2022-03-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Nu rör det sig snarare om 14000 döda vilket gör att Putin klarar hälften så länge.

Hur länge tror du att Putin klarar av 14000 döda i månaden ?

Haha du om USA och UA säger 10,000 tror jag fan inte det är högre. Finns inget inom historia eller propaganda kunskap som säger att motståndare lager skulle underdriva antalet döda, faktum är att det har nog aldrig skett i modern historia. Dock så kan jag tilläga att det är massor med skadade , samt så kan inte hela armen vara i strid. Min poäng var dock att manskap är nog inte armens problem, snarare logistik och samarbete för att kunna göra offensiva OP
Citera
2022-03-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ryssarna är galna, det visste vi ju iofs tidigare.

https://twitter.com/carlbildt/status/1506315902169534464

Sådant här är tillåtet, men inte ordet "krig".

Nu var detta väl inga officiellt uttalande.

Med det de nämnde om att ta och öppna en landkorridor till Kaliningrad skulle utlösa det tredje världskriget. Landkorridoren skulle behöva gå igenom ett eller två Nato länder.

Det skulle dessutom skära av Baltstaterna från övriga Nato. Nato skulle få stora logistiska problem med att stödja Baltstaterna.

För den intresserade så ta och Googla på Suwalki gap så kan man läsa en hel del om detta problem för Nato.
Citera
2022-03-23, 13:39
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Dog lätt över 220 amerikaner på d dagen

I snitt per dag under ww2 dog 220 amerikanska soldater. D-dagen sa jag inget om.

Om 10.000 ryssar dött sen den 24 februari är det 357 döda ryssar om dagen.

Har 14000 dött sedan 24 februari är det 500 döda ryssar om dagen.

4.414 allierade soldater dog under D-day varav dessa var 2.500 amerikaner.

Detta var alltså D-day, världskrig och en av de värsta förutsättningarna i modern krigshistoria.

Ukrainas siffror, om de det stämmer, vore fullständigt makabra.
Citera
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Haha du om USA och UA säger 10,000 tror jag fan inte det är högre. Finns inget inom historia eller propaganda kunskap som säger att motståndare lager skulle underdriva antalet döda, faktum är att det har nog aldrig skett i modern historia. Dock så kan jag tilläga att det är massor med skadade , samt så kan inte hela armen vara i strid. Min poäng var dock att manskap är nog inte armens problem, snarare logistik och samarbete för att kunna göra offensiva OP

Det var ryssarna som sa 10000 och de har en förmåga att vilja dra ner på siffrorna.

https://www.businessinsider.com/pro-kremlin-tabloid-nearly-10000-russian-troops-killed-ukraine-2022-3?r=US&IR=T

Ukraina rapporterade igår nästan 16000 döda ryssar.
Citera
Medlem
Citat:
Nu rör det sig snarare om 14000 döda vilket gör att Putin klarar hälften så länge.

Hur länge tror du att Putin klarar av 14000 döda i månaden ?
Sen har du sårade också som man beräknar till tre per stupad, tillsammans blir det 56 000 sårade och stupade.
Härtill kommer att de kvarvarande är i ett miserabelt tillstånd
1) De har övat sedan januari för att sedan strida i fyra veckor och är därför utmattade
2) De är på grund av manfallet underbemannade
3) Det är tveksamt om underhåll i form av t ex drivmedel och ammunition räcker till
4) Stridsviljan påverkas negativt när så många av kamraterna lemlästats eller stupat
Citera
2022-03-23, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
En del kvinnor bland de här ukrainska krigsfångarna:

https://twitter.com/spriter99880/status/1506296139464773642

Hur vanligt är det med kvinnor i den ukrainska armén?

Sedan USA och judarna tog över Ukrsina 2014 så har de väl öst på med feminism och jämlikhet. På åtta år så hinner man rekrytera och utbilda massor av kvinnliga soldater.
Citera
2022-03-23, 13:41
Medlem
barkies avatar
Citat:
Vi har ingen anledning att frukta ett land som försvarar sig.

Det är Ryssland som sänder sina söner i döden i ett anfallskrig som vi bör frukta.

Om dessa siffror stämmer (500 döda ryssar om dagen) så är det en historisk siffra.

Om du inte förstod det så var jag ironisk - stämmer siffrorna så har Ukraina utomjordiska ting på sin sida som vi alla borde frukta. Såpass brutala är siffrorna om de stämmer.
Citera
2022-03-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
I snitt per dag under ww2 dog 220 amerikanska soldater. D-dagen sa jag inget om.

Om 10.000 ryssar dött sen den 24 februari är det 357 döda ryssar om dagen.

Har 14000 dött sedan 24 februari är det 500 döda ryssar om dagen.

4.414 allierade soldater dog under D-day varav dessa var 2.500 amerikaner.

Detta var alltså D-day, världskrig och en av de värsta förutsättningarna i modern krigshistoria.

Ukrainas siffror, om de det stämmer, vore fullständigt makabra.

Ja läste fel my bad. Oavsett om det är 10 eller 15k döda ryssar är det ett totalt misslyckande från Rysslands sida.
Citera
2022-03-23, 13:44
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Om dessa siffror stämmer (500 döda ryssar om dagen) så är det en historisk siffra.

Om du inte förstod det så var jag ironisk - stämmer siffrorna så har Ukraina utomjordiska ting på sin sida som vi alla borde frukta. Såpass brutala är siffrorna om de stämmer.
Det är en rimlig siffra. Ryssar kan inte kriga. Under vinterkriget dog det över 1200 ryssar om dagen.
Dom är verkligen sådär dåliga.
Citera
2022-03-23, 13:48
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Jag är kanske dum, men detta är alltså en miljon containrar i oanvänd transportkapacitet som potentiellt kan fyllas upp av Rysk-Kinesisk handel.

För mig låter detta som något i Rysslands intresse?

Vad är det Ryssland i så fall exportera till Kina?

Och med vilka pengar ska Ryssland betala eventuella importer med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det här är lite rykten om vad som pågår:

https://t.me/JokerDNR/1098

Tja de visade ju nån karta i polsk TV för några år sedan där bitar av Ukraina hade kapats i väst (till Polen) och öst (till Ryssland).

Är det en hemlig Molotov-Ribbentrop-pakt på gång mellan Polen och Ryssland månntro?
Citera
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Det dog 6,5. miljoner ryska soldater under 4 års krig 1941-1945.

Det dog nästan 4500 ryska soldater i snitt under 4 års tid.

Ryssarna har aldrig brytt sig om sina soldaters liv utan har offrat dem utan hänsyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in