2022-03-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jag skulle säga att det var alldeles för tidigt Ryssland är bankrutt just nu och kursen efter
rekonstruktion är jättesvår att bedöma jag skulle åtminstone väntat tills det finns ett
fredsavtal på bordet

Ja det var alldeles för tidigt, ungefär 2 dagar för tidigt för min del. Hade jag gjort en bättre teknisk analys så hade jag gått 15-20 procent vinst. Nu lutar det mellan break even och 2-3 procent vinst.
Citera
2022-03-17, 15:57
Medlem
Ok, slutgiltig uppdatering från TS.

Tanken var rätt, utförandet var mediokert. Jag låg nästan -20 procent de första dagarna. Sedan vände Rubeln uppåt och idag låg jag nästan på 10 procents vinst ett tag. Jag försökte kräma ut det sista men det verkade som om den påbörjade ett andra fall och jag sköt ut mig på ungefär 3 procents vinst.

Det fanns en riktig chans här men jag hoppade på för tidigt och borde väntat på konsilidering innan jag köpte på mig. Hur som helst, ca 1500 kronor och ett magknip rikare. Trots allt, ett gott slut.
Citera
2022-03-23, 13:54
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Ok, slutgiltig uppdatering från TS.

Tanken var rätt, utförandet var mediokert. Jag låg nästan -20 procent de första dagarna. Sedan vände Rubeln uppåt och idag låg jag nästan på 10 procents vinst ett tag. Jag försökte kräma ut det sista men det verkade som om den påbörjade ett andra fall och jag sköt ut mig på ungefär 3 procents vinst.

Det fanns en riktig chans här men jag hoppade på för tidigt och borde väntat på konsilidering innan jag köpte på mig. Hur som helst, ca 1500 kronor och ett magknip rikare. Trots allt, ett gott slut.

Var köpte du Rubel? Vilken handelsplats?
Citera
2022-03-23, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Var köpte du Rubel? Vilken handelsplats?

Jag gjorde det lätt för mig och handlade kryptorubel på binance där jag redan hade konto. Korrelationen är inte exakt 1 till 1 men väldigt nära.
Citera
2022-03-23, 15:57
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Jag gjorde det lätt för mig och handlade kryptorubel på binance där jag redan hade konto. Korrelationen är inte exakt 1 till 1 men väldigt nära.

Smart. Köp mer! Ryssland gick idag officiellt ut med att alla länder som vill köpa råvaror; olja, gas osv av Ryssland, måste göra det i Rubel. Tidigare var de tvingade att köpa i dollar.

Goodbye Petrodollar! Hello Petrorubel!
Citera
2022-03-23, 17:03
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Smart. Köp mer! Ryssland gick idag officiellt ut med att alla länder som vill köpa råvaror; olja, gas osv av Ryssland, måste göra det i Rubel. Tidigare var de tvingade att köpa i dollar.

Goodbye Petrodollar! Hello Petrorubel!
Det kommer ju aldrig hända. På kort sikt kan det kanske ge en rekyl uppåt genom att öka efterfrågan på rubel, men i längden är de ofattbart korkat.

Ingen vill ha den jävla rubeln, inte ryssarna själv heller, så de kommer få betalt för sin olja i en valuta de inte vill ha, men betala för sin import i dollar. Ännu mer stabil valuta kommer strömma ut ur Ryssland och kommer göra landet ännu mer sårbart.

Man börjar undra om inte Putin med flit är på väg att skapa en svältkatastrof.
Citera
2022-03-23, 21:30
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaSmugglare
Att investera i vilken FIAT valuta som helst är ett dåligt drag och du valde dessutom en av de sämsta av dessa just nu.

Rubeln är väl en av de valutor som ligger närmast just nu att INTE vara en Fiatvaluta.
Citera
2022-03-23, 21:47
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Rubeln är väl en av de valutor som ligger närmast just nu att INTE vara en Fiatvaluta.

