2022-03-23, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Bra spaning med spegelbilden. Lär bli svårt att snacka bort.
Vad gör att det är så hemskt egentligen? Det är sanningen som framkommer. Varför inte låta de som vill se få göra det? Sanningen är inte alltid vacker men just därför kanske vi kan ta lära av den och hoppas att det inte upprepas. På TV visas kriget i Ukraina med en massa ondska så varför ska vi mörka det onda som händer här?
Jo. För att vi vill försköna vår egen tillvaro och tro att ondskan bara finns på andra ställen.
Citera
2022-03-23, 15:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Vad gör att det är så hemskt egentligen? Det är sanningen som framkommer. Varför inte låta de som vill se få göra det? Sanningen är inte alltid vacker men just därför kanske vi kan ta lära av den och hoppas att det inte upprepas. På TV visas kriget i Ukraina med en massa ondska så varför ska vi mörka det onda som händer här?
Jo. För att vi vill försköna vår egen tillvaro och tro att ondskan bara finns på andra ställen.
Nej. Det finns inget nyhetsvärde att filma & hänga ut en döende kvinna. Det är djupt oetiskt både mot kvinnan & hennes anhöriga.
Citera
2022-03-23, 15:02
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjursholmsLatrinen
Det kan ju vara så att han talat om detta och blivit förbjuden av de 2 kvinnorna som han mördade, att ytterligare tala om det. Det är rätt vanligt att högt i tak och tänka fritt faktiskt innehåller många tankeförbud och påtvingad tystnad.

Om skolan är 90 % feminister och röstar rött, samt etniskt svenska barn. Så ser jag det som en självklarhet att tysta den som avviker från normen...

Men det är ju som sagt min egen teori enbart grundad på tidigare inlägg om skolans klientel och deras värdegrunder. Att tänka fritt handlar oftast om att tänka rätt.

Han kanske triggades av just en sådan tillrättavisning av hans tankar.

Du menar att han reagerat rationellt under intellektuellt förtryck? Varför går då inte gemene person bärsärk, exempelvis hedersförtryckta kvinnor?
Citera
2022-03-23, 15:04
Medlem
Leo293s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Faktiskt inte. Skulle det vara min släkting, skulle jag tycka att det vore bra om omvärlden fick se vad som hade hänt. Då slipper man en massa onödiga spekulationer och dessutom får folk se vad våld kan leda till. Av vilken anledning skulle jag vilja mörka sanningen? I Sverige är vi så himla rädda för att visa vad vi faktiskt kan råka ut för.

Håller med till 100%, lika bra att visa upp saker och ting som de är, viktigt när det gäller kriget i Ukraina och den vidriga kriminalitet vi ser i Sverige, de flesta mord klaras inte upp, nu hade polisen tur och fick gärningsmannen serverad på en silverbricka!
Man ser inte ens kvinnans ansikte i filmen på YT, hon ligger på en bår och bärs in i ambulansen, otroligt att vilja mörka händelsen. Det var en bra film, man förstår allvaret och att det tyvärr inte gick att rädda livet på kvinnan.
Citera
2022-03-23, 15:10
Medlem
Vad heter killen?
Citera
2022-03-23, 15:12
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Jag har filmen nerladdad, hemskt och vidrigt.
Det är en ARAB som filmar, han syns i en spegel.

Här syns han som filmar:
https://imgur.com/a/KRrIpV0

Själv laddade jag ner klippet utan att veta vad det skulle innehålla.
Blev ganska chockad minst sagt, vidrigt att lägga upp något sådant.
Araben syns inte för din länk fungerar inte. Skicka bilden till polisen istället.
Citera
2022-03-23, 15:14
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo293
Håller med till 100%, lika bra att visa upp saker och ting som de är, viktigt när det gäller kriget i Ukraina och den vidriga kriminalitet vi ser i Sverige, de flesta mord klaras inte upp, nu hade polisen tur och fick gärningsmannen serverad på en silverbricka!
Man ser inte ens kvinnans ansikte i filmen på YT, hon ligger på en bår och bärs in i ambulansen, otroligt att vilja mörka händelsen. Det var en bra film, man förstår allvaret och att det tyvärr inte gick att rädda livet på kvinnan.

Detta gäller enbart fall inom den kriminella miljön. Talar vi dödligt våld i största allmänhet så är uppklarningsandelen betydligt högre på ca 70% jämfört med strax över 20 inom den kriminella världen.
Citera
2022-03-23, 15:15
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Araben syns inte för din länk fungerar inte. Skicka bilden till polisen istället.
Länken fungerar fint för min del och personen syns tydligt.
Citera
2022-03-23, 15:16
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Enligt någon media så hade en av lärarna sagt åt honom att uppsöka kuratorn eller liknande. Pga. att han sagt konstiga/hotfulla saker. I en sinnessjuk hjärna kan det förstoras upp till en gigantisk "kränkning".

Att bli "kränkt" är som sagt något som bara psyksjuka ständigt blir.

Eller bortskämda snorungar. Men är de i övrigt psykiskt okej brukar det inte sluta med mord.
Citera
2022-03-23, 15:16
Medlem
Jag är inte alls förvånad över att det blivit så här i skolorna. Så mycket orättvisor och mobbing. Hån och förlöjligande. Det värsta av allt är att det är de vuxna, lärarna som många gånger är mobbarna. Det har jag själv sett och hört prov på! Det är synd om många unga som hamnar i utanförskap på grund av kränkningar från en lärare och andra elever. De förlorar sin självbild och sitt självförtroende. Det måste göra ont!
Citera
2022-03-23, 15:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nej. Det finns inget nyhetsvärde att filma & hänga ut en döende kvinna. Det är djupt oetiskt både mot kvinnan & hennes anhöriga.

Det har givetvis nyhetsvärde och hjälper oss att förstå vad som hände oavsett vad man tycker om det. Precis som bilderna på den skjutne polismannen Andreas Danmark på Hisingen.

I det här fallet finns inga närbilder på den döda kvinnan på filmen så det är svårt att förstå upprördheten. Det går inte att identifiera henne på filmen, så filmen visar enbart generellt hur det ena brottsoffret har förts ut. Om det vore så illa att filma det är det lika illa att diskutera händelsen eller skriva om den som medierna gör.

För mig är det således hyckleri bor människor som vill veta allt om brottet rynkar på näsan åt det här. Känn dig lite träffad, men det finns de som är värre.

Det är också en fara för informationsspridningen i ett demokratiskt samhälle att man inte får sprida nyheter i bildform från samhällspåverkande händelser. Det gäller Ukrainakriget och det gäller här. Vi måste få se verkligheten ofiltrerad av de som vill bestämma vår bild av den.
Citera
2022-03-23, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio

Länken funkar visst.
Polisen har fått informationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in