2022-03-23, 12:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Själv tycker jag Biden och CO hanterat detta perfekt. Jag vill inte ha ett atomkrig men samtidigt så behövs ju Putin straffas och om möjligt jobba på regimskifte. Dock tycker jag USA kunde varit lite bättre på stötta inhemska rebeller i Ryssland eller iaf blossa upp några sådana, skapa ännu mer jobb för den ryska staten. Fast kanske bara skapar onödigt kaos, som många har påpekat är ju inte det riktigt ett alternativ att Ryssland ska "förlora" man vill bara göra det så kostsamt som möjligt för dom.

Han behöver inte ens stödja rebeller i Ryssland, det räcker med att han stödjer rebeller i Belarus.

Ytterligare, då, ett misslyckande för Putler om väst, verkligen, skulle stödja en "färgrevolution" i Belarus.
Citera
2022-03-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Enda rimliga förklaringen är att han fått skulden för misslyckandet. Rimligtvis har ju en försvarsminister kontakt med andra människor alla dagar under arbetsdagen.

En försvarsminister som inte ens är kontaktbar eller har någon dialog på två veckor med folk är ju ingen försvarsminister. Vi kan alltså konstatera att Ryssland står utan försvarsminister.
Det skulle vara komik på högsta nivå att höra hur snacket går på försvarsministeriet i Moskva.
Kommer att bli ommöbleringar.
Citera
2022-03-23, 12:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Polen var ju i skamvrån innan kriget,, nu vill dom säkert vara med i finrummet igen.
Det är lite så jag också tänker. Men det slår fel — även tyskarna tycker nog att den polska retoriken är farlig och överdrivet aggressiv.
Citera
2022-03-23, 12:51
Medlem
barkies avatar
Jag säger inte att siffror är rätt eller fel men om man jämför till exempel den dödligaste dagen i Vietnam kriget den 31 januari 1968 då 246 amerikanska soldater dog.

Då dog alltså 246 amerikanska soldater under tet-offensiven på en dag.

Snittet det snackas om här är lite över 300 ryska soldater per dag.

220 amerikanska soldater dog om dagen under andra världskriget.

Ser man till helheten i WW2 dvs de allierade (alla länder sammanlaget) så dog ca 5000 soldater om dagen.

Dvs snittet på över 300 döda ryssar om dagen i Ukraina vore något alldeles, fullständigt makabert.
Citera
2022-03-23, 12:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Visst var det de Svenskskänkta anti-tank vapnen som nyttjades?

Det nämdes bara robot 57, vilken är, iof, utvecklad i Sverige men tillverkad i Storbritannien. Sverige har skänkt 5000 engångs pansarskott.
Citera
2022-03-23, 12:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag sa aldrig att NATO "vill" in i konflikten. Uppenbarligen vill NATO undvika det, saken är dock den att NATO mycket väl kan dras in i konflikten oavsett om de vill eller inte. Det finns hur många scenarion som helst där NATO kan tvingas in i konflikten.

Att du tror att det är 100% garanterat att den här konflikten inte eskalerar är ju bra naivt, samt att du verkar övertygad om att ryssarna inte tar ett katastrofalt beslut till och att ryssarna kommer agera helt rationellt.

Ingenting i livet är 100%.

Tvingas in i konflikten gör dom om ett av deras medlemsländer medvetet angrips. En missil på vift eller en kränkning av ett luftrum kommer inte orsaka ett storkrig.
Citera
2022-03-23, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ingenting i livet är 100%.

Tvingas in i konflikten gör dom om ett av deras medlemsländer medvetet angrips. En missil på vift eller en kränkning av ett luftrum kommer inte orsaka ett storkrig.

Du har ingen aning om vad som skulle hända om ett ryskt plan av misstag, eller medvetet, kränker Polens luftrum och blir nedskjutet.

Ingen aning alls, så sluta låtsas som om du har det.

Det finns hur många scenarion som helst där NATO blir indraget, så är det bara, och världen har inte varit närmare ett tredje världskrig än vad det är just nu på väldigt länge, om någonsin.
Citera
2022-03-23, 12:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag säger inte att siffror är rätt eller fel men om man jämför till exempel den dödligaste dagen i Vietnam kriget den 31 januari 1968 då 246 amerikanska soldater dog.

Då dog alltså 246 amerikanska soldater under tet-offensiven på en dag.

Snittet det snackas om här är lite över 300 ryska soldater per dag.

220 amerikanska soldater dog om dagen under andra världskriget.

Ser man till helheten i WW2 dvs de allierade (alla länder sammanlaget) så dog ca 5000 soldater om dagen.

Dvs snittet på över 300 döda ryssar om dagen i Ukraina vore något alldeles, fullständigt makabert.

Hela Putlers invasion av Ukraina är markabel och grundar sig ideologiskt på Ivan Alexandrovich Ilyins markabla filosofi. Men även en cancersvultst måste ju hålla sig med en ideologi.
Citera
2022-03-23, 12:57
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hela Putlers invasion av Ukraina är markabel och grundar sig ideologiskt på Ivan Alexandrovich Ilyins markabla filosofi. Men även en cancersvultst måste ju hålla sig med en ideologi.

Ja jo, jag bara underströk de absolut makabra siffrorna om de skulle stämma.
Citera
2022-03-23, 12:59
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja vi får väl se hur det hela avlöper. Jag resonerar om vad som är ett rimligt utfall av det hela och försöker att undvika önsketänkande. Jag inser att det inte leder så långt att vara så bestämd i sina uppfattningar.

Du säger absolut ingenting. Ett gott tecken från en rysskramare.
Citera
2022-03-23, 12:59
Medlem
Finns det någon offensiv som är igång? Nordvästra Kiev? Ryssarna ? Såg en video om lite missiler som avfyrats från Krim men inget annat. Mycket snack om manskap men personligen tror jag inte det som är Putin största problem, manskap kan dom nog fixa ett bra tag. Runt 7,000 döda per månad klarar Putin ett tag.
Citera
2022-03-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Nej, Dugin är Putins favoritideolog. Framförallt hans bok Foundations of Geopolitics hade ett stort inflytande på Putin och eliten i Kreml och militären.

https://en.wikipedia.org/wiki/Foundations_of_Geopolitics
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in