Exakt! Rubel uppbackat av guld och olja/gas är så långt från FIAT man kan komma.
Citera
2022-03-23, 22:08
Medlem
Tror du kan sitta lugnt i båten om inte kriget sprider sig.
Nu har Ryssland begärt betalt av EU för gas i Rubel. Rubel är uppbackad av guld.
Kortsiktig investering nja, ligger du lång kan du förmodligen göra en fin hacka.
Inget köpråd, rena spekulationer som vanligt med aktier, krypto och valutor.
Alla får göra som dom tror blir bäst för sin ekonomi. Jag tror du gör en bra investering i det långa loppet.
Blir spännande att följa rubel. Kommer nog också investera om den sjunker 20% till härifrån.
Citera
2022-03-25, 13:46
Medlem
Citat:
Jag gick in igår och köpte på mig rubel. Tanken är att kapitalisera på bouncen som jag (av naturliga skäl) hoppas och tror kommer de närmaste dagarna och sälja av med 20-30 % vinst. Alltså ingen långsiktig investering. Nu tror jag inte på något sätt att rubeln kommer bounca tillbaka helt och hålllet men bara såpass att jag kan göra en snabb vinst.

Jag är väl medveten om vad som pågår i ukraina men mitt köp är helt baserat på teknisk analys. Jämför man med tidigare stora dropp för rubeln, främst 2008 och 2015, så ser man en stark dipp där RSI 14 går under 30 både veckovis och månadsvis för att sedan komma med en snabb om än tillfällig återhämtning för att sedan återigen långsamt dala. Det är alltså denna snabba återhämtning jag försöker pricka någotsånär.

Vissa kanske pekar på alla sanktioner, kriget går inte bra osv men jag har valt att helt ignorera detta och går helt på teknisk analys. Jag tror att de som panikköper bitcoin och dollar för rubel är de stora förlorarna (på kort sikt). Har jag fel är ni välkomna att gå in här och strö salt i såren.

Grattis till köpet, du äger just nu "petro-rubeln" när Putin tvingar våra sketna ledare att köpa gas och olja med rubel.

Hoppas att alla som skrattade åt Rysslands missöde inte sätter kaffet i halsen. Detta kommer att innebära massiv inflation i USA och i sin tur Europa. Ryssland behöver inte oss, vi behöver dom.
Citera
2022-03-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smockad
Det kommer ju aldrig hända. På kort sikt kan det kanske ge en rekyl uppåt genom att öka efterfrågan på rubel, men i längden är de ofattbart korkat.

Ingen vill ha den jävla rubeln, inte ryssarna själv heller, så de kommer få betalt för sin olja i en valuta de inte vill ha, men betala för sin import i dollar. Ännu mer stabil valuta kommer strömma ut ur Ryssland och kommer göra landet ännu mer sårbart.

Man börjar undra om inte Putin med flit är på väg att skapa en svältkatastrof.

1. Ryssar kommer inte att svälta då det har hög självförsörjningsgrad

2. Nu När rubel krävs för att köpa gas, något som nästan hela Europas industri är beroende av, så kommer se att efterfrågan kommer att öka och många kommer att vilja ha rubel

3. Ryssland kan importera från Indien och Kina, dvs den andra halvan av världen, och betala i annat än dollar.
Citera
2022-03-25, 13:50
Medlem
Citat:
Jag gick in igår och köpte på mig rubel. Tanken är att kapitalisera på bouncen som jag (av naturliga skäl) hoppas och tror kommer de närmaste dagarna och sälja av med 20-30 % vinst. Alltså ingen långsiktig investering. Nu tror jag inte på något sätt att rubeln kommer bounca tillbaka helt och hålllet men bara såpass att jag kan göra en snabb vinst.

Jag är väl medveten om vad som pågår i ukraina men mitt köp är helt baserat på teknisk analys. Jämför man med tidigare stora dropp för rubeln, främst 2008 och 2015, så ser man en stark dipp där RSI 14 går under 30 både veckovis och månadsvis för att sedan komma med en snabb om än tillfällig återhämtning för att sedan återigen långsamt dala. Det är alltså denna snabba återhämtning jag försöker pricka någotsånär.

Vissa kanske pekar på alla sanktioner, kriget går inte bra osv men jag har valt att helt ignorera detta och går helt på teknisk analys. Jag tror att de som panikköper bitcoin och dollar för rubel är de stora förlorarna (på kort sikt). Har jag fel är ni välkomna att gå in här och strö salt i såren.
Sälj de lika kvikt som du köpte de, och lägg över pengarna i bitcoin ju istället.

Ryssland gick precis ut och sade att de kommer att ta emot Bitcoin som valuta emot deras Olja till t.ex. Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in