2022-03-23, 14:33
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Svårt att få information om kriget. Jag skummar på BBC och på CNN men flashbacks militära experter verkar mer seriösa.

Ja, jag tycker också det är märkligt att Shogun är tystad. Det är väl ett tecken på att Ryssland kommit lite fel ut i detta krig.

Ni får sansa er här lite med förlustsiffrorna. Vi ser nu att Ukraina höjer från 15300--15600 senaste dagen och till och med min matematiska förmåga får jag det till att förlustsiffrorna är nere i 300 döda ryssar per dygn. Det är hanterbart. Istället är det den låga moralen som är hotet mot Rysslands krigföring.

Vi har haft dagar med "endast" 200 döda ryssar per dygn, det vill jag betona.

Jag är förvånad över att förlusterna är så låga.

27 dagars strid, och tex 20 000 döda
av 200 000, = 10%/27 dagar = 0.37%/dag

På ett kompani "ca 300", så är det "ca 1/dag"
Citera
2022-03-23, 14:33
Medlem
Ukrainska flyktingar får resa gratis – beslutet JO-anmäls

https://sverigesradio.se/artikel/ukrainska-flyktingar-far-resa-gratis-beslutet-jo-anmals

Anmälaren menar att trafiknämnden gör skillnad på människor genom att enbart bevilja flyktingar från Ukraina att åka gratis i SL-trafiken.

https://www.mitti.se/nyheter/gratis-kollektivtrafik-for-ukrainare-jo-anmals/repvcv!V3IWkC92f9vyWGPIuYwx2w/

Kommer ryssarna som flyr diktaturens Ryssland också att få resa gratis..+
Citera
2022-03-23, 14:34
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Tror du hamna mitt emellan ett svar jag skrev.

2501 amerikaner dog enbart på D-day (4500 allierade den dagen)

220 amerikanska soldater dog per dag deras medverkan i WW2 (6.600 i månaden).

Det är unisont bekräftat. Jag kanske missförstår de siffror du försöker presentera?

Unisont bekräftat, från vilka?

Räkna själv.

https://en.wikipedia.org/wiki/World_War_II_casualties#Total_deaths_by_country
407 300
Dagar mellan 7 december 1941 till 2 Septermber 1945 är hur många?

Antal döda dividerat med antal dagar = antal döda per dag.
Citera
2022-03-23, 14:34
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevenson
Jag tror du behöver kolla upp vad begåvningsreserv betyder.

Du bör kolla upp vad ironisk underton innebär om du nu inte var med på bollen.
Citera
2022-03-23, 14:42
Medlem
Knut-Annes avatar
Nato-chefen Jens Stoltenberg håller pressträff inför morgondagens toppmöte där även Volodymyr Zelenskyj kommer att närvara digitalt.

– På morgondagens möte tar vi ytterligare beslut. Vi ska öka våra styrkor i den östra delen av alliansen. I luften på marken och i havet.
Fyra nya Nato-styrkor ska placeras i Bulgarien, Ungern, Rumänien och Slovakien, säger Nato-chefen.
Nato kommer även att besluta om man ska stöda Ukraina ytterligare med cybersäkerhetsutrustning samt skydd mot "kemiska, biologiska och nukleära vapen".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Citera
2022-03-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Jag är förvånad över att förlusterna är så låga.

27 dagars strid, och tex 20 000 döda
av 200 000, = 10%/27 dagar = 0.37%/dag

På ett kompani "ca 300", så är det "ca 1/dag"

Nu vet jag inte hur Ukraina räknar eller om en del dras ur röven. Men tänk mer på hur många som skadas och blir oförmögna att strida.

Tänk så många som återvänder till Ryssland som krigsinvalider. Det påverkar hela det ryska samhället på sikt.
Men om vi säger 300 döda per dygn då är vi i alla fall uppe i 9000 per månad. Ett långvarigt krig blir förödande för Ryssland och naturligtvis för Ukraina.
Citera
2022-03-23, 14:46
Medlem
Bra att NATO visar musklerna mot Ryssland och flyttar mer trupp nära Ukraina. Ryssland är skit jämfört med NATO.
Senast redigerad av Stockholmskisen 2022-03-23 kl. 14:48. Anledning: Fel
Citera
2022-03-23, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Nato-chefen Jens Stoltenberg håller pressträff inför morgondagens toppmöte där även Volodymyr Zelenskyj kommer att närvara digitalt.

– På morgondagens möte tar vi ytterligare beslut. Vi ska öka våra styrkor i den östra delen av alliansen. I luften på marken och i havet.
Fyra nya Nato-styrkor ska placeras i Bulgarien, Ungern, Rumänien och Slovakien, säger Nato-chefen.
Nato kommer även att besluta om man ska stöda Ukraina ytterligare med cybersäkerhetsutrustning samt skydd mot "kemiska, biologiska och nukleära vapen".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Vad exakt innebär skydd mot "nukleära vapen"?
Citera
2022-03-23, 14:48
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu vet jag inte hur Ukraina räknar eller om en del dras ur röven. Men tänk mer på hur många som skadas och blir oförmögna att strida.

Tänk så många som återvänder till Ryssland som krigsinvalider. Det påverkar hela det ryska samhället på sikt.
Men om vi säger 300 döda per dygn då är vi i alla fall uppe i 9000 per månad. Ett långvarigt krig blir förödande för Ryssland och naturligtvis för Ukraina.
Döda står ju bara för ca 30% av dom totala förlusterna (stupade+sårade+försvunna+fångtagna).
300 döda om dagen skulle innebära 30 000 i förluster i månaden. Det klarar Ryssland inte av utan att mobilisera reserven.
Citera
2022-03-23, 14:50
Medlem
raskenss avatar
Nån som vet hur hård censuren är i Belarus? är det samma hårda inskränkningar där som i Ryssland nu? Eller kan man ta del av internet obehindrat?
Citera
2022-03-23, 14:50
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Nog ingen fara, Rysslands armé är uppenbarligen tvärkass. NATO är välutrustat och är bättre på alla fronter. Skulle ryssen använda kärnvapen skulle det resultera i att Ryssland som land slutar att existera kort och gott inom en vecka.

Kina hade aldrig gått in i krig. Genom att hålla sig neutrala och se Ryssland utplånas kan de gå vinnade ur kriget utan att ha varit med genom att ha sin teknologiska och industriella sektor intakt.
Absolut, Ryssland hade inte haft en chans under ett kärnvapenkrig.

Visst skulle Ryssland försvinna inom en vecka, men det skulle resterande av Europa också.

Det finns ingen vinnare i ett kärnvapenkrig, det skulle vara självmord för oss alla.
Citera
2022-03-23, 14:53
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Vad exakt innebär skydd mot "nukleära vapen"?
Paraplyer?
Gissar lite nu, strålningsmätare, skyddsutrustning, Jodtabletter, saneringsstationer och säkert mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in