiskt alls, då måste Ryssland stampa fram ytterligare 100.000 man och landstigning från havet behärskar inte Ryssland.
Citera
2022-03-23, 17:49
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Så din analys är att Finland skulle ha lagt sig på rygg när Stalin invaderade 1939 och blivit en Sovjet-republik.

Den striden och faktiskt inbördeskriget 1917, var strider som formade det moderna Finland. Efterkrigstiden präglades av insikten av den store grannens styrka, vilket betydde att man förstod att man hade frihet inom vissa ramar, ramar som grannen ställt upp.

Här har Ukrainas regering gjort en grav missbedömning och antagligen låtit sig ledas av utsagor från väst som inte betytt något i allvarets stund. Natoutvidgningen och minskavtalet har man inte tagit på samma allvar som Ryssland gjort. Hade Ukraina gjort som finnarna i sin relation till den mäktige grannen så hade kriget antagligen inte brutit ut.
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Sverige skickar ytterligare 5000 pansarskott.

https://sverigesradio.se/artikel/hultqvist-ytterligare-5000-pansarskott-fran-sverige-till-ukraina

Pansarskottet verkar ha blivit ett oerhört populärt vapen bland de ukrainska soldaterna. Såg en video på Reddit tidigare där en soldat var riktigt nöjd efter att ha sprängt två ryska stridsvagnar + besättning med pansarskott.

Hur många pansarskott har vi, trodde man rensade lagren vid första gåvotillfället! Vad kostar det att fylla på lagren igen, eller är pansarskotten något förlegat som armen inte vill ha?
Citera
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Så då kommer vi alla att "vinna" på kriget. Är det det du menar? Vad gäller Ryssland så verkar de redan vända sig bort från EU. EU hotar med att inte köpa gas, men ryssarna låter gasen flöda forfarande. Vi får se hur länge. Jag tror man ska vara försiktig med att se enbart positivt på sprickan mellan Ryssland och Väst.

Jag ser inget positivt med att Ryssland står utanför den europeiska marknaden. Jag ser dock inget annat sätt för EU att angripa säkerhetsproblemet i Europa. Ryssland är välkomna att bygga en stabil värld tillsammans med alla andra, men då stannar gränserna där de var innan 2008.

En gradvis nedtrappning av kärnvapenarsenalen är en bra start för att bygga relationer med EU igen. Fler hot mot EU-länder ska besvaras med fler och hårdare sanktioner, inte bara mot Ryssland utan även mot dess allierade.

Smäller krutdurken så har Ryssland inte mycket att sätta emot oavsett, så eskalering ligger knappast i deras intressen.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du menar alltså att Ukraina tjänar på kriget. Alltså att kostnaden i människoliv var värd att ta. Hade det inte varit enklare och klokare att försöka undvika kriget? Ukraina var ju ändå på väg mot EU, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda natomedlemsskap, ett natomedlemsskap som ryssarna var oroade över. Nato och minskavtalen - det borde ha gått att ordna utan detta.
Halmgubbar är väl alltid skönt att kasta runt sig när argumenten tryter. Givetvis tjänar inte Ukraina på att anfallas av Ryssland, men landet går att bygga upp och ekonomin återskapas och växa. Genom en starkare nationell sammanhållning och tätare band med Europa istället för Mongolryssland så har Ukraina alla möjligheter att bli en ekonomisk snabbväxare de kommande decennierna.
Rysslands enda chans till comeback är om Putler och hans likar rensas bort och nya kvastar sopar, annars kommer Ryssland bli ett Vitryssland i kubik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in