Citat:
Ursprungligen postat av
AvanzaZero
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.
Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.
Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.
Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.
Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?
”Bolånetorsk” vad är det?
Jag har bott i samma bostadsrätt i + 20 år och den är betald sedan år tillbaka.
Hyran ligger ungefär 2,5-3 tusen under motsvarande hyresrätt i närområdet vilket gör att jag sparar typ 30,000/år på att äga mitt boende mot om jag skulle hyra något likvärdigt.
Värdeökningen på dessa år har varit ungefär 34 X inköpspriset vilket gjort att jag bott här utan några hyreskostnader alls utan tvärtom nästan tjänat på det.
Att omständigheter gör att räntekostnader och fastighetsvärden kan påverkas negativt och att det kan bli jobbigt kortsiktigt för en del är ingen nyhet, och sådant som sker och har skett då och då genom historien.
Men att starta en tråd som du gjort här om att människor som väljer att köpa sitt boende istället för att fylla fickorna på någon hyresvärld skulle vara åsnor som gjort dåliga affärer är rent ut sagt löjeväckande.
”Hyresrättskramarna” är människor som ofta har otur ”när de tänker” och en fattigdomsfälla som gör att många människor med låga inkomster inte har några som helst tillgångar på ålderns höst.
Priserna har skenat på senare år pga bostadsbrist som i sin tur till stor del berott på landets flyktingmottagande….. och nu står vi inför ännu en ny stor flyktingvåg..
Jag förstår att du är bitter och missunsam eftersom du inte förrens nu förstått det idiotiska med att år efter år efter år hyra sitt boende, men det skulle aldrig falla mig in att raljera över människor likt dig, om det nu
inte var för att de startade sådana här pinsamma trådar