2022-03-23, 13:35
Medlem
Ju fler invandrare/flyktingar som kommer till Sverige ju mer bostäder behövs. Priset på bostäder kommer således öka i stadig takt framöver. Höjd ränta till 7% behöver du inte heller oroa dig över framöver.
2022-03-23, 13:38
Bannlyst
Man får vad man betalar för, en hyresrätt i något betongblock eller en BR med gräsplätt och trevlig grannar. Sen har bostadsdöden aldrig existerat i den grad att hyresrätt är bättre.
2022-03-23, 13:40
Medlem
Japp, sämsta tiden nu att ha lån på framförallt en bostadsrätt. Äganderätt är ok pga hög efterfrågan. Kommer inte att påverkas i kommande krasch.
Hyresrätter däremot är aldrig lönsamt det heller överhuvudtaget om man bor ensam i hushållet.
2022-03-23, 13:46
Medlem
Glöm tesen i trådstarten.

Den är väldigt osannolik.
Tillgångar på bankkonton kommer att konfiskeras som "kristillgång" för att hålla uppe bomarknaden, innan faktumet att bopriserna tillåts falla nämnvärt tillåts ske.
Den politiska och styrande klassen bor främst i villor och bostadsrätter.
Aldrig i livet att denna kommer tillåta ett påtagligt värdetapp.

Jag bor själv i HR mest pga slentrian och väldigt fördelaktig hyra, men vet hur det ligger till numera.

Tillägg: Nu med flyktingkrisen från Ukraina finns det nog inget bättre tillfälle för att äga boende. Räknar med uppgång på minst 100% inom två år, hyfsade objekt i eller nära storstäder då dvs.
Senast redigerad av Dryckeshorn 2022-03-23 kl. 13:49.
2022-03-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad är det som inte är "samma sak"? För övrigt verkar du mest ha en ideoligisk låsning, utan att riktigt förstå eller ha kunskap inom området.

Men fakta är ju, för att återknyta till trådens ämne, att de som har BR och bott i dem har gjort väldigt ett bra val och bra affär jämfört med att bo i HR. Lägenheterna har ökat i pris, avgifterna till föreningen har i många fall varit oförändrade i decennier, trevligare och lugnare grannar, trevligare områden etc.

Vill man bo riktigt billigt och tryggt, ska man välja en BR med god ekonomi i föreningen. Inte ens villaboende slår det.

Hahaha vem är det som har en ideologisk låsning?

Du, jag har direkt kunskap i ämnet och jag har bott och bor i samtliga varianter som går att bo i. Och ägarlägenhet är överlägset den billigaste och mest kostnadseffektiva lösningen. Och att det inte skulle finnas någon kontroll är ju rent nys. Gemensamhetsanläggningar ägs och drivs på samma sätt som i bostadsområden av radhustyp. I samfällighet. Och även där kan man äga och hyra ut om man vill utan hatt fråga någon självsvåldig styrelse.. Är problemen fler i de områdena än i BR radhus?
2022-03-23, 14:01
Medlem
Det finns fördelar och nackdelar med alla boendeformer, om det är hyreslägenhet, köpelägenhet, radhus, villa eller avstyckad bondgård.

Fördelarna med hyresrätt är att det är bekvämt, flexibelt och att det inte binder kapital. Nackdelarna är att det är relativt dyrt och i värsta fall besvärliga grannar.

Sedan är det surt för de menlösa utan nätverk i större städer som tvingas leva i miljonprogrammen trots att de skulle vilja annat.

Surt sa räven om rönnbären, smaskens sa skatan.

Kan ju nämna att jag band upp mitt villalån i november förra året till 1,3%. Så för några år framåt vet även jag vad det kommer att kosta mig.
2022-03-23, 14:16
Medlem
-HoneyBadger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Vi i hyresrätt vet vad vårt boende kostar nästa månad, nästa år och även fem år från nu, eftersom hyreshöjningar reglerade till några futtiga procent.

Ni bolånetorskar är nöjda för att er BRF i er inbillning ökat med 50% i värde. Men när räntan står i 7%, vilket kommer tvingas fram av Fed och ECB, kommer era bostäder vara värda en femtedel av detta. Samtidigt kommer er räntekostnad mångdubblas och likaså avgiften till er förening, vilket resulterar i att ni fortfarande inte kan amortera, får sluta investera och istället använda hela er inkomst till att betala ränta. Under samma tid kraschar börsen.

Vi i hyresrätt, åtminstone jag, fortsätter under samma tid att varje månad investera 30k i marknaden och köper till vrakpriser. Efter ett litet tag bor vi gratis tack vare utdelningen - man behöver inte särskilt mycket kapital för att få 120k i utdelning och alltså täcka en hyra på 10k per månad.

Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Hur investerar ni som bor i en stabil hyresrätt? Hur positionerar ni er för den kommande bostadskraschen?

”Bolånetorsk” vad är det?
Jag har bott i samma bostadsrätt i + 20 år och den är betald sedan år tillbaka.
Hyran ligger ungefär 2,5-3 tusen under motsvarande hyresrätt i närområdet vilket gör att jag sparar typ 30,000/år på att äga mitt boende mot om jag skulle hyra något likvärdigt.
Värdeökningen på dessa år har varit ungefär 34 X inköpspriset vilket gjort att jag bott här utan några hyreskostnader alls utan tvärtom nästan tjänat på det.

