2022-03-23, 14:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Inte säkert. Vinner Ryssland makten över Ukraina lär Putin få stå för alla kostnader för återuppbyggnad. Antagligen därför som man inte massbombar över hela Ukraina, en sådan "vinst" skulle ruinera Ryssland även om alla sanktioner slopas om en vecka.

Vinner ryssarna kommer Ukraiba vara i ekonomiskt ruinerat för årtionden framåt.

Vinner Ukraina oberoendet så hägrar massiva investeringar från väst.

Valet är inte så svårt.
Citera
2022-03-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
TeleSUR English
Russia and Ukraine carry out first exchange of prisoners since start of conflict
https://www.youtube.com/watch?v=LNoxogKI9uA

- Som rubrik för video säger. Första fångutväxlingen har skett.

Kan ju försöka byta ut Navalnyj mot några ryssoldater. Stackarn får ytterligare 9 år i fängelse efter en ny hittepårättegång. Putin är så jävla rädd för sin opposition att han måste fängsla, förgifta samt skjuta dem. Fegare ledare får man leta efter.
Citera
2022-03-23, 14:10
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Redan svarat på det: tyfus, en av de kallaste vintrar i Finland historia (upp mot - 50) hungersnöd i röda armen, dåligt utrustade och genialiska finska generaler som skar av ryska försörjningslinjerna.

Mig veterligen är det inte nära minus 40 eller 50 grader i Ukraina nu, ingen tyfus eller andra sjukdomar som då, hälften är inte halvt svultna och de är mestadels helt andra förutsättningar i striderna nu.

Men vem vet, siffrorna kan stämma. De vore ju makabert med 570 döda ryssar/2000 sårade om dagen. Då vinner Ukraina vilken dag som helst nu.
Det är något många av oss hoppas.
Kanske inte nästa dag, men vem vet hur det ser ut om fyra veckor?
Citera
2022-03-23, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Putin försöker stötta upp den sänkta Rubeln :

13:39 Putin: Russland vil berre akseptere rublar

Russland vil berre ta seg betalt i sin eigen valuta rublar, som betaling for eksport av russisk gass til Europa, seier Vladimir Putin ifølgje nyheitsbyrået AFP.

Russiske rublar har falle sterkt i verdi etter at EU, USA og andre land har innført historisk strenge økonomiske straffetiltak.

EU importerer i dag nær halvparten av gassen landa brukar frå Russland.

https://www.nrk.no/nyheter/russisk-eksport-av-olje-og-gass-1.11736173

Det är väl ett listigt knep..

Ja, ryssarna kan inte stödköpa sin egen valuta i all evighet, i synnerhet inte med tanken på att den dagen de börjar falla fritt=hyperinflation direkt.
Citera
2022-03-23, 14:13
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Redan svarat på det: tyfus, en av de kallaste vintrar i Finland historia (upp mot - 50) hungersnöd i röda armen, dåligt utrustade och genialiska finska generaler som skar av ryska försörjningslinjerna.

Mig veterligen är det inte nära minus 40 eller 50 grader i Ukraina nu, ingen tyfus eller andra sjukdomar som då, hälften är inte halvt svultna och de är mestadels helt andra förutsättningar i striderna nu.

Men vem vet, siffrorna kan stämma. De vore ju makabert med 570 döda ryssar/2000 sårade om dagen. Då vinner Ukraina vilken dag som helst nu.

Dålig logistik, föråldrad utrustning, dålig motivation, dålig kommunikation och mediokert ledarskap lider ryssarna även av i Ukraina. Ukraina har även vädret på sin sida, växlande temperaturer, lera och översvämmade områden, samt att ryssarna är begränsade till järnvägar och vissa vägar. Sen får Ukraina såklart underrättelser och ”strategisk” hjälp utifrån från de allra bästa.
Citera
2022-03-23, 14:14
Medlem
Citat:
Ja, jo men Putin är inte Stalin, hur mycket begåvningsreserven härinne än försöker få det till det.

Jag tror du behöver kolla upp vad begåvningsreserv betyder.
Citera
2022-03-23, 14:17
Medlem
raskenss avatar
Ukraina har sprängt en rysk ammodepå. Lär vara ett brinnande inferno av bibliska proportioner:

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1506512658996027403?t=VKv6xWofY2sUaOwRYXvlSA&s=19
Citera
2022-03-23, 14:19
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ja, jo men Putin är inte Stalin, hur mycket begåvningsreserven härinne än försöker få det till det.

Det är inte direkt ett världskrig nu heller eller tyfus, svält och massbombningar dagligen.

Men ju mer ni försvarar obekräftade uppgifter från Ukraina desto mer förundrad blir jag över hur sunt förnuft helt lämnat många.

Klart siffrorna kan stämma men de gör de allra troligast inte. 56.000 sårade, 16.000 döda?

Vi får se. Vore en prestation utan motstycke i modern tid.

16000 döda och 56000 sårade är dina siffror och de ligger nog i överkant.
Citera
2022-03-23, 14:20
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ukrainska bönden är inte att leka med. Flera ryska stridsvagnar utslagna i ett bakhåll:

https://twitter.com/StratcomCentre/status/1506536789082877957?t=Q9H4iq7u94lw5baQpjukkw&s=19

Ryssarna lyckades tydligen spränga ett dass iaf, en monumental framgång för dem För att sen åka på storspö och fly..
Citera
2022-03-23, 14:20
Medlem
Folket man tvingade till arenan för Putins tal verka inte ha mycket övers för den ryska fanan.

https://twitter.com/mbk_center/status/1506369684945391624
Citera
2022-03-23, 14:23
Medlem
Svårt att få information om kriget. Jag skummar på BBC och på CNN men flashbacks militära experter verkar mer seriösa.

Ja, jag tycker också det är märkligt att Shogun är tystad. Det är väl ett tecken på att Ryssland kommit lite fel ut i detta krig.

Ni får sansa er här lite med förlustsiffrorna. Vi ser nu att Ukraina höjer från 15300--15600 senaste dagen och till och med min matematiska förmåga får jag det till att förlustsiffrorna är nere i 300 döda ryssar per dygn. Det är hanterbart. Istället är det den låga moralen som är hotet mot Rysslands krigföring.

Vi har haft dagar med "endast" 200 döda ryssar per dygn, det vill jag betona.
Citera
2022-03-23, 14:28
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
16000 döda och 56000 sårade är dina siffror och de ligger nog i överkant.

Nej, det är siffror folk postat i tråden. Jag ville bara sätta det i perspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in