2022-03-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Jag tror väst var alldeles för mesiga redan 2014 när Ryssland annekterade Krim. Det gav helt enkelt fel signaler till Kreml och Putte levde i villfarelsen att det nog säkert går lika bra att plocka hela Ukraina med. Hade man sagt ifrån på skarpen redan 2014 hade Putin aldrig vågat/riskerat gå in i Ukraina.

Anders Fogh Rasmussen var nyligen inne på samma linje.
Intressant artikel

https://www.rferl.org/a/putin-ukraine-nato-rasmussen-russia-interview/31749844.html
Citera
2022-03-23, 10:41
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Hela axisen skulle möjligt vara en stor skenmanöver men det är mycket mycket otroligt.
Vad är "axisen"?

Skenmanövrar är en stor del av både taktik och strategi. Ta bara senaste dagarnas trupprörelser i Vitryssland som exempel. Osäkerheten om vad som är i görningen räcker som effekt.
Citera
2022-03-23, 10:43
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Om det är så kan jag köpa det. Gjort är gjort. Min tanke är snarare "mycket vill ha mer". "Kan inte ni svenskar hjälpa oss att övertyga resten av EU att ni måste växla upp här?"

Men jag tror säkert att Zelensky kommer att efterfråga mer hjälp, och jag hoppas verkligen att Sverige skickar det. Vi står inför ett vägskäl, ett öppet och demokratiskt väst, eller mörkret från Putins auktoritära diktatur.

Nu när krigslyckan har vänt till Rysslands nackdel är det viktigt att inte förlora momentum.
Citera
2022-03-23, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
USA skapar aktivt nya fiender för sig själva och andra. Ett tydligt upplägg.

USAs vapenindustri står för 36% av världens vapenexport. Krig är deras affärsmodell.

Hur Nato expanderar geografiskt är relaterat till hur vapenindustrin räknar på möjligheter för ökad försäljning.

Finns även andra affärsmöjligheter som görs möjliga av krig och hot om krig.
Vilka nya fiender har USA fått pga Rysslands invasion av Ukraina? Ryssland har däremot fått en stor del av omvärlden fientlig till ryssar och Ryssland.
Citera
2022-03-23, 10:47
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Vad är "axisen"?

Skenmanövrar är en stor del av både taktik och strategi. Ta bara senaste dagarnas trupprörelser i Vitryssland som exempel. Osäkerheten om vad som är i görningen räcker som effekt.
Jag kan nästan garantera att det inte fanns en plan för denna operation. Mest troligt att de ritat upp flera planer där man först testade en snabb befrielseoperation. Därefter att ta bort ledningen. Häpp, nu funkade inte det... Terror bombing för att forcera en kapitulation? VARFÖR GER DE SIG INTE!?!?!?

Över till plan 3 att splittra landet i 2 delar och ta över hela kustremsan. Jaha, nu går det lite trögt här... YES, vi går över till att ta det vi intog redan dag 1 som vi kunnat få genom att inte göra ett piss och bara ockupera landet... Yiha!
Citera
2022-03-23, 10:47
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Kyjiv skulle intas direkt och landet skulle därmed falla. En färdig hyllningsartikel gick ut i din ryska press efter någon dag där förbrödringen var ett faktum. Snabbt fick den plockas bort.

Fiasko

Ja vi får väl se hur det hela avlöper. Jag resonerar om vad som är ett rimligt utfall av det hela och försöker att undvika önsketänkande. Jag inser att det inte leder så långt att vara så bestämd i sina uppfattningar.
Citera
2022-03-23, 10:49
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Jag kan nästan garantera att det inte fanns en plan för denna operation. Mest troligt att de ritat upp flera planer där man först testade en snabb befrielseoperation. Därefter att ta bort ledningen. Häpp, nu funkade inte det... Terror bombing för att forcera en kapitulation? VARFÖR GER DE SIG INTE!?!?!?

Över till plan 3 att splittra landet i 2 delar och ta över hela kustremsan. Jaha, nu går det lite trögt här... YES, vi går över till att ta det vi intog redan dag 1 som vi kunnat få genom att inte göra ett piss och bara ockupera landet... Yiha!

Utifrån dina resonemang så tror jag inte det är så klokt att fästa så stor vikt vid vad du garanterar.
Citera
2022-03-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Det har man inga större problem att förstå. Förutom hemska överträdelser mot judar, romer och politiska motståndare från Waffen SS, så tror jag inte att soldaterna i Wehrmacht utmärkte sig som speciellt grymma och inhumana.

Så jag kan mycket väl tro att den generella krigföringen från Ryssland anno 2022 är brutalare mot civilbefolkningen än Wehrmacht 1941-1942.

Det var nog lite lotteri hur man fick det under andra världskriget.
Rekommenderar starkt att läsa eller lyssna på Svetlana Aleksijevitsjs böcker om kriget. De är fruktansvärt tunga, framförallt ’de sista vittnena’ som är barns berättelser från östfronten.
Rekommenderad läsning/ lyssning för alla i tråden.

https://www.storytel.com/se/sv/books/de-sista-vittnena-61302
Citera
2022-03-23, 10:52
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Utifrån dina resonemang så tror jag inte det är så klokt att fästa så stor vikt vid vad du garanterar.
Vadå så du tror inte de ritat upp flera planer för olika scenarion? Jag kanske var lite löjlig i mitt resonemang men det var det jag ville föra fram.
Citera
2022-03-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Man blir nästan tårögd, undra om det var det här mottagandet Putin hade väntat sig? Allt går enligt plan osv, de vanliga lögnerna från ryssmongolerna.
Spåkärringen V.Puttin hade förutsett detta, allt går givetvis efter plan. Puttler borde kanske byta ut planeringsavdelningen och istället för vuxendagis anställa ett vanligt dagis för uppgiften, hur mycket sämre kan det bli?
Citera
2022-03-23, 10:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Jag tittar live på Rossiya 24 och RT.
Det är inget alls om att några trupper är på väg in i Donbass,.

Nähä! Helt sjukt om RT skulle komma med något annat än sanningen.
Citera
2022-03-23, 10:59
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Håller Moskva på att falla?

https://mobile.twitter.com/igorsushko/status/1506181620079861760

"The more followers I get the lower the average IQ. This specifically is not an attempt by the FSB to overthrow Putin. This is an attempt by a group inside the FSB to convince the West to respond militarily to Putin's aggression so it stops. Putin's playbook is in the "

Låter ej som Ryssar utan galna WEFáre som vill se jordens bef. utrotad.
Eller vänta??!! Det är ett twitter konto. (Suck)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in