2022-03-23, 17:04
Avslutad
Jag var inne och kollade på F*bians instagram.
Har han/någon uppdaterat ett citat i presentationen eller har det varit där hela tiden?
Citera
2022-03-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja. Tänk på att kvinnan sannolikt är avliden vid tillfället och att det spelar in. Skydd för integritet gäller i första hand levande människor.

Jag påpekar åter att du eller någon annan som vill diskutera frågan i ett större perspektiv är välkomna att göra det här.

(FB) Allmänhetens fotografering av brottet och olyckor
Ämnet är aktuellt i just denna tråd, eftersom det är film på ett av dödsoffren i aktuell tråd vi pratar om. Och sen undrar jag om du i ditt inlägg som jag citerar talar i din funktion som moderator eller som medlem. Eftersom jag tolkar att det är som medlem så svarar jag dig, men om det är i din funktion som moderator får jag inte ens diskutera dina svar i tråden. Lite förvirrande.
Citera
2022-03-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OncePostNeverBack
Jag hann spara klippet.
Kan du lägga ut klippet?
Citera
2022-03-23, 17:05
Medlem
ratebratoms avatar
Citat:
På den digitala anslagstavlan Pinterest har 18-åringen delat rasnationalistiska och antimuslimska konspirationsteorier. Det ena inlägget är en engelsk fake news-artikel om att etniska svenskar riskerar bli en minoritet i Sverige. Artikeln bygger på ett tidigare uttalande från Sverigedemokraternas Richard Jomshof. Det andra inlägget är en bild på en karta över ett framtida Europa där Ryssland saknar gräns med Ukraina och Västeuropa målas ut som muslimskt.

https://aktuelltfokus.se/skolmordaren-i-malmo-delade-hogerextrema-budskap-pa-sociala-medier/
Citera
2022-03-23, 17:08
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Visar klippet något av brottsoffren i en situation i samband med händelsen - är det inte bara kränkande för denna (avliden dessutom!) och anhöriga - utan jävligt menlöst och motbjudande.

Finns inte en enda vettig människa som vill kolla på det. Vettiga normala människor nöjer sig med att konstatera fakta och att det är jävligt tragiskt. Det tillför inget heller i sak - och hade det gjort det - finns ingen anledning för någon annan än de som utreder dådet, att fördjupa sig i det via visuella detaljer.

I respekt för den skadade/avlidna - om inte annat!
Ja, inte skulle man vilja att någon la upp ett klipp på sina anhörig eller sig själv. Snaskgamar är vad de är!
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Hur kan du se det? 🤔
Det står i hennes Dödsannons som länkades tidigare.
Citera
Medlem
"Mördaren forcerade dörr och attackerade med yxa
23 mars 2022 16:52

Den 18-årige eleven har berättat hur han dödade de båda lärarna på Latinskolan. Yxan som han använde vid morden hade han med sig redan när skoldagen började."

Från en några minuter gammal artikel.

https://www.sydsvenskan.se/2022-03-23/mordaren-forcerade-dorr-och-attackerade-med-yxa
Citera
2022-03-23, 17:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Visar klippet något av brottsoffren i en situation i samband med händelsen - är det inte bara kränkande för denna (avliden dessutom!) och anhöriga - utan jävligt menlöst och motbjudande.

Finns inte en enda vettig människa som vill kolla på det. Vettiga normala människor nöjer sig med att konstatera fakta och att det är jävligt tragiskt. Det tillför inget heller i sak - och hade det gjort det - finns ingen anledning för någon annan än de som utreder dådet, att fördjupa sig i det via visuella detaljer.

I respekt för den skadade/avlidna - om inte annat!

För det första är filmen inte närgången eller stör något räddningsarbete på något sätt. Sedan har du fel i sak och moraliskt. Bilder säger väldigt mycket och ger mycket information och har funnits av det skälet i nyhetsrapportering så länge det gått och är en naturlig del av det. Det är heller inte så att det är onormalt att vilja informera sig på detta sätt, även om hemska händelser genom hemska bilder. Typexemplet på detta är krig. Det är lika lite sjukt att i rimlig omfattning titta på bilder från kriget i Vietnam eller Ukraina som det är att titta på denna film, och det är inte respektlöst mot de döda. Det är ett påhitt av besserwissrar som tar sina känslor som allmän sanning utan att tänka på var deras känslor kommer ifrån.
Citera
Medlem
Hans följare har ökat sedan igår, det var straxt under 1000 igår när jag kollade, hur kommer det sig?? Varför vill man följa en mördare
Citera
Medlem
Grisigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Tycker du att det tystades ner mycket när en manlig lärare höggs ihjäl med ett svärd i skolattacken i Trollhättan?

För det var nämligen ganska välrapporterat... Möjligtvis än mer rapporterat än detta fall.

Ibland kan det vara bra att göra en enkel googling för att ta reda på fakta innan man låter sina känslor ta över och skriver strunt.

Men du känner inte till Anton Lundin Pettersson och skolartacken i Trollhättan förstår jag. Det gör nog ingen, vänstermedia, judarna eller vilka du nu vill skylla på tystade ner totalt!
Inte ens jag vet om det. Vad smart du är!

Jag var självklart 100% sarkastisk…
Citera
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyStalberg
Det var riktat mot lärare/vuxna. Och andra offret hade mest otur som gick förbi vid första mordet, advokaten nämnde att hade det varit fler lärare där hade de troligtvis också blivit offer.
Var har du läst att advokaten sagt det om fler offer? Gärna länk
Citera
2022-03-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Var har du läst att advokaten sagt det om fler offer? Gärna länk
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g6ARlA/18-arige-eleven-begars-haktad-misstankt-for-mord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in