Att omständigheter gör att räntekostnader och fastighetsvärden kan påverkas negativt och att det kan bli jobbigt kortsiktigt för en del är ingen nyhet, och sådant som sker och har skett då och då genom historien.
Men att starta en tråd som du gjort här om att människor som väljer att köpa sitt boende istället för att fylla fickorna på någon hyresvärld skulle vara åsnor som gjort dåliga affärer är rent ut sagt löjeväckande.

”Hyresrättskramarna” är människor som ofta har otur ”när de tänker” och en fattigdomsfälla som gör att många människor med låga inkomster inte har några som helst tillgångar på ålderns höst.
Priserna har skenat på senare år pga bostadsbrist som i sin tur till stor del berott på landets flyktingmottagande….. och nu står vi inför ännu en ny stor flyktingvåg..

Jag förstår att du är bitter och missunsam eftersom du inte förrens nu förstått det idiotiska med att år efter år efter år hyra sitt boende, men det skulle aldrig falla mig in att raljera över människor likt dig, om det nu
inte var för att de startade sådana här pinsamma trådar
Senast redigerad av -HoneyBadger- 2022-03-23 kl. 14:34.
2022-03-23, 14:16
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Nä, det är inte samma sak. Och för övrigt, tror du på riktigt att ägarna som hyr hyr i andra hand som har ett personligt intresse av sin egendom är sämre på att han kontroll på sin lägenhet än en vald förening av glada amatörer? Sossedravel.

Det är dock lite svårt att utöva denna kontroll på grund av lagstiftningar och en kultur som skall skydda ”den svage”. Det finns väldigt många katastrofala exempel på detta runtom denna socialliberala kontinenten. Då är det nästan bättre att vi har det som vi har det och håller oss till BR, på grund av sossekulturen som har försvagat äganderätten.

Ideologiskt ger jag dig alltså rätt, i den bästa av världar skulle det vara så som du säger. Men i praktiken så fungerar det ju inte här. Eftersom det måste till en total omvändning i hela vår kultur.

Så nej, ägarlägenheter kommer tyvärr inte att ”ta över” här, där har du fel.
2022-03-23, 14:18
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
De ska max låna till 30% av priset.
Det är lättare sagt än gjort för vissa.

Om man flyttar dit boendet är billigare, så finns det ofta inga lokala jobb. Om man flyttar men behåller jobbet i stan, så spricker budgeten pga pendlingskostnaden. I praktiken så måste man kanske säga upp sig och flytta till soc-lägenhet för att inte riskera hemlöshet.

Har du praktiskt genomförbara alternativ?
2022-03-23, 14:22
Medlem
anorax1886s avatar
Haha TS ditt inlägg skriker ju avundsjuka så det bara sjunger om det. Mina pengar går till mig, dina pengar går till en hyresvärd.

Försök igen.
2022-03-23, 14:25
Medlem
anorax1886s avatar
Citat:
Bolånetorskar, er tid har varit och nu väntar ert fall. Vi kommer förnöjt se på och köpa era tillgångar till vrakpriser.

Bra försök. Min kontring. Jag köper med nöje upp dina tillgångar när allt du äger hamnat på exekutiv auktion och du ligger i en rännsten med 1,6 promille i blodet. Där snackar vi vrakpriser.
2022-03-23, 14:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanO12
Hahaha vem är det som har en ideologisk låsning?

Du, jag har direkt kunskap i ämnet och jag har bott och bor i samtliga varianter som går att bo i. Och ägarlägenhet är överlägset den billigaste och mest kostnadseffektiva lösningen. Och att det inte skulle finnas någon kontroll är ju rent nys. Gemensamhetsanläggningar ägs och drivs på samma sätt som i bostadsområden av radhustyp. I samfällighet. Och även där kan man äga och hyra ut om man vill utan hatt fråga någon självsvåldig styrelse.. Är problemen fler i de områdena än i BR radhus?
Det finns ju inte så många ägarlägenheter i Sverige ännu och de som finns har heller inte funnits så länge, så det har väl inte hunnit uppstå så mycket problem med dem. Utomlands, tex. i Frankrike finins många skräckexempel på ägarlägenheter som blivit rena slummen pga vanvård och skumma hyresgäster. Jag vet att folk är rädda för ägarlägenheter av den anledingen och att ägarlägenheter, åtminstone i nyproduktion, är relativt svårsålda.

Dessutom är det ju ganska stor skillnad att förvalta en gemensam byggnad, med allt vad det innebär mot tex. en gemensamhetsförening för en radhuslänga. I radhuslängan är det lite vägar, någon gemensam lekplats, upphandling av bredband och andra smågrejer. Så du förenklar nog lite.

Men jag säger inte att det måste vara en dålig affär att bo i ägarlägenhet. Det är helt klart bättre än hyresrätt, där är jag enig med dig. Däremot är jag mer tveksam till det förträffliga med med lagfart och tredimensionellt ägande i flerfamiljshus. Och det var ju du som började det där vanliga och felaktiga tugget med att "I BR äger man inte något..."